Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
I går grillade sambo kyckling, färsk salsiccia och vanameiräkor.
I räkornas marinad hade han också i några droppar rök-smak. Blev så gott när det först kom citrussmak och sen kol/rök-smaken utanpå av grillen, sen mer räka och andra röksmaken av dropparna och sist hettan.
Vi gjorde också färsk pasta och en gucka med olja, kryddor, salladslök, röd lök, vitlök etc som fick puttra ihop sig och sedan blandas ihop i pastan med det grillade.
Sjukt gott!
 
I kväll åt vi kylskåpsrens i form av gazpacho, serranoskinka, hackad vårlök och till det surdegsbröd m Philadelphia-ost m örter/vitlök.

Jag hade kvar en lemonad jag gjorde på lime, citron, kockos-mjölk, kondenserad mjölk och vatten. Så vi gjorde slut på den med. Så gott!
 
Benfri kotlettrad med mangosås och granatäpple med ris och ännu mer mangosås. Märkligt nog uppskattat av alla runt bordet, trots ganska konservativ inställning hos flera.

IMG_5532.jpeg
 
I förrgår blev det skåprens. Vi stekte på färsk salsiccia och färsk chorizo som vi sedan skivade och gav lite stekyta, sen i med en himla massa romantica-tomater, färsk tagliatelle, fetaost. Toppade med massor av färsk basilika och rostade pinjenötter.
Till det Brazialiansk lemonad. Gjorde en mindre sats denna gång. Iom att man mixar med skalen kvar på limen så blir det ju lite sånt kvar även när man silar. Den var INTE god dagen efter. Då hade skal-beskan tagit över totalt och det var odrickbart typ. Men direkt vid servering är den ju jättegod!

I går körde vi plock typ. Vi hade diverse spanska tapas-kallskuret med olika sorters köttprodukter, ostar, oilka inlagda oliver, inlagda kronärtskockor, inlagda soltorkade minitomater och gronsallad med vinägrett. Hade också surdegsbröd med färskost med vitlök och örter. Det är så himla gott! Älskar plock! 😍
 
Ytterlår stannar här och de andra detaljerna tillsammans med de 8 kg jag shoppade i fredags..........


:banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Men du är välkommen imorgon eller på måndag..
Blev stek i pottan med kryddor Libbsticka rosmarin timjan..... lite lätt rosa inuti. Tinas rödvinssås som puttrade många timmar i söndags pommes till... till och med dottern (super kräsen) vräkte i sig.. Igår kom de 8 kg jag skrev om ovan hem till våran frys så kan bli fler ytterlår. :d :d:d:d
 
Jag är iväg med ett kompisgäng den här veckan och har varit ansvarig för matlagningen på kvällarna medan de andra varit iväg och surfat (förutom i tisdags, då låg jag däckad av en förkylning och det fick bli hämtpizza till middag).

Igår gjorde jag italienska köttbullar med tagliatelle och rejäla mängder parmesan. Färsk mozzarella som topping till de som ville.

Ikväll lagade jag en av mina favoritrecept från uppväxten. Den kallas olivkyckling i min familj och det är en gryta med kycklingfilé, svarta oliver, rosmarin, lagerblad, vitt vin, grädde, fond och soja. Den är en sådan där grej som jag blir positivt överraskad av varje gång jag gör, herregud vad gott det är! :d De andra hade köpt med sig hembakad sticky toffee pudding från ett bageri i grannbyn som vi åt till efterrätt. Även den var något alldeles vansinnigt god och jag hade lätt kunnat äta upp rubbet själv (och sedan mått ganska dåligt efteråt). Kanske blir så att vi måste stanna till där på väg hem i helgen för att köpa med oss lite hem...

Imorgon ska vi utforska den lokala puben! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp