Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som har tips på pizza eller nåt liknande bröd man kan göra i stekpanna UTAN ugn? Tänker att det måste gå?

Min ugn och jag är inte vänner :cautious:
När jag är i lillstugan med enbart kokplattor brukar jag göra varma mackor i stekpannan, gott och enkelt! Stek valfritt bröd, i smör och olja, tills de blir gyllenbruna på ena sidan. Ta undan de och lägg på ost på den stekta sidan av brödet. Brukar även ta det som finns i kylen; skinka, salami, räkor, färskost, tomater, lök eller liknande. Krydda med örter och sen lägg ihop brödskivorna och stek tills osten smält.
Pizza har jag inte gjort i stekpanna, känns som att ugnen behövs för gratineringen, men någon annan kanske har testat :)

Brukar göra tunnare bröd i stekpannan, funkar fint att äta som det är eller till ex en soppa, falafel, rökta räkor. Är hopplös på att följa recept men detta har jag gjort och det var gott:
https://www.ica.se/recept/brod-i-stekpanna-712709/
Har även gjort efter detta recept flera gånger:
https://www.kokaihop.se/recept/4-minutersbrod-i-stekpanna
Det sista receptet blev extra gott när jag hade i soltorkade tomater, oliver och riven ost :d
 
När jag är i lillstugan med enbart kokplattor brukar jag göra varma mackor i stekpannan, gott och enkelt! Stek valfritt bröd, i smör och olja, tills de blir gyllenbruna på ena sidan. Ta undan de och lägg på ost på den stekta sidan av brödet. Brukar även ta det som finns i kylen; skinka, salami, räkor, färskost, tomater, lök eller liknande. Krydda med örter och sen lägg ihop brödskivorna och stek tills osten smält.
Pizza har jag inte gjort i stekpanna, känns som att ugnen behövs för gratineringen, men någon annan kanske har testat :)

Brukar göra tunnare bröd i stekpannan, funkar fint att äta som det är eller till ex en soppa, falafel, rökta räkor. Är hopplös på att följa recept men detta har jag gjort och det var gott:
https://www.ica.se/recept/brod-i-stekpanna-712709/
Har även gjort efter detta recept flera gånger:
https://www.kokaihop.se/recept/4-minutersbrod-i-stekpanna
Det sista receptet blev extra gott när jag hade i soltorkade tomater, oliver och riven ost :d
Tack för tips! 😃
Stekte smörgåsar i stekpannan igår men tyvärr har jag inget bröd kvar nu…
 
IMG_20211106_170859.jpg

Plankstek! Sambon körde även underläggen i ugnen, så vi hade klinkerplattor som underlägg. :angel:
 
Liknande upplevelse att besöka saluhallen här. Man går runt och tittar på alla grejer de har och ut kommer man med lite lamm, ostar, korvar, kött, oliver, fetaost, nötter och diverse pålägg. Till det lite gott bröd. Har man en riktigt dålig dag så slinker man sen in på pastaaffären och köper färsk pasta att koka, en god sås och pesto...:mad: Sen är man ruinerad resten av månaden liksom...O_o
Stackars oss! ;)
 
Har just satt en boeuf bourguignon på spisen som ska få puttra där i två timmar ungefär. Besvärligt eftersom att det redan nu doftar så gott i hela hemmet att jag vill äta typ nyss!

Till detta blir det ett favoritvin, DET kan jag i alla fall unna mig att smutta på lite i förväg :d

20211106_171720.jpg
 
SO ... sonen som forundrade sig over "Amerikaner's fortjusning i gritts" ar nu helsald i fenomentet. :cool: Han levererade sonsonen och jag hade lunch med "grits and shrimps" redo nar de kom. Han ALSKADE mina grits, "men de ar ju speiciella for du har gjort rakor, svamp, och sa" till.
Jag tittade pa min avkomma ... med viss "sadness" och forklarade vad jag visste om "mannagryns grot" ... det ar en annorlunda "grain" att starta med, och definitivt en annan socker att gora sirapen fran ... men som de sager i the middle east ... "same, same, but different" :p
 
Det behövdes lite stärkande mat efter kyrkan igår plus att jag var sugen på att flambera.

0f01K7D.jpg


aZ4umhj.jpg


Det blev flamberad oxfilé med madeirastekt kantarellströssel, konjakssky (tack @tornblomma för smakkonsultation!), tryfferad puré på mandelpotatis och jordärtskockor samt ugnsrostade morötter och rödlök med ärtskott. Bordeaux i glaset (jag började matplaneringen med att välja vin :laugh:).

Porslinet är Rörstrand Mulberry.

Edit: Jag är inte någon fena på att lägga upp... men gott var det!
 
Det behövdes lite stärkande mat efter kyrkan igår plus att jag var sugen på att flambera.

0f01K7D.jpg


aZ4umhj.jpg


Det blev flamberad oxfilé med madeirastekt kantarellströssel, konjakssky (tack @tornblomma för smakkonsultation!), tryfferad puré på mandelpotatis och jordärtskockor samt ugnsrostade morötter och rödlök med ärtskott. Bordeaux i glaset (jag började matplaneringen med att välja vin :laugh:).

Porslinet är Rörstrand Mulberry.

Edit: Jag är inte någon fena på att lägga upp... men gott var det!
Men MUMS! ❤
 
Jag har ett stort huvud blomkal i kylskapet som behover gjoras nagot med i dag. Blir intressant att se vad det blir.:p
Men oj så gott! Kanske helbakad i ugn, öst med smör, med en örtig bulgur med mycket persilja och citron! Eller en blomkålssoppa med lite räkor och tryffelolja och vitlöksbröd? Eller stekta kammusslor med blomkålspuré med citronsås? Eller buffalo style blomkålsbuketter och blåmögelostsås?

*går loss lite*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
12 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp