Titta på film i skolan (Högstadiebarn)

ameo

Trådstartare
Moderator
För ett par år sedan slängde jag ur mig en fråga om ifall det är okej att visa film med 15-årsgräns för elever som inte har åldern inne. (den långa tråden finns här, med en del intressanta svar - https://www.bukefalos.se/threads/visa-film-med-15-arsgraens-foer-underariga.1427502/ )

Idag ställde avkomman det då handlade om en fråga till mig, som fick mig att tänka på den förra tråden. (och att inse att mitt svar då var det rätta...)
Kan skolan tvinga eleverna att titta på en film?
De läser just nu om folkmorden i Rwanda och läraren (för övrigt samma lärare som i förra frågeställningen...) har visat film som visar dödandet. Och mitt barn (som fyllde 15 i december) har farit rätt illa av att se den filmen.
Frågan gäller då alltså om visning av en film kan vara ett obligatoriskt moment, eller ifall eleverna skulle kunna lämna klassrummet utan att det påverkar betyget.
Mitt barn har sett filmen klart, så detta är en fråga "i efterhand". Men jag tycker ändå att frågan är intressant - på samma sätt som den föregående frågeställningen!

(och jag har fortfarande svårt för att begripa varför läraren envisas med att visa filmer med dödande i för högstadieeleverna, oavsett om det handlar om dokumentärfilm eller en actionrulle, men just den biten kanske vi kan lämna därhän i den här diskussionen... De går ut 9an om en dryg vecka...)
 
När jag gick skolan hade man oftast alternativet att inte kolla på filmen, om den t ex innehöll starka scener eller på annat sätt var obehaglig att se på. Då fick man istället någon annan liten uppgift, typ läsa ett par sidor i läroboken och svara på några frågor. :)
 
Jag hoppas att du patalar for Skolan hur olampligt det ar att tvinga nagon att se sa traumatiska filmer. Jag skulle ha blivit helt vansinnig och rivit upp himmel och jord over det. Sjalv skulle det formodligen sett till att jag inte kunnat sova en hel natt pa ett par ar. :banghead:

I Amerikanska Skolan finns alltid alternativet att istallet for att titta pa filmen sitta nagon annan stans med ett annat slags job. Som @Tokyo sa, att lasa nagot i laroboken, sla upp i encyclopedia, gora research on line, eller liknande och svara pa nagra fragor eller skriva en paragraph om det.
 
Jag hoppas att du patalar for Skolan hur olampligt det ar att tvinga nagon att se sa traumatiska filmer. Jag skulle ha blivit helt vansinnig och rivit upp himmel och jord over det. Sjalv skulle det formodligen sett till att jag inte kunnat sova en hel natt pa ett par ar. :banghead:

I Amerikanska Skolan finns alltid alternativet att istallet for att titta pa filmen sitta nagon annan stans med ett annat slags job. Som @Tokyo sa, att lasa nagot i laroboken, sla upp i encyclopedia, gora research on line, eller liknande och svara pa nagra fragor eller skriva en paragraph om det.
Har du kikat i min förra tråd, den jag länkade till i trådstarten? (där jag fått tumme upp från avkomman, att min inställning då stämde med vad hon önskat)
Jag har allvarligt funderat på att ta upp med rektorn om var gränserna går, vad gäller filmvisning.
 
Har du kikat i min förra tråd, den jag länkade till i trådstarten? (där jag fått tumme upp från avkomman, att min inställning då stämde med vad hon önskat)
Jag har allvarligt funderat på att ta upp med rektorn om var gränserna går, vad gäller filmvisning.

Jag tycker absolute att du ska ta upp det med rektorn. Om lararen har daligt omdomme och rektor inte far veta kommer det ju aldrig att andras.
Jag sag inte den forra traden, night ska jag lasa den:)
 
För ett par år sedan slängde jag ur mig en fråga om ifall det är okej att visa film med 15-årsgräns för elever som inte har åldern inne. (den långa tråden finns här, med en del intressanta svar - https://www.bukefalos.se/threads/visa-film-med-15-arsgraens-foer-underariga.1427502/ )

Idag ställde avkomman det då handlade om en fråga till mig, som fick mig att tänka på den förra tråden. (och att inse att mitt svar då var det rätta...)
Kan skolan tvinga eleverna att titta på en film?
De läser just nu om folkmorden i Rwanda och läraren (för övrigt samma lärare som i förra frågeställningen...) har visat film som visar dödandet. Och mitt barn (som fyllde 15 i december) har farit rätt illa av att se den filmen.
Frågan gäller då alltså om visning av en film kan vara ett obligatoriskt moment, eller ifall eleverna skulle kunna lämna klassrummet utan att det påverkar betyget.
Mitt barn har sett filmen klart, så detta är en fråga "i efterhand". Men jag tycker ändå att frågan är intressant - på samma sätt som den föregående frågeställningen!

(och jag har fortfarande svårt för att begripa varför läraren envisas med att visa filmer med dödande i för högstadieeleverna, oavsett om det handlar om dokumentärfilm eller en actionrulle, men just den biten kanske vi kan lämna därhän i den här diskussionen... De går ut 9an om en dryg vecka...)
Om man visar film i skolan som barn riskerar att må dåligt av så behöver man ha en plan och resurser för att ta om hand om dem som mår dåligt efteråt. Det räcker inte att det är frivilligt, ett barn (eller ens vuxen) kan ju inte i förväg veta vad som ska visas eller hur den mår av att se det.
Jag skulle nog ta upp frågan med rektor och skolhälsovården. Det är ju deras ansvar att barnen inte mår dåligt till följd av skolaktivitet. Att må dpligt långt efteråt är inte ok. Sådant har man rätt att slippa, inte bara när man är barn.
 
Jag ar val over 60 ar och har manga, manga ganger gett efter for kompisars patryckningar att ga och se nagon speciell film som jag varit tveksam om. Varje gang far jag mardrommar, bade jag och familjen vet exact vilken typ av filmer jag kan se. Den varsta jag sett var Hitchcock's Rosemary's Baby. Jag far fortfarande mardrommar om den nar jag pratar om den (sa jag vet vad jag har att vanta i natt) och jag sag den nar jag var runt 20 ar. Jag minns inte ens exact vad som hande ... men vissa scener kommer tillbaka, morka och skrackingande, nar jag drommer om den.

Jag ar alltsa, sjalvklart, for att alla maste kunna valja aktivitet om en film som har potentiellt tunga drama eller vald scener. Sjalv sallade jag mycket noga som larare i vad jag visade, och det fanns alltid ett par andra aktiviteter om det var en film som kunde tankas vara storande for mycket kansliga barn/unga vuxna.
 
Urgh! Detta påminner mig om en so lärare jag hade i mellanstadiet... :yuck: vi läste om romarriket och skulle se någon film om det, där man såg när folk hängdes upp i kors och dog kors och tvärs. Det var också en hel del blod i filmen och jag själv som skulle anse mig rätt känslig för starka scener, speciellt när det är reality filmer, klarade mig (tack och lov) relativt bra (tror vi var 11 eller 12 vid tillfälet, filmen/serien hade 16-års gräns). Dock gick det inte lika bra för en klasskompis. Han drömde extrema mardrömmar i typ 1v efter att han hade sett blod - och serien innehöll typ 10 avsnitt och vi såg ett avsnitt varje vecka. Stackarn! :crazy:
Detta var inte något svar på frågan, fick bara tillbaka minnet när jag såg tråden...

Men nej, jag tycker inte att skolan ska ha rätt att tvinga en elev att se en film med starka scener, och givetvis tycker jag inte heller att detta ska påverka betyget! Är man känslig för starka scener så är man. Det finns ju andra sätt att ta in information på än film, kanske lite tråkigare, men det fungerar och barnet slipper drömma mardrömmar i veckor eller år av det så är det ju lätt värt det!
 
Har du kikat i min förra tråd, den jag länkade till i trådstarten? (där jag fått tumme upp från avkomman, att min inställning då stämde med vad hon önskat)
Jag har allvarligt funderat på att ta upp med rektorn om var gränserna går, vad gäller filmvisning.
Om du ändå tar upp det kan du lika gärna påpeka att om de ska visa filmer som Troja igen borde de kolla att de har licens och institutionella rättigheter för visningarna ;).
 
Om du ändå tar upp det kan du lika gärna påpeka att om de ska visa filmer som Troja igen borde de kolla att de har licens och institutionella rättigheter för visningarna ;).
31217
 
För ett par år sedan slängde jag ur mig en fråga om ifall det är okej att visa film med 15-årsgräns för elever som inte har åldern inne. (den långa tråden finns här, med en del intressanta svar - https://www.bukefalos.se/threads/visa-film-med-15-arsgraens-foer-underariga.1427502/ )

Idag ställde avkomman det då handlade om en fråga till mig, som fick mig att tänka på den förra tråden. (och att inse att mitt svar då var det rätta...)
Kan skolan tvinga eleverna att titta på en film?
De läser just nu om folkmorden i Rwanda och läraren (för övrigt samma lärare som i förra frågeställningen...) har visat film som visar dödandet. Och mitt barn (som fyllde 15 i december) har farit rätt illa av att se den filmen.
Frågan gäller då alltså om visning av en film kan vara ett obligatoriskt moment, eller ifall eleverna skulle kunna lämna klassrummet utan att det påverkar betyget.
Mitt barn har sett filmen klart, så detta är en fråga "i efterhand". Men jag tycker ändå att frågan är intressant - på samma sätt som den föregående frågeställningen!

(och jag har fortfarande svårt för att begripa varför läraren envisas med att visa filmer med dödande i för högstadieeleverna, oavsett om det handlar om dokumentärfilm eller en actionrulle, men just den biten kanske vi kan lämna därhän i den här diskussionen... De går ut 9an om en dryg vecka...)

Tycker du att det är lämpligt att det förekommer undervisning om Judeutrotningen, inklusive bilder och eventuellt journalfilmer, i högstadiet?
Det tycker jag.
Det är ju en parallell situation där jag ändå fått för mig att de flesta - utom revisionister då - är eniga om att det är en viktig del av utbildningen i historia i svensk skola.

Så ja, jag tycker att det är rimligt att det förekommer undervisning även om väldigt jobbiga ämnen. Den person som är illa berörd av filmen kan ju stänga ögonen eller titta ner för att inte behöva se bilderna.
 
Jag ar val over 60 ar och har manga, manga ganger gett efter for kompisars patryckningar att ga och se nagon speciell film som jag varit tveksam om. Varje gang far jag mardrommar, bade jag och familjen vet exact vilken typ av filmer jag kan se. Den varsta jag sett var Hitchcock's Rosemary's Baby. Jag far fortfarande mardrommar om den nar jag pratar om den (sa jag vet vad jag har att vanta i natt) och jag sag den nar jag var runt 20 ar. Jag minns inte ens exact vad som hande ... men vissa scener kommer tillbaka, morka och skrackingande, nar jag drommer om den.

Jag ar alltsa, sjalvklart, for att alla maste kunna valja aktivitet om en film som har potentiellt tunga drama eller vald scener. Sjalv sallade jag mycket noga som larare i vad jag visade, och det fanns alltid ett par andra aktiviteter om det var en film som kunde tankas vara storande for mycket kansliga barn/unga vuxna.

det är väl ändå en j-a skillnad på en spelfilm/rysare (Rosemary´s baby) jämfört med en dokumentär.
 
Tycker du att det är lämpligt att det förekommer undervisning om Judeutrotningen, inklusive bilder och eventuellt journalfilmer, i högstadiet?
Det tycker jag.
Det är ju en parallell situation där jag ändå fått för mig att de flesta - utom revisionister då - är eniga om att det är en viktig del av utbildningen i historia i svensk skola.

Så ja, jag tycker att det är rimligt att det förekommer undervisning även om väldigt jobbiga ämnen. Den person som är illa berörd av filmen kan ju stänga ögonen eller titta ner för att inte behöva se bilderna.
Jag blir också så ambivalent här. Såklart läraren ska visa film med eftertanke. Men om man bara kan lämna rummet för tex en film om Nazityskland med bilder från koncentrationsläger så blir det ju naturligt så att alla orsaker måste accepteras? och kanske en del av historieundervisningen går förlorad för de som mest behöver den.
 
Jag ar val over 60 ar och har manga, manga ganger gett efter for kompisars patryckningar att ga och se nagon speciell film som jag varit tveksam om. Varje gang far jag mardrommar, bade jag och familjen vet exact vilken typ av filmer jag kan se. Den varsta jag sett var Hitchcock's Rosemary's Baby. Jag far fortfarande mardrommar om den nar jag pratar om den (sa jag vet vad jag har att vanta i natt) och jag sag den nar jag var runt 20 ar. Jag minns inte ens exact vad som hande ... men vissa scener kommer tillbaka, morka och skrackingande, nar jag drommer om den.

Jag ar alltsa, sjalvklart, for att alla maste kunna valja aktivitet om en film som har potentiellt tunga drama eller vald scener. Sjalv sallade jag mycket noga som larare i vad jag visade, och det fanns alltid ett par andra aktiviteter om det var en film som kunde tankas vara storande for mycket kansliga barn/unga vuxna.
Rosemary's Baby är gjord av Roman Polanski, inte Hitchcock. Håller dock med om att spelfilm verkligen har begränsat värde som undervisningsmateriel. Hellre bra dokumentärer i så fall.
 
Jag blir också så ambivalent här. Såklart läraren ska visa film med eftertanke. Men om man bara kan lämna rummet för tex en film om Nazityskland med bilder från koncentrationsläger så blir det ju naturligt så att alla orsaker måste accepteras? och kanske en del av historieundervisningen går förlorad för de som mest behöver den.
Fast nä. Inte måste man se koncentrationsläger och annan misär på film för att kunna förstå. Just de aspekterna av fascism går ju bra att ta till sig i bokform (och de brukar också vara något, kanske till och med det enda, folk kan om andra världskriget). Hellre i så fall att man visar propagandafilmer, för att lära folk hur sån propaganda ser ut, och förhoppningsvis vaccinera dem mot att gå på moderna versioner av samma propaganda. Det verkar verkligen behövas tänker jag, när man ser folk rösta på argument från 30-talet utan att känna igen dem.
 
Fast nä. Inte måste man se koncentrationsläger och annan misär på film för att kunna förstå. Just de aspekterna av fascism går ju bra att ta till sig i bokform (och de brukar också vara något, kanske till och med det enda, folk kan om andra världskriget). Hellre i så fall att man visar propagandafilmer, för att lära folk hur sån propaganda ser ut, och förhoppningsvis vaccinera dem mot att gå på moderna versioner av samma propaganda. Det verkar verkligen behövas tänker jag, när man ser folk rösta på argument från 30-talet utan att känna igen dem.
Nej det tycker jag väl såklart inte man måste, tror inte vi gjort det i skolan någon gång. Men om nu läraren har det som en del i studiekursen så. Med förbehåll för att läraren håller sig till filmers åldersgränser.

Dvs jämför, jag hade nästan mardrömmar efter en muntlig beskrivning av bombanfallet i Dresden, jag vet inte om jag tycker att man då självklart skulle gått ut och sluppit lektionen eller sagt att en sådan lektion inte var lämplig. Detsamma med böcker.
 
Vi fick, som någon annan nämnde tidigare, andra uppgifter om vi inte kände att vi kunde se vissa filmer.
Jag hade bra lärare som alla berättade vad för typer av scener man kunde förvänta sig, och så fanns det andra uppgifter på en bänk vid dörren.
Det var helt ok att gå direkt, eller gå medan filmen gick (om man trott att man skulle vara ok med scenerna men sedan inte var det).
Gick man medan filmen gick reste man sig helt enkelt tyst, hämtade pappret med uppgiften, och gick ut och jobbade med den.
Tycker det var toppen även om jag själv aldrig behövde lämna, hade några klasskompisar som var mer känsliga. :up:

Det är väl så jag tycker att det bör fungera.

Sedan hade jag en lärare i mellanstadiet som bara visade oss sina favoritfilmer på roliga timmen. Kommer aldrig glömma när hon utbrast "Åååh här kommer min favoritscen!" och scenen var en våldtäcktscen...
Efter den filmen hade jag extremt svårt att känna någon som helst tillit till läraren.
Hon visade efter den filmen en film där en katt blev dödad på ett väldigt grafiskt sätt. Jag gick därifrån, fast jag inte fick.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 343
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vi har fått ett mejl från en av lärarna på barnens högstadieskola. Hen vill visa en film med 15-årsgräns för eleverna i åk 7, som del av...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
12 515
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp