Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 298
Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår lagade jag renskav med karljohan, rårörda lingon med konjak, samt mandelpotatismos. Herregud vad gott det var!

Idag har föräldrar bjudit på krabba, havskräftor och räkor. Det är ju alltid gott. Ett par goda ostar och till sist en riktigt god tårta, fick runda av det hela.

Detta med tårta, min pappa har på gamla dar blivit barnsligt förtjust i tårta. Den här var god. Massor av blåbär och calvados i.

Middag:
21480067_381954308888569_363010485534064640_n.jpg

Min gäst drack inte vin så jag är nu skitfull. Plus att vi har konstaterat att syrengelé inte funkar till kött men är värt att prova till vildfågel och ost.

Jag skulle ätit middag på gatufestival men blev hembjuden till en kompis på middag innan vi gick till festivalen istället. Pasta med snällkorv, brysselkål och tomater, vin och äppelpaj. Öl på festivalen.

En aktiv dag... trist torr brödbit till frukost, sedan cappuchino på J&N med BARNEN och vänner. Rask promenad och leksaksmuseum, sen en sen lunch på Moderna Museet; squash- och parmesansoppa som var helt okej, lite bröd och frön som topping.
Sen promenerade vi hem och gjorde dammsugare och nöttoppar i mängder. Nu har jag samlat GodMor-poäng till jul tror jag.

Funderar på hämtpizza från restaurang nära.

Jag hade lunchgäst igår och gjorde potatis- och purjolökssoppa samt bakade höstens första stekpannebröd med fänkålsfrön i. Gott och uppskattat!

Till middag åt jag lite pecannöt/kola-glass efter bokcirkel. Fortfarande ganska mätt efter soppan men något var jag ju tvungen att äta :angel:

Vad är detta stekpannebröd för något? :)

Ett väldigt enkelt bröd som man bakar direkt i stekpannan, helt enkelt :)

25 g jäst
2½ dl ljummet vatten
salt
ett par msk rapsolja
6-7 dl vetemjöl (går bra med andra sorters mjöl också men man får vara lite försiktig - det kan bli väldigt stabbigt med t.ex rågmjöl och då får man korrigera mängden)

Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt salt och olja (och eventuell smaksättning), rör om ordentligt och arbeta sedan in mjölet tills du har en smidig deg. Jäs i 45 minuter - 1 timme i bunken under duk. Tryck sedan ut degen i en stekpanna (min är väl 24cm eller något, standardstorlek) som du smort lite lätt med olja - är det inte teflon kan det vara idé att mjöla den också. Dela i sex tårtbitar, pensla med vatten och strö över valfria frön om du vill. Låt jäsa i 45 minuter till under bakduk och baka sedan i ugnen i 14-15 minuter på 250°. Et voilà!

Detta är brödet som fick mig att komma över min degskräck förra hösten :D

Middagsrester till lunch: lammgryta med kanel, spiskummin, ingefära och dill. Åts med blomkålsris, som jag försöker förmå mig själv att tycka om. Ikväll blir det squash- och parmesan-fritters med pesto och avocadosallad.

Matlagningssuget börjar sakta men säkert komma tillbaka, efter en ovanligt lång dipp då det varit väldigt trött och oinsipirerat.

Jag har varit på filmstjärnebröllop i tre dagar. Har bara gått upp ett och ett halvt kilo. Vilket är ett under med tanke på efterrättsbuffén i kombination med dansmusik som inte gick att dansa till. :)

Var en nervpärs in i det sista på grund av vädret, men efter ösregn kommer solsken så brudparet blev både fotograferat utomhus innan vigseln och vigda på stranden. :)

Idag har jag bakat chokladmuffins med squash. Samt gjort en gryta med nötfärs och squash och champinjoner och en massa annat. Blev gott i all enkelhet ihop med pasta och god parmesan. Gissa vilken råvara som nu inte ens får plats i kylskåpet längre ...

Igår förbereddes ett kilo rostbiff från ett nära liggande slakteri! Brynt runt om, sen in i ugnen till en innertemperatur på 60 grader. Perfektion, mört och supergott! Kommer att serveras i första hand med ugnsrostad potatis och en kantarellsås med egenplockad svamp från skogarna runt omkring oss (ev rester kommer nog marineras och användas som kallskuret till ex potatiskaka eller ett lyxigt smörgåspålägg). Älskar närproducerat :love:

21462284_10155095569472582_6808977593119911509_n.jpg

Sen försökte jag mig på att baka formfranska för första gången. GREAT SUCCESS, det blev superfluffigt och supergott!

21462917_10155095721667582_2701821812403508212_n.jpg

Jag fattar inte hur jag överlevde innan jag fick min Ankarsrum assistent, den går på högvarv här hemma :D ! I löve it :love:

Hastigt beslutad lunch på Gyllene Prag. Frågan är om jag tycker om fläsklägg med rotmos, eller om jag bör hålla mig till laxfjäril med pepparrotskräm?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 104
· Visningar
53 232
Senast: Exile
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 166
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31