Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 27

Nötsmör har jag i smoothies, det är väldigt proteinrikt. Cashewsmör har jag just nu, det ger lite mer neutral smak än jordnötssmör. Annars har ju jordnötter mer protein/g än många sorters kött till och med.
Jag har funderat på det, men ser framför mig hur nötsmöret fastnar som en klump på sidan av blendern när det ska mixas.
Får kanske testa då. 🙂
 
Jag har funderat på det, men ser framför mig hur nötsmöret fastnar som en klump på sidan av blendern när det ska mixas.
Får kanske testa då. 🙂

Kanske jordnötsmjöl kunde vara något? Det finns lättillgängligt, jag har köpt på Willys och jag har för mig att Delitea har också.

Edit: Det var visst Garant så det borde finnas på Hemköp också:

1f411e175436feba01e9166305174fa7.webp
 
Frågar här, jag gör blåbärssmoothies på morgonen som är så goda, men jag hade velat få in lite mer protein i smoothien och vill ha tips.
Jag har tidigare använt hempaprotein men det är ju inte jättegott och kräver en viss invänjning. Vanligt proteinpulver smakar för mycket av sötningsmedel/ för sött.
Jag har tänkt att jag ska köpa chiafrö för att öka fiberintaget.
Är medveten om att det eventuellt är fel tråd, men vill inte lägga det i en tråd som ev ger överdrivet i proteinintag/ viktminskningstips.
Jag har funderat på att byta ut mot kvarg, men finns det något som inte har sötningsmedel och som är fullfet?

Edit; fullfet är fel uttryck, men behöver inte vara kalorisnålt då jag använder typ 1dl.

Recept
Vaniljyoghurt/ eller naturell
Kokosvatten
Frysta blåbär
Fryst banan
Ev. en liten klick honung.
Du har fått många bra råd redan men jag vill bara inflika att icke-smaksatt vassleprotein är helt fritt från sötning och smakar i princip ingenting (ja förutom mjölk då alltså :p). Jag brukar ha en skopa sådant i mina smoothies och det märks i princip inte alls, utom att konsistensen blir lite tjockare.
 
Du har fått många bra råd redan men jag vill bara inflika att icke-smaksatt vassleprotein är helt fritt från sötning och smakar i princip ingenting (ja förutom mjölk då alltså :p). Jag brukar ha en skopa sådant i mina smoothies och det märks i princip inte alls, utom att konsistensen blir lite tjockare.
Jag får kolla på det!
 
Frågar här, jag gör blåbärssmoothies på morgonen som är så goda, men jag hade velat få in lite mer protein i smoothien och vill ha tips.
Jag har tidigare använt hempaprotein men det är ju inte jättegott och kräver en viss invänjning. Vanligt proteinpulver smakar för mycket av sötningsmedel/ för sött.
Jag har tänkt att jag ska köpa chiafrö för att öka fiberintaget.
Är medveten om att det eventuellt är fel tråd, men vill inte lägga det i en tråd som ev ger överdrivet i proteinintag/ viktminskningstips.
Jag har funderat på att byta ut mot kvarg, men finns det något som inte har sötningsmedel och som är fullfet?

Edit; fullfet är fel uttryck, men behöver inte vara kalorisnålt då jag använder typ 1dl.

Recept
Vaniljyoghurt/ eller naturell
Kokosvatten
Frysta blåbär
Fryst banan
Ev. en liten klick honung.
Att lägga till ett eller två råa ägg är ett smidigt sätt tycker jag. (Och mitt nötsmör brukar blanda sig fint!)
 
Ibland är det skönt att bo ensam. I dag är jag förkyld och orken att faktiskt peta ihop mat är obefintlig. Så jag tog skålen med kokt färskpotatis och helstekt ytterfilé från i lördags från kylen, några svamp och några pärltomat. Jag delade allt i bitar och stekte, kryddade med svartpeppar, citronpeppar, salt, persilja och en skvätt kantarellfond. Och så i med lite grädde. Blev två portioner. Riktigt gott blev det, mycket liten ansträngning, det jobbigaste var att behöva stå upp och vänta på att maten skulle bli klar ;)

Gräddstuvad pytt kanske man kan kalla det?
 
Försökte laga en ny rätt. Kyckling i kokosmjölk och röd curry. Pimpade upp det med mer vitlök och grönsaker. Men det blev inte alls gott. Smakade bittert.
 
Igår gjorde vi det enkelt för oss. Tur att vi köpt färdig grillad kyckling innan översvämning i stallet tog x antal timmar att lösa allt.
Den var supergod! Så förvånad att den var SÅ god. Till det sallad, vinägrett, baguette med färskost med vitlök och örter. Gött!

Idag värmde vi på nässelsopperester, hade ägghalvor och vitlöksbröd till. Jättegott!
 
Solmogna körsbärstomater, oliver och feta. En bra olivolja till. Jättegott!

Min currykyckling räddade jag genom att spetsa den med sweet chilisås. Då blev det gott. Plus lite mer grönsaker. Kan edamamebönor vara bittra?
 
Solmogna körsbärstomater, oliver och feta. En bra olivolja till. Jättegott!

Min currykyckling räddade jag genom att spetsa den med sweet chilisås. Då blev det gott. Plus lite mer grönsaker. Kan edamamebönor vara bittra?

Edame bonors "pod" eller "fodral" (vad heter det pa Svenska?) ar bade hard/seg/och bitter sa om du fatt med lite av det kan det vara bittert. Eller om de ar skordade for tidigt, da kan de ocksa vara bittra.
 
Edame bonors "pod" eller "fodral" (vad heter det pa Svenska?) ar bade hard/seg/och bitter sa om du fatt med lite av det kan det vara bittert. Eller om de ar skordade for tidigt, da kan de ocksa vara bittra.
Ok, de kan förklara en del varför kycklingen blev bitter. Hade bara en handfull bönor i. Bra proteinkälla men nytt för mig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
105 944
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 664
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 343
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
686
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp