Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min middag igår var till förväxling lik frukosten. Två ostmackor, te och en banan.

En dag kommer den här ****a köksrenoveringen att vara färdig.
Hur går det med smurfköket? Och vilka fantastiska kulinariska läckerheter kommer det att spisas där framöver?
 
Jag hoppas för din skull att renoveringen faktiskt behövde utföras. Att det inte typ handlar om att en viss ljus gråvit ton byts ut mot en annan?

Det är en fullständig makeover. Nytt golv, nya väggar, nytt tak, ny el, nytt allt.

Behövde och behövde... Köket, som är tillverkat på Götaverken, sattes in i samband med att huset byggdes 1964. Så det var nog dags nu. Men makalöst hållbart kök får måste jag säga. Nu började det ju bli lite slitet, men det var ändå inte så att luckorna hängde lösa. Och det är klart, jag förstår att om man ska byta ALLT så tar det lite tid. Och jag förstår att momenten måste utföras i viss ordning. Men ändå, jag börjar lessna på att leva på en byggarbetsplats. Tills det är klart så får jag trösta mig med att jag är väl förberedd på lite kärvare matlagning inför stundande båtsäsong.

Jag skjuter beslutet om kvällens middag framför mig. Den yngre delen av familjen förväntar sig nog att det ska bli någon sorts varm mat. Men havregrynsgröt kan väl gå som varm mat? Kan det inte?
 
Det är en fullständig makeover. Nytt golv, nya väggar, nytt tak, ny el, nytt allt.

Behövde och behövde... Köket, som är tillverkat på Götaverken, sattes in i samband med att huset byggdes 1964. Så det var nog dags nu. Men makalöst hållbart kök får måste jag säga. Nu började det ju bli lite slitet, men det var ändå inte så att luckorna hängde lösa. Och det är klart, jag förstår att om man ska byta ALLT så tar det lite tid. Och jag förstår att momenten måste utföras i viss ordning. Men ändå, jag börjar lessna på att leva på en byggarbetsplats. Tills det är klart så får jag trösta mig med att jag är väl förberedd på lite kärvare matlagning inför stundande båtsäsong.

Jag skjuter beslutet om kvällens middag framför mig. Den yngre delen av familjen förväntar sig nog att det ska bli någon sorts varm mat. Men havregrynsgröt kan väl gå som varm mat? Kan det inte?
Lite beroende på hur ung den yngre generationen är, så tycker jag att havregrynsgröt med hjälp av ett triangakök borde kunna räknas som en happening! (I min familj hade vi vid ett strömavbrott en gång mycket roligt med vårt friluftskök på köksbordet.)
 
Vinkar från 60%-manushålet. Första deadline (skicka till handledare) i natt. Slutlig deadline (skicka till opponent) på onsdag. Ryggen värker, ögonen värker, själen värker. Jag försöker alltså åstadkomma 3 månaders arbete på tre veckor, ungefär. Partner lagar omelett med ost och tomat i stora mängder, sen ska jag ner i saltgruvan igen....
 
#halvdöd

Jag jobbar för mycket... men blev så satans less på allt idag så jag har dragit igång grillen (jag har alltså släpat upp en av mina tre grillar till fältkontoret... :angel:) så det blir helgrillad fläskfilé med min egen glaze, fyllda champinjoner, potatisklyftor på norrländsk mandelpotatis, tzatziki och pimiento de padrones som får bli grillade de också.

Edit: Min assistent stödjer helhjärtat min middagsidé :D
 
Jag har inte hämtat mig sedan jag fick friterad panpizza till lunch på en konferens i Aberdeen. Vi utfodrades i någon sorts studentutfodring på något universitet, om jag minns rätt. Sämsta konferangsmaten någonsin. Jag lyckades med nöd och näppe hejda dem från att fritera min efterrätts-Mars. Frukosten var friterad toast med friterad black pudding. Så höll det på. Bäst var en soppa (broth, eller vad det heter) som faktiskt hade en liten smak av salt.
Åh herregud! När var detta? Jag har faktiskt aldrig stött på en friterad Mars under mina år här, men jag tror att det finns ett ställe i stan där det serveras. Jag är inte särskilt förtjust i varken Mars eller friterade ting, så jag tror jag avstår.
 
Oj vad positivt överraskad jag blev av dagens lunch! Istället för tråkiga mackor serverades vi en jättegod, fräsch sallad med babyspenat, grönkål, edamamebönor, syrad rödbeta, avocado, solrosfrön och edamamehummus. Och på fikarasterna fanns det både frukt och jättegoda kakor. Har inga problem alls med att gå tillbaka imorgon faktiskt.
 
Oj vad positivt överraskad jag blev av dagens lunch! Istället för tråkiga mackor serverades vi en jättegod, fräsch sallad med babyspenat, grönkål, edamamebönor, syrad rödbeta, avocado, solrosfrön och edamamehummus. Och på fikarasterna fanns det både frukt och jättegoda kakor. Har inga problem alls med att gå tillbaka imorgon faktiskt.

Dåligt. Jag har vissa förväntningar på engelsk mat.
 
Fått finfin KONFERANGSmat! Middag igårpå restaurang, jag tog vegetarisk och fick en asiatiskinspirerad nudelsallad med fantastiskt god marinerad portabello och rött vin till. Fruktsallad med mangosorbet och passionsganache.

Lunch idag; skaldjursgryta med potatis.
Sedan anlände jag till mina föräldrar, de fixade vårig middag med smörstekt torskrygg som toppades med svamp- och baconcrisp, ångad sparris och ett luftigt potatismos. Vitt från Bourgogne :love:
 
Här går vi i sjukans tecken. Inga detaljer men påskens lidanden och vedermödor a la Jesus känns passande. Just nu bara BARNET däckat men vi andra är rätt spaka. Jag är frisk men aptiten i botten.
Passande läge att baka bröd bestämde jag. Är Dokumenterat Skitdålig på att baka bröd men denna gång fick jag ihop det. Smaklöst men annars riktigt bra. Alltså äter vi smörgåsar.
 
Här går vi i sjukans tecken. Inga detaljer men påskens lidanden och vedermödor a la Jesus känns passande. Just nu bara BARNET däckat men vi andra är rätt spaka. Jag är frisk men aptiten i botten.
Passande läge att baka bröd bestämde jag. Är Dokumenterat Skitdålig på att baka bröd men denna gång fick jag ihop det. Smaklöst men annars riktigt bra. Alltså äter vi smörgåsar.

Men era stackare! Låter som ni fått vår digerdödspest? /mvh 7 vändor kräksjuka i familjen under våren...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
331
· Visningar
14 119
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 480
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
372
Senast: gullviva
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 229
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tvillingdräktighet
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp