Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så ledsen att höra att du gick igenom det. Här är det min svärfar och mitt barns farfar som nu ligger för döden. Vi har inte ens processat att han har cancer då han fick den diagnosen i juni. Obegripligt, helt enkelt. Och han är 90 mil bort så vi kan inte åka dit hur som helst utan det kräver en vecka eller mer för en resa där han kanske hinner dö innan vi hinner dit. Min fina svärfar. Fy fan.
Fy, så fruktansvärt! Beklagar! ❤️
 
Ikväll grillade vi biff och röd spetspaprika fylld med mozzarella och vitlökspeppar. Jag gjorde sötpotatis-pommes också och allt serverades med tryffel-bea. Jättegott!
 
Kvallen's middag blev rester av en bit kott jag hade kvar som "rest", den godaste sas jag nagonsin gjort ... ett mycket gott brod med oliver inhandlat fran bagaren, tomater, dill gurka, ost och en nave ruccola.
Jag borjade med att lagga ruccola pa brodbitarna (pa en ungsplat), sedan kom kottbitarna med en ganska rejal slev sas over sig, pa dom tomatskivor, dillgurke skivor och overst ost. In i ugnen tills osten smalt.
Vansinnigt gott ... men kravde kniv och gaffel for att kunna ata. :p
 
Vi vakar på distans och väntar på ett dödsbud vilken dag som helst. Ett sånt otroligt konstigt läge och en upplevelse som inte går att förstå när en älskad person har gått från frisk till att ligga på sin dödsbädd inom loppet av tre månader. Fuck cancer. Vi försöker att överleva och finna glädjen i små saker, och en viktig del i det är mat. Trösterik, god mat. Igår rostade jag grönsaker och vitlök i ugnen, mixade dem och kokade upp med vitt vin och creme fraiche och blandade ner färsk basilika, färsk oregano och färsk persilja. Blandade sen såsen med kokt pasta, hällde på stekt bacon, täckte med mozzarella och parmesan och gratinerade i ugnen. Som en ätbar kram. Idag gjorde jag friterad kyckling, samt wokade grönsaker i ponzu, teriyaki, lime, ingefära och sesamfrön, och blandade med äggnudlar. Täckte allt med färsk koriander (bara min egen tallrik förstås).

Åh fy, stackars er (jag har varit där med pappa, det tog lite mer än en månad från insjuknande tills han gick bort och jag satt i Norge på jobb när han dog). Det är en totalvidrig situation som är tuff att hantera, det blir som att tvingas fortsätta det vardagliga medans en bara vill stoppa allt. Jag tänker på er i er svåra tid :heart
 
Ikväll hade vi gäster med lite olika matpreferenser. Vi grillade lite biff, lite kycklingklubbor och salsiccia och smashed potatoes, citron och kryddoljade bifftomater.
Och spetskål med olivolja, vitlök, salt/peppar, rostade pinjenötter och smulad fetaost.
Åts med diverse såser etc.
Så gott!
Efterrätt blev knäckig rabarberpaj med vaniljsås.
 
I kvall har vi barnbarn har pa "sleepover" sa vi at middag ute. Det blev pasta och var mycket gott! Nu hade jag tankt laga pasta i morgon nar barnen's foraldrar kommer for att hamta dem ... men jag vagrar pasta tva dagar i rad (eller rattare sagt, min mage varnar redan for ett sadant tilltag. :p
Jag far ta med Camilla och handla i morgon bitti ... jag tankte kopa biff, potatis sallad och gora en god sallad (till alla men mest mig som inte klarar potatis sallad) som tillbehor. Det blir alltsa grillat fast jag sa i dag att Jag ABSOLUT inte skulle starta grillen.:cautious:
 
Ännu funkar trädgårdslunchandet, härligt!

Varmrökt lax med väggasås, kokt potatis, picklad fänkål och fänkålspesto. Nypressad äpplejuice.

D0AB260A-D2B7-441E-8C77-74DB5E7D50A5.jpeg
 
Ser ljuvligt ut! Vad är väggasås?

Tack, det var inte alls dumt! Frossar verkligen i detta med färskpressad frukt- och grönsaksjuice i olika kombinationer nu, fattar inte att jag inte använt den maskinen mer förut. :)

Väggasås är en köpesås på burk, rekommenderad av grannen förra året när jag covidhandlade åt dem en längre period. Det är Vägga rökeri som producerat laxen så den ska väl passa särskilt till deras produkter gissar jag, består av creme fraiche, senap, dill och diverse annat småkrafs. Helt okej men inte så häpnadsväckande att man inte skulle kunna röra till en likvärdig kall sås själv.
 
Kan bjuda på recept på den godaste kalla såsen jag vet till lax, eller ja nästan all fisk fisk faktiskt som serveras med någon form av potatis.

Blanda följande:

2 msk senap (typ grov, sötstark)
0.5 msk socker
0.5 tsk salt
1.5 tsk vinäger (vitvin brukar jag använda)
1 dl hackad dill (fryst går bra)

Tillsätt sedan 2 dl creme fraiche, jag brukar ta lätt och rör ihop.

Tar max 5 minuter och blir magiskt gott!
 
Ikväll blev det hämtpizza för oss. Det var tydligen vansinnigt mkt folk som ville ha det idag. Det var 55 min väntetid. De hade aldrig haft så mkt ever.
Det gjorde pizzan desto godare när vi väl fick dem. 😂
Jag tog kräft- och räk-pizza m ruccola och vitlökssås. Sambon tog kebabpizza.
 
Har blev det biff, potatis sallad, en mediterranean gurk och tomat sallad som egentligen bara betydde att jag skar allt i vansinnigt sma delar :cautious: jag la ocksa till sot potatis fries for de som inte gillar potatis sallad (barnen:p) krydd smor, och en helt gudomlig sas av "kott juices" och gradde med mycet lite kryddor. Den var magiskt god.

4-aringen ater pa stor tallrik med riktig kniv och gaffel ... jag later 2-aringen vara sa lange, men vanta bara ... nar tre-ars dagen ar passerad sa ska det bli "Europeiskt bordsskick" aven dar. :cool: Barnen's mor har lart sig att bara skara av en bit i taget nu och skar inte upp halva steken och lagger bort kniven medan hon ater:) de (vid det laget kalla) bitarna. Hon ar dock mycket inresserad i Svensk kultur pa manga satt och forsoker anamma sa mycket hon kan. :love:
 
Jag lagade en krämig kycklinggryta med äpple och dragon idag, passade på när det kändes lite höstigt ute (ok, fortfarande 18 grader men det regnade i alla fall lite :D) och vi dessutom just fått ny leverans av snällt, lokalt kött. Det blev supergott och både jag och sambon åt två portioner vilket inte hör till vanligheterna i vårt hem.
 
Vi vakar på distans och väntar på ett dödsbud vilken dag som helst. Ett sånt otroligt konstigt läge och en upplevelse som inte går att förstå när en älskad person har gått från frisk till att ligga på sin dödsbädd inom loppet av tre månader. Fuck cancer. Vi försöker att överleva och finna glädjen i små saker, och en viktig del i det är mat. Trösterik, god mat. Igår rostade jag grönsaker och vitlök i ugnen, mixade dem och kokade upp med vitt vin och creme fraiche och blandade ner färsk basilika, färsk oregano och färsk persilja. Blandade sen såsen med kokt pasta, hällde på stekt bacon, täckte med mozzarella och parmesan och gratinerade i ugnen. Som en ätbar kram. Idag gjorde jag friterad kyckling, samt wokade grönsaker i ponzu, teriyaki, lime, ingefära och sesamfrön, och blandade med äggnudlar. Täckte allt med färsk koriander (bara min egen t
Så fruktansvärt tufft och tungt :heart beklagar.
allrik förstås).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
226
· Visningar
8 637
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp