Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack vare @sjoberga blev jag vansinnigt sugen på kebab med massor av vitlökssås, så veckans hämtmat fick bli från ett libanesiskt ställe här i krokarna. GISSA om jag blev besviken när jag kom hem med min halloumiwrap och insåg att jag fått chilisås istället för vitlökssås! Misär!!! Särskilt när det var just vitlökssåsen jag var lite extra sugen på. Mycket missnöjd, särskilt som jag verkligen ogillar chilisås. :arghh:

Tröstade mig med en extra gin & tonic och det känns marginellt bättre nu.
 
I dag ska jag fixa lunch till en av sonerna som har byggt om skapet over kyl/frys eftersom vi kopte en ny som var hogre an den gamla. :cautious: Det blir nog en kall salad med capers och feta ost for att vaga upp sotma i vatten melon och honungs melon (eller nagot annat kul de har i affaren i dag) pa saltblock och sa tror jag att jag steker lax pa saltblock uppe pa spisen till saladen.
 
Hos oss blir det pizza à la sambo ikväll. Denna vecka testar han en deg med 64% vätska som fått jäsa i 29 timmar, och den är dessutom bakad med hans nya mjöl som han importerat från Italien. För ett år sedan hade jag ingen aning om att det gick att nörda ner sig såhär mycket i pizzabakning! Jag har efter mycket om och men förhandlat mig fram till att få ha ananas på min ikväll, vilket enligt sambon är en hädelse 🙄
 
Hos oss blir det pizza à la sambo ikväll. Denna vecka testar han en deg med 64% vätska som fått jäsa i 29 timmar, och den är dessutom bakad med hans nya mjöl som han importerat från Italien. För ett år sedan hade jag ingen aning om att det gick att nörda ner sig såhär mycket i pizzabakning! Jag har efter mycket om och men förhandlat mig fram till att få ha ananas på min ikväll, vilket enligt sambon är en hädelse 🙄

En klar hädelse. Söt varm frukt har inget existensberättigande någonsin. Särskilt inte på en klasspizza.
 
Ikväll lagade jag en rätt inspirerad av ett recept, men såklart kan jag aldrig hålla mig till planen.. således blev det morötter och potatis i ugn med timjan, torskrygg i ugn med vitt vin och fiskfond i en egen ugnsform, och så stekte jag rå chorizo och hällde sen korvbitarna och den goda paprikafärgade oljan över fisken de sista minutrarna i ugnen så det fick underbar färg och började bubbla. Jag stekte också en massa zucchini till med vitlök och citron, och så hade vi överblivna ärtskott till. Det var faktiskt sagolikt gott. :d :love:
 
Ikväll lagade jag en rätt inspirerad av ett recept, men såklart kan jag aldrig hålla mig till planen.. således blev det morötter och potatis i ugn med timjan, torskrygg i ugn med vitt vin och fiskfond i en egen ugnsform, och så stekte jag rå chorizo och hällde sen korvbitarna och den goda paprikafärgade oljan över fisken de sista minutrarna i ugnen så det fick underbar färg och började bubbla. Jag stekte också en massa zucchini till med vitlök och citron, och så hade vi överblivna ärtskott till. Det var faktiskt sagolikt gott. :d :love:

Låter helt totalt ljuvligt :love:

Här orkade jag inte laga mat pga knatat runt i blåsten och grejat på gården så det blev en skål chili från frysen. Värmande och lite av comfort food :heart
 
Har precis ätit en ljuvligt god måltid :) . Tjocka revben som fick ligga i slökokare i 5,5 timmar, tillsammans med mycket salt, en buljongtärning, timjan, chiliflakes, svartpeppar och honung. Köttet blev OTROLIGT mört och smakrikt. Gjorde en enkel sås på en del av buljongen samt en förpackning matlagningsgrädde (och en skvätt colorit för färgens skull). Tillbehör var hemgjorda tjocka pommes/potatisklyftor och sallad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp