Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
807F0CF9-2D7B-46EB-8519-057FB8A1381B.jpeg


Oslagbart ändå.
Sprödbakad torsk, romsås.
 
Haha! (det tog mig också pinsamt lång tid att nå denna insikt) Jag instämmer att de är oftast bäst au naturel, men jag avnjöt dagens ärtportion med pasta. :o

Och det var inte dumt det heller tycker jag! En stor portion gröna ärter, skärbönor al dente, pasta, tonfisk, lite rester mozzarella och några citronstänk + rikligt med svartpeppar. Men huvudsaken tycker jag är att ärterna liksom inte gojsas in i majonnäs eller sådant elände. Utan man ska känna det där krispigt fräscha söta när man sätter tänderna i de små godingarna.
 
Idag var det sambon som lagade mat (själv var jag lite trött efter nattlig fälttävlan :)), kycklingkebab, ris och flera olika finhackade grönsaker och rödlök och till det kebabsås som var färdig. Så fick man göra sin egen kebabtallrik. Blev supergott.
 
Ja jag lärde mig tillslut hur i helskotta gott det är!
Lite smör, lite salt :d

(de kan dock hålla sig borta ur alla såser/grytor/pastarätter tack :D)
Hur får man dem bra tillagade sådär till fisk exempelvis? Antar att det är frysta ärter från början. Kokar du upp dem i kastrull först? Sedan smör och salt? Tycker aldrig mina ärter blir bra!
 
Hur får man dem bra tillagade sådär till fisk exempelvis? Antar att det är frysta ärter från början. Kokar du upp dem i kastrull först? Sedan smör och salt? Tycker aldrig mina ärter blir bra!
Jag lägger dem frysta i en skäl som jag sedan slår på kokande vatten i och låter ligga tills de tinat.

Sen är jag mer förtjust i att marinera dem i vinägrett med dill. Så gott till sån fisk!
 
Hur får man dem bra tillagade sådär till fisk exempelvis? Antar att det är frysta ärter från början. Kokar du upp dem i kastrull först? Sedan smör och salt? Tycker aldrig mina ärter blir bra!
Jag slänger i dem i kokande saltat vatten i kanske tre minuter eller så. Häller av i durkslag, tillbaka i kastrullen, rör i lite smör.

Inte så vetenskaplig metod 😅
 
I kvall slet jag fram hamburgare fran frysen som jag gjort tidigare, brod som jag kopt och blivit over och tva majskolvar som barnbarnet absolut ville kopa pa "farmers market" i gar men som vi inte at da. (Da hon glomt majsen och hon bad om pankakor for middag, jag gjorde Amerikanska och majskolv passade helt enkelt inte till, hon ar 4 ar gammal och inte saker pa vad som var fel, sa det gick bra :sneaky:)
I alla handelser var mina burgare super goda efter en stund pa grillen ... och broden och majsen ... men varken Maken eller jag ville ha "secret sauce" ... vilket oversatts med "Amerikan Hamburger Dressing" ... som vi aldrig haft forut, en helt ny produkt. (Fast vissa fast food hamburger hak har anvant nagot de kallat "secret sauce" (vilket ar namnet pa min nya "hamburger sauce") men som i sjalva verket varit Thousand Island Dressing. 😂
 
Hur får man dem bra tillagade sådär till fisk exempelvis? Antar att det är frysta ärter från början. Kokar du upp dem i kastrull först? Sedan smör och salt? Tycker aldrig mina ärter blir bra!

Koka ALDRIG artor. Anga ar bast, eller lagg dem i vatten som kokat upp men dar "koket" stannat. Ha dem dar bara tills de tinat och ar lagom varma. Anvand INTE salt, men garna en tesked socker ... och salta nar de ar redo att serveras. Da far de de basta artor EVER. :p
 
Bankade ut några kycklingfiléer, dubbelpanerade i vetemjöl, ägg och panko, och friterade. Jag och dottern åt dem med ris, sockerärter, babyspenat och ponzusås, och sjuka mängder pressad citron. Gud så gott det är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 820
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp