Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20210803_212439_845.jpg

Dagens middag blev fläskfilé med dragonsenapssås och egenodlad färskpotatis (tomaterna kom direkt från växthuset också).

Porslinet är från mitt fyndinköp i söndags... Rörstrand Svart Sverige som tillverkades mellan 1837 och 1847 :heart
 
Lever lite nu på varma mackor i stekpanna, så göttans gött. Levainbröd med vitlöksmajo, skinka, mozzarellasmältost och tomatskiva. Nom!
Middagen blev överbliven grönsoppa, tar det gröna jag har vid tillfället. Denna blev broccoli, grönkål och squash. :) Idag med gratinerade ostmackor och stekt halloumi.
Hemligt antal marshmallows och ratluk till efterrätt. :d
 
Tomat-och lökpaj med cheddarost och basilika. :d Ibland känns det som att minskningen på grönsakskontot pga allt hemmaodlat nästan tas ut av ökningar på ostkontot.

Ricotta och mozzarella till tomater och squash, nu cheddar, snart chèvre till betorna, ofta parmesan, ibland ädelost och ibland västerbotten till alla pajer och gratänger och pastarätter. Synd att det är lite mer omständligt att odla ost!
 
Tomat-och lökpaj med cheddarost och basilika. :d Ibland känns det som att minskningen på grönsakskontot pga allt hemmaodlat nästan tas ut av ökningar på ostkontot.

Ricotta och mozzarella till tomater och squash, nu cheddar, snart chèvre till betorna, ofta parmesan, ibland ädelost och ibland västerbotten till alla pajer och gratänger och pastarätter. Synd att det är lite mer omständligt att odla ost!
Men Gud, ost och grönsaker, finns det någon mer himmelsk kombination?!
 
Har varit och fjällvandrat så några gourmetmiddagar har det inte blivit! Mycket frystorkat, korv och enkla kaloritäta mål. Men det har smakat väldigt väl ändå med fina omgivningar och bästa sällskapet i form av lyckliga hundar (och make då).
Nu på Åland har det blivit väldigt mycket enkel mat som är lätt att ta med sig ut i båten. Rökta räkor har varit standardlunch 😋 Testade Robinson-Mickes restaurang, Smakbyn, igår. Helt okej, även prismässigt, men inget superwow. Åt väldigt god sikrom med syrad grädde, sen halstrad sikfile med gräddkokt savoykål, rostad vårlök och potatis. Avslutade med inkokt rabarber med jordgubbar, äpple, mandelkräm och rostade nötter.
 
Middag idag blev hemgjord pizza på icas färdiga deg och på den utkavlade botten penslade jag med olivolja och ugnsbakad vitlök, bottnad av tomatsås jag gjorde på förra höstens tomater & chili, massa färsk oregano och svartpeppar, skivad zucchini, riven mozarella och så tomathalvor från trädgården (söta chokladtomater som mognar i raketfart nu) och så rev jag ner en rödlök och fördelade, och på toppen rev jag färsk parmesan. Stans godaste pizza fan! Stor kanna isvatten till.
Efterrätt: Laktosfri vaniljglass och en sås av saskatoonbär, alltså typ samma sak som blåbärssås men med lite mer fast konsistens.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 811
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp