Tittar in i ditt kök del 27

Igår var det ju vegetarisk måndag så det blev halloumistroganoff med ris och ärtor. Smakade som korvstroganoff fast lite sämre. Blir nog inte att jag lagar den igen och jag har kommit fram till att jag nog inte är så förtjust i halloumi, tycker mest det är salt. Det börjar sina med veggo-recepten nu, skulle verkligen behöva lite inspiration.

Ikväll blir det pad thai :d
Vi är generellt ganska dåliga på att laga vegetariskt i vårt hushåll men gnocchi ala sorrentina gör vi ganska ofta och det är himla gott och lättlagat. Stek gnocchi, lägg i form och toppa med någon färdig pastasås på tomat (barillas classico är min favorit), mozzarella och lite salt, peppar och balsamvinäger. Skjuts in i ugnen, serveras med valfri sallad.
 
Vi är generellt ganska dåliga på att laga vegetariskt i vårt hushåll men gnocchi ala sorrentina gör vi ganska ofta och det är himla gott och lättlagat. Stek gnocchi, lägg i form och toppa med någon färdig pastasås på tomat (barillas classico är min favorit), mozzarella och lite salt, peppar och balsamvinäger. Skjuts in i ugnen, serveras med valfri sallad.
Det låter rätt gott! Men inte så matigt. Tycker ofta jag är svinhungrig efter vi ätit vego. Linser vet jag mättar bra och tycker dessutom det är gott men inte hittat något sånt pang-recept än. Känns som att det mesta innehåller curry eller nån form av indisk kryddmix och jag är inte något fan av det.
 
Det låter rätt gott! Men inte så matigt. Tycker ofta jag är svinhungrig efter vi ätit vego. Linser vet jag mättar bra och tycker dessutom det är gott men inte hittat något sånt pang-recept än. Känns som att det mesta innehåller curry eller nån form av indisk kryddmix och jag är inte något fan av det.
Vi gör en gryta med belugalinser, palsternacka, tomat och havregrädde ibland, äts med pasta. Hojta om du vill ha receptet! Ibland gör vi även en böngryta med svarta bönor och fetaost som är bra. Båda funkar för min man, som också har svårt att bli helt mätt på vegetariskt ibland.
 
I mitt kök tillagades ikväll soppa på sötpotatis & morot, det kändes rimligt såhär en dag då det regnat non stop i uppskattningsvis 24 timmar. Jag älskar soppa, så jag får passa på att laga det nu innan våren kommer på riktigt ;) Till detta åt vi vitlöksbröd samt varsitt kokt ägg.
 
Det låter rätt gott! Men inte så matigt. Tycker ofta jag är svinhungrig efter vi ätit vego. Linser vet jag mättar bra och tycker dessutom det är gott men inte hittat något sånt pang-recept än. Känns som att det mesta innehåller curry eller nån form av indisk kryddmix och jag är inte något fan av det.
Mina bästa bli-mätt-vego-recept är olika pastarätter, pajer och gratänger. Dvs egentligen rätter där man kan mätta med olika typer av ost :D Sen äter vi gärna soppor, men då med bröd till som hjälper till att skapa mättnad. Man får trixa lite!
 
Vi gör en gryta med belugalinser, palsternacka, tomat och havregrädde ibland, äts med pasta. Hojta om du vill ha receptet! Ibland gör vi även en böngryta med svarta bönor och fetaost som är bra. Båda funkar för min man, som också har svårt att bli helt mätt på vegetariskt ibland.
Tack jättegärna! :)
Tack så mycket! Sparat allihopa!
 
Tack jättegärna! :)

Tack så mycket! Sparat allihopa!
(det ena har jag bara nedskrivet på engelska, hoppas det är ok)

Black bean chili with feta cheese (4p)
  • 2 tbsp olive oil
  • 4 garlic cloves, finely chopped
  • 1 large onion, chopped
  • 3 tbsp mild chilli powder (can be swapped for tabasco, sriracha, sambal etc)
  • 3 tbsp ground cumin
  • 3 tbsp cider vinegar
  • 2 tbsp brown sugar
  • 2 x 400g cans chopped tomatoes
  • 2 x 400g cans black beans, rinsed and drained
  • To serve: Crumbled feta cheese, soured cream and/or avocado.
In a large pot, heat the olive oil and fry the garlic and onions for 5 mins until almost softened.
Add the chilli and cumin, cook for a few mins, then add the vinegar, sugar, tomatoes and some seasoning.
Cook for 10 mins.
Pour in the beans and cook for another 10 mins.
Serve with rice and the accompaniments of your choice in small bowls.


Beluga Bolognese (4p)
  • olivolja
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1msk paprikapulver
  • 3-400g belugalinser (vi brukar köpa sådana på påse, som redan är tillagade)
  • 1msk tomatpuré
  • 400g krossade tomater
  • 1,5dl vatten
  • 1msk grönsaksfond
  • 1 palsternacka
  • 2msk fryst persilja
  • 2dl havregrädde (vanlig matlagningsgrädde går också bra)
  • salt & peppar
  • spaghetti

Skölj linserna.
Finhacka lök, vitlök och palsternacka.
Fräs lök och vitlök på medelhög värme.
Tillsätt paprikapulver, linser, tomatpuré, krossade tomater, vatten och grönsaksfond.
Sjud i 10min.
Tillsätt palsternacka och persilja.
Sjud i 25min.
Tillsätt havregrädde och smaka av med salt och peppar.
Koka spaghettin.
 
(det ena har jag bara nedskrivet på engelska, hoppas det är ok)

Black bean chili with feta cheese (4p)
  • 2 tbsp olive oil
  • 4 garlic cloves, finely chopped
  • 1 large onion, chopped
  • 3 tbsp mild chilli powder (can be swapped for tabasco, sriracha, sambal etc)
  • 3 tbsp ground cumin
  • 3 tbsp cider vinegar
  • 2 tbsp brown sugar
  • 2 x 400g cans chopped tomatoes
  • 2 x 400g cans black beans, rinsed and drained
  • To serve: Crumbled feta cheese, soured cream and/or avocado.
In a large pot, heat the olive oil and fry the garlic and onions for 5 mins until almost softened.
Add the chilli and cumin, cook for a few mins, then add the vinegar, sugar, tomatoes and some seasoning.
Cook for 10 mins.
Pour in the beans and cook for another 10 mins.
Serve with rice and the accompaniments of your choice in small bowls.


Beluga Bolognese (4p)
  • olivolja
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1msk paprikapulver
  • 3-400g belugalinser (vi brukar köpa sådana på påse, som redan är tillagade)
  • 1msk tomatpuré
  • 400g krossade tomater
  • 1,5dl vatten
  • 1msk grönsaksfond
  • 1 palsternacka
  • 2msk fryst persilja
  • 2dl havregrädde (vanlig matlagningsgrädde går också bra)
  • salt & peppar
  • spaghetti

Skölj linserna.
Finhacka lök, vitlök och palsternacka.
Fräs lök och vitlök på medelhög värme.
Tillsätt paprikapulver, linser, tomatpuré, krossade tomater, vatten och grönsaksfond.
Sjud i 10min.
Tillsätt palsternacka och persilja.
Sjud i 25min.
Tillsätt havregrädde och smaka av med salt och peppar.
Koka spaghettin.
Tusen tack! Nu är det laddat med lite recept igen :heart

Vi ska på IKEA i helgen så jag tänkte även passa på att köpa fryst både vego korv och köttbullar där som tydligen ska vara väldigt bra. Kan vara bra att ha något sådant i frysen också faktiskt, även om vi varit väldigt duktiga med matsedel i typ en månad nu.

Lite mer på topic: Igår blev det pannbiff med kokt potatis. Det gjordes ingen ny sås utan det blev från frysen rester av såsen från rulladerna, supergott.

Ikväll blir det en favoritpastasås som jag tror jag skrivit om här någon gång innan, inte den nyttigaste (kalorimässigt) men så otroligt god.

Skinka, lätt creme fraiche, matgrädde, philadelphia, hönsbuljong, svartpeppar och en klick senap :d
 
Jag är sliten som f-n efter den inte direkt lätta vintern... dvs temat för min matlagning har varit "så snabbt som möjligt" alldeles för länge men jag är så less på det. Så ikväll tänkte jag grilla en superfin bit oxfilé med vacker marmorering och äta den med baconlindad sparris och någon form av potatis. Samt någon god sås. Jag tänker också öppna en alldeles för dyr flaska vin ur garderoben, because I'm worth it.
 
Jag är sliten som f-n efter den inte direkt lätta vintern... dvs temat för min matlagning har varit "så snabbt som möjligt" alldeles för länge men jag är så less på det. Så ikväll tänkte jag grilla en superfin bit oxfilé med vacker marmorering och äta den med baconlindad sparris och någon form av potatis. Samt någon god sås. Jag tänker också öppna en alldeles för dyr flaska vin ur garderoben, because I'm worth it.
Åh, baconlindade sparris är ju så gott! Måste komma ihåg det en dag!

I går blev det fiskpudding för hela slanten, men i dag får jag nog se om jag kan använda smeten till raggmunkarna, den gick ut den 10 april. Tror ni det funkar? Oöppnad ännu så har inte kikat. Eller bör jag planera annan mat? I sådana fall har jag mer fiskpudding i formen! :D
:heart
 
Jag är sliten som f-n efter den inte direkt lätta vintern... dvs temat för min matlagning har varit "så snabbt som möjligt" alldeles för länge men jag är så less på det. Så ikväll tänkte jag grilla en superfin bit oxfilé med vacker marmorering och äta den med baconlindad sparris och någon form av potatis. Samt någon god sås. Jag tänker också öppna en alldeles för dyr flaska vin ur garderoben, because I'm worth it.

Det blir tzatziki. Jag ska ju trots allt grilla :D
 
Da jag rakade se Beluga linser kanner jag mig lite inspirerad att gora en gryta med svarta beluga linser och flera sorters svap, tankte jag.

Det fanns inga beluga linser i min affar. :cautious: Jag vagrar att aka runt till flera olika affarer for annat an mycket speciella matvaror (som Siljans runda hardbrod kakor, tillexempel) sa dar i affaren bestalldes de via Amazon.

Jag vill verkligen handla lokalt, anvanda mina nara affarer, odlade varor, mjolken fran Portland mejeriet, och kottet fran nasta lilla stads slakteri, men nar det jag vill ha inte finns sa ar det ju inte latt. (Jag bestaller ofta till affaren, men det gar inte fort och ar inte alltid latt)
 
Igår var det äntligen grillpremiär!

Fläskkarre, entrecote, majs och zucchini på grillen. Till det rotfrukter och paprika på murikkan. MUMS.

Dagens lilla lunch på ikea bestod av varsin korv med bröd och varsin mjukglass. Vi provade den vegetariska korven (som vi även köpte en påse av), riktigt god faktiskt med tydliga grönsaksbitar i, rekommenerar!

26 kr totalt för lunch till två personer är för övrigt helt sjukt. Vi stod oss iaf 4,5 timmar på korv+glass :)
 
Fläskpannkaka! 😍

p589o5m.jpeg
 

Liknande trådar

  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
104 795
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 163
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 320
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp