Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blir det shakshouka! Med lite egna tweaks som rostad paprika i såsen, cheddar till gratineringen och massor av koriander och lite sriracha ovanpå (ja, koriandern är väl iofs ganska vanlig som topping). Antingen sötpotatisklyftor eller vitlöksbröd ska det bli till också.
 
IMG_20211110_173625.jpg

Tareqs kycklinggratäng med zucchini :love:
 
Det är oacceptabelt! 😲 Mer isterband till folket! 😍

(fördelen med att ha vuxna utflugna barn, man får laga och äta den mat man vill! :d)

Bara drygt halvvägs dit än, 3 av 5 utflugna. Sen lagar jag ofta mer än en rätt, så det är möjligt, men dillstuvad potatis och isterband är lite sådär apart supergott, att det är svårt att para ihop med en råvara till och få till en rätt som de andra äter. Jag bidar min tid.
 
Bara drygt halvvägs dit än, 3 av 5 utflugna. Sen lagar jag ofta mer än en rätt, så det är möjligt, men dillstuvad potatis och isterband är lite sådär apart supergott, att det är svårt att para ihop med en råvara till och få till en rätt som de andra äter. Jag bidar min tid.

Jag onskar att jag kunde hitta nagot som atminstone liknar isterband "over here".

Kvallen's middag blev ... vad jag snabbt kunde ragga upp ur kyl/frys. Jag tog en storre "acorn squash", delade pa mitten och skar i skivor. Skivorna "dumpades och klappades, och whatever man behovde gora for att "fa i gang dem" i en skal med en blandning av olja Italienska kryddor och MASSOR av "pepper medly" (svart, vit, gron, rod/rosa, etc) , italian seasoning, och sedan var jag nog trott. Nar acorn squash var klart i ugnen la jag pa lite goat cheese och slangde in det igen medan jag raddade nagra skivor bacon per person (Maken och Mig alltsa:p) som nastan holl pa att bli "over done".

Det blev en forvanansvart god och mattande middag... Jag har nu tankt studera "winter squash" vidare i nagra veckor. :p
 
Pyttipanna, på rester idag, av kokt potatis, en snutt falukorv, 1 paket bacon, 1 liten gul lök, några salladslökar, hackade syltlökar och 1 färsk urgröpt salsiccia, en näve salviablad och rödbetor till, och såklart mjölk i glaset.
 
Pannstekt och smöröst majskycklingbröst fick gratineras på en bädd av fräst grönkål och purjon som fick puttra med creme fraiche, lite citron och lite grönsaksbuljong, och sen blandas med riven parmesan och cheddar. På kycklingbrösten hamnade en klick dragonsmör innan ugnen, och så åt vi detta med pannstekt gnocchi (istället för klyftpotatis). Gnocchin stektes först i smör och sjöds sen i en slev grönsaksbuljong tills det kokat in och sen frästes det på igen. Denna rätt ska egentligen ätas med torskrygg, men det passade jättebra med majskyckling också.
 
Pannstekt och smöröst majskycklingbröst fick gratineras på en bädd av fräst grönkål och purjon som fick puttra med creme fraiche, lite citron och lite grönsaksbuljong, och sen blandas med riven parmesan och cheddar. På kycklingbrösten hamnade en klick dragonsmör innan ugnen, och så åt vi detta med pannstekt gnocchi (istället för klyftpotatis). Gnocchin stektes först i smör och sjöds sen i en slev grönsaksbuljong tills det kokat in och sen frästes det på igen. Denna rätt ska egentligen ätas med torskrygg, men det passade jättebra med majskyckling också.
Omg, så gott det där lät! Och inte trodde jag att läsa om gnocchi skulle få mig att dregla! 😄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp