Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 300
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen är det kanske bättre att odla grejer man gillar? Bara en tanke. :D
Alltså, jag tycker att det är nätt och jämnt att 'odla' är ett verb, liksom. Det är knappt en aktivitet i alla fall, och framförallt finns det ingen tydlig koppling mellan vad jag tänker mig att odla och vad som faktiskt växer. Mynta, koriander och citronmeliss växte i mitt hydroponiska system. Basilika och oregano gjorde det inte.

Jag tycker att de är goda till ungefär allt. Noga räknat vet jag inte exakt vad krikon är. Jag kallar dem blå plommon, men har blivit rättad så många gånger nu att jag har börjat kalla dem krikon. Goda till paj, chutney, marmelad....
Krikon är ju en underart till plommon, så en slags plommon egentligen. :p Paj it is, then. :d

Åt förresten den goda palak paneeren till lunch igår, andra halvan av den gigantiska portionen väntar på att ätas upp till lunch idag! :D Sedan jag introducerade kollegorna för stället är vi alltid ett stort gäng som köper samtidigt :d

Igår behövde det gå fort mellan två kulturevenemang av skilda slag - bokcirkel på Stadsbiblioteket om Mina drömmars stad och Idol hemma i soffhörnet ;) På en halvtimme behövde jag alltså duscha, laga mat och göra lite annat.

Så. Duschade medan pastavattnet kokade. Kokade sedan pasta tillsammans med broccoli - här gäller det ju att välja en pastasort som tar ungefär lika lång tid som broccolin ;) Tärnade lite mager fyndad kassler och rörde ner den i pastan tillsammans med man-tager-vad-man-haver - lite färskost med pepparrot, lite riven ost, lite crème fraiche. Rör noga. Peppra ymnigt. Sjunk ner i soffhörnet med en skål och en gaffel c:a 20:02. Blir även en ypperlig matlåda!

(Gillar man inte kassler, vilket inte alla gör, går det väl bra med ganska exakt vad som helst. Jag gillar Icas vinmarinerade, den är som rökt skinka i både smak och konsistens.)

Försöker mig på det här med att

1) Ha färdiglagad mat i kylen eftersom jag i stort sett bara är hemma och vänder mellan jobb och träning, kommer oftast inte hem igen förns vid 21-22 på kvällarna och då är iaf inte jag sugen på att laga middag utan "råkar" titt som tätt köpa McDo eller annat snabbt på vägen hem

2) Laga mer mat själv (min man lagar typ 90% av all mat, jag är mest inne på bakande :D ).

Så den här veckan har det blivit en korvstroganoff med ris som räckte till 6 portioner, resten av denna vecka + början av nästa vecka blir det:
  • Ungsbakad laxfilé med kokt potatis och citronsås
  • Falafel i tortillabröd med hummus, tzatziki och grönsaker
  • Potatis & Purjolökssoppa med bacon (den här kan räcka lääääääänge för ju större soppkok desto godare :D )

Skulle lunchat på lokal med partnern men det ryckte ComHem var en dålig idé och skickade hit en tekniker precis då. Bakade nöttoppar istället, ska nu äta två stycken och dricka latte.
Ikväll blir det pasta med räkor och bio:)
The square. Har högt ställda förväntningar.

Har inte kikat in i den här tråden på superlänge men var bara tvungen att hoppa in och hojta till @VLMF, @Koltrast och andra eventuella skåningar att ni måste besöka caféet Eida på Engelbrektsgatan i Malmö! Jag sitter för tillfället och jobbar på detta mysiga ställe samtidigt som jag avnjuter den godaste morotskakan jag någonsin ätit, och det är ett så sjukt fint, genuint ställe verkligen! :love: Det är två killar i min ålder som startat det ihop (och nej, de har inte betalat mig för att säga detta. Tro det eller ej :p), och de gör allt själva med en grymt härlig inställning!

Ikväll ska jag för övrigt laga mat för första gången på över en vecka (har blivit bortskämd av föräldrarna resten av tiden). Det blir vegetarisk lasagne med svamp, babyspenat, butternut squash och en massa andra grönsaker som börjar se lite ledsna ut i kylen. Sedan skånsk äppelkaka gjord på äpplen från årets första skörd. :)

Första försöket ever att baka tekakor igår. De blev SÅ bra :love:

21272416_10155082597917582_4450027295280220413_n.jpg

Gjorde även en plåt med jordnötskakor :up:

21430189_10155082597922582_7850402859651706108_n.jpg

Plus lagade till ungsbakad lax i citronsås med kokt potatis, 4 matlådor blev det :up: !

Jag fick ett vansinnigt sug efter nån god wrap efter att ha varit på Stadsbiblioteket igår där de har wraps som är helt fantastiska men jag är i lite ekonomiskt trångmål denna månaden och försöker således undvika att äta ute (förutom imorgon då men då är det ju buketräff :love:). Så jag gjorde egna när jag kom hem, med en röra på tonfisk, kikärter, rödlök, matyoghurt och mycket peppar. Gott och fräscht - och billigt eftersom jag bara behövde köpa tortillabröd och en burk matyoghurt som var på rea för sex kronor ;) Jag visste väl att jag hamstrar somliga saker av en anledning!

De senaste dagarna har jag ätit wok, gjorde visst lite väl mycket mat så har vackert fått äta rester i några dagar. Alltså jag fattar liksom inte hur en kan göra bara lite wok? Det måste vara typ omöjligt :o

Idag hade iaf woken tagit slut så då kändes det okej att laga till något annat. Så middagen blev paj med kallrökt lax, spenat, vårlök, tomater och fetaost.

Jag är lite stolt över min middag igår. Vi äter ju helst från en thaivagn jag och särbon om vi äter snabbmat. Vi har grejat i köket och försökt få till smaken som de gör men misslyckats, det har blivit gott men inte den där thaismaken.

Nåväl, jag besökte Tunatutten för några dagar sedan och var in på den välsorterade thaibutiken. Jag rådfrågade damen i butiken vad jag skulle ha och hennes kompis som var där la sig i också, det visade sig att kompisen hade ett thaimatställe och damen i butiken hade jobbat med matlagning! Efter ett trevligt samtal gick jag glatt därifrån med ett gäng såser och halleluja, igår luktade det (och smakade) riktig thaimat i hemmet! :D Jag är fånigt stolt över det hela :p Nu måste jag bara få fart på thaibasilikaodlingen, jag har tänkt att hålla igång lite örter över vintern.

Edit: Det går inte att woka litegrann @Killaloe, jag har också en gigantisk panna här :laugh:

Igår fick jag besök som medförde hämtmat, eftersom jag trodde att jag inte skulle hinna laga något vettigt.

Dock kom jag på att jag hade tinat en kycklingfilé som jag behövde göra något åt, så jag gjorde någon sorts egg fried rice med kycklingen, en halv påse blandade wokgrönsaker, kokt ris, sriracha, soja och ett par uppvispade ägg. Det blev två finfina matlådor! Sitter just nu och längtar stenhårt efter lunchen för det blev så himla gott ;)

Igår fick jag besök som medförde hämtmat, eftersom jag trodde att jag inte skulle hinna laga något vettigt.

Dock kom jag på att jag hade tinat en kycklingfilé som jag behövde göra något åt, så jag gjorde någon sorts egg fried rice med kycklingen, en halv påse blandade wokgrönsaker, kokt ris, sriracha, soja och ett par uppvispade ägg. Det blev två finfina matlådor! Sitter just nu och längtar stenhårt efter lunchen för det blev så himla gott ;)
Jag sitter istället och oroar mig inför lunchen. Jag svängde ihop lite köttfärs, bönor (från egna odlingar), lök och - röksvamp igår. Förra året åt jag röksvamp två gånger, en gång var det riktigt gott, en gång var det nästan oätligt. Så du förstår min oro?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 105
· Visningar
53 380
Senast: Piglet
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 169
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka