Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
I mitt kök blev det idag snabbmat i form av ravioli med butternut squash och salvia (helfabrikat) som vi pimpade med mozzarella, tärnade körsbärstomater, pesto och extra salvia. Gott men inte överdrivet mättande, så det får nog bli en stödmacka innan läggdags!
 
I gar kvall blev det pasta. Nagot vi nastan aldrig ater da min mage har ett och annat att saga om mjol ratter. :cautious: Men sista sommardagen ... officiellt alltsa :p tyckte jag att vi behovde nagot extra.
Det blev farsk rigatoni med en sas av ett kvarts paket bacon, lite rakor fran frysen som behovde ga at, drop peppers som fanns kvar och ett storre antal korsbars tomater i olika farger.
Sjalva sasen gjorde jag av skvatten gradde (sakert minst 3-4 dl) som fanns kvar efter helgens festligheter, ett par dl av pasta vattnet, rejalt med salt och peppar, nagra rejala nypor av min alskade Chilenska rokta peppar merquen ocksa forstass, nagra matskedar tomatpure, och riven permasan ost forstass.

Det var gudomligt gott ... MEN jag betalar ett pris aven i dag fran den middagen.
 
Jag vet inte när jag åt lagad mat sist i ett virrvarr av arbetsdagar och arbetsnätter, men man kan uppenbarligen hanka sig fram på fil, mackor, tomater, plommon, kvargyoghurt och överleva det också. Men idag vankas det hasselbackspotatis, biffar på rivna morötter, riven grillost ägg persilja och knaprig bacon i smeten, och en kall yoghurtsås med honung och mynta. Och till det en massa tomater som jag måste äta upp, kanske tar några och lägger i ugnen med lite rivost och olivolja på. Börjar bli trött på tomater nu, och frysen är full med påsar med tomatsås redan. Note to self nästa vår: Inte så många tomatplantor då snälla!
 
Ikväll gjorde vi falukorv provencale på Ernst falukorv. Vi råkade riva tokmycket ost. Men det var bara gott. 😂
Till det extra oliver och makaroner.
 
Igår tröstmat i form av indiskt. Jag gick all in och beställde korma, peshwari naan, poppadoms och veggie pakora. Fick i mig knappt hälften, resten blir lunch idag! Tur man inte är allergisk mot kolhydrater :angel:

Ikväll tänkte jag göra svampsoppa! :d
 
I kvall blev det en frusen middag med "Asian stuk". Det var gott ... men jag var/ar sa trott att jag hade lika garna atit cardboard. :cautious:
I morgon tanker jag inte heller laga mat. Antingen gar vi ut ... eller sa koper jag med mig nagot gott!:confused:

I dag fick jag for mig att om jag inte blir klippt JUST NU sa kommer jag att ga under som manniska. Mitt har ar GRASLIGT aven om jag far mycket berom for den lila fargen (som jag astadkommer med shampoo :p) men forra klippningen var nog den mest ojamna och daliga jag nagonsin fatt. Jag har sedan borjan pa sommaren statt i ko pa de "basta" salongerna i stan ... men ingen har tid.
I dag akte jag till 6 "NO appointments needed" och tankte att da man inte behover bestalla tid maste det ju ga ... Men nej. De vara alla fullbokade tills de stangde.😣 Nu vet jag vilken jag har lust att prova i morgon ... sedan far vi se om jag kommer in nagon stans.:cautious:
 
Funderar på att ersätta böngroddar med tomater för att mildra den eldiga smaken av bulgogi. Vet inte om det skulle fungera? Andra förslag för att mildra? Jag har broccoli, blomkål och paprika hemma.
 
Stuvad blomkål med persilja, lite cheddar och parmesan, och stekt falukorv blev det på tallriken idag. Det är rejäl & stadig husman det, mums! :up:
 
Funderar på att ersätta böngroddar med tomater för att mildra den eldiga smaken av bulgogi. Vet inte om det skulle fungera? Andra förslag för att mildra? Jag har broccoli, blomkål och paprika hemma.
Tänker rakt av blomkål eller broccoli, föredraget det första. Paprika kan ha en viss "styrka" i sin smak medans blomkål tex är väldigt milt
 
Ikväll grillade vi lammracks, gjorde smashed potatoes och tzatziki. Till det också sallad och vinägrett.
Efterrätt knäckig blåbärspaj med nyplockade blåbär och vaniljsås.
Så gott! 😍
 
I kvall gar vi ut och ater ute ... som de gor reklam for har i sta'n dar de stanger av huvudgatan och satter ut bord. Det ar inte mer an 23*C nu sa det blir bra med fish 'n' chips ... nagot jag har riktigt langtat efter under sommaren, men det kandes lite for varmt for sa stabbig mat. Men nu! :d
 
Ugnsrostade små tomater, pommes frites, köttfria köttbullar, gurka och grekisk yoghurt med citronskal och svartpeppar.
Äppelpaj och vaniljsås.
 
802FD7D8-B362-4011-8A32-F782B40E4146.jpeg


Lamm och saganaki i Grekland :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
8 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp