Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 404
Status
Stängd för vidare inlägg.
Ugnshjälp please!
Häromdagen ställde jag in en kastrull med kokt pasta i ugnen så att hunden inte skulle kunna äta upp den. Glömde av det o när jag tog ut kastrullen så hade den svämmat över med mögel, dvs det växte mögel på gallret den stod på, så där finns förmodligen sporer överallt.
Modellen är ganska ny o självrengörande.
Skall jag dra upp värmen på max o låta stå i någon timme, eller tvätta ur med något mögeldödande ämne, vilket i så fall, eller båda o i vilken ordning?
Tack på förhand.

BOK-smällan är total här men trots det har jag lyckats äta någorlunda på kvällarna tack vare lite förutseende. Dagtid har det varit mackor med brie och salami - alltså sådant som klarar sig i en kulturtantstygkasse en förmiddag. Och bananer och kexchoklad och mycket gratiskaffe från Svenska Kyrkan och DN:s montrar ;)

Men i lördags kände jag att jag behövde något riktigt så det blev pepparbiff och potatisgratäng. Igår helstekte jag en fläskytterfilé och åt med ris och kall sås. Low effort men rejäla doningar.

Ugnshjälp please!
Häromdagen ställde jag in en kastrull med kokt pasta i ugnen så att hunden inte skulle kunna äta upp den. Glömde av det o när jag tog ut kastrullen så hade den svämmat över med mögel, dvs det växte mögel på gallret den stod på, så där finns förmodligen sporer överallt.
Skall jag dra upp värmen på max o låta stå i någon timme, eller tvätta ur med något mögeldödande ämne, vilket i så fall, eller båda o i vilken ordning?
Tack på förhand.
Jag har ingen aning, men jag hade nästan panikat. Är lätt fobisk för mögel. Tror att jag hade dragit upp värme plus grill på max en bra stund.

Ugnshjälp please!
Tack på förhand.

Är det pyrolys du menar med självrengörande så borde det ju ha ihjäl möglet kan man tycka. Blir ju typ hur varmt som helst :D

I fredags var vi på middag hos min ena förälder och fick ugnsbakad lax med parmesangratinerad fänkål(med citronzest och vitlök), vitvinssås, pressad potatis och en grönsallad. Våldsamt gott och efter den såhär års sedvanliga tarte tatinen med lättvispad grädde rullade vi hem. Lördag började med frukostbesök och surdegsbröd med diverse goda ostar och marmelader(kvitten knyckta från Botaniska trädgården, bla), croissanter och råsaftscentrifugjuice på apelsin, morot, ingefära, äpple och rödbeta(mycket godare än det låter). Bra kaffe med skummad havremjölk på det och vi stod oss ända tills vi nästan svimmade vid femtiden. Då kastade vi in resten av torsdagens lax(veckans tema, ty laxen var billig på ICA) tillsammans med hyvlad squash och olivolja i ugnen och åt med en yoghurtsås med chili, persilja och vitlök innan vi gick ut och dansade benen av oss till sent. Mitt i natten åt vi resterna av croissanterna och pommes frites med ketchup tills vi somnade i soffan.
Igår åt vi en säkerligen mycket autentisk take away från ett kinesiskt ställe som har gott rykte bland stadens kineser, men vi blev lite besvikna. Det var BARA nudlar. De måste ha glömt både tofun, jordnötssåsen och grönsakerna, för i lådorna fanns BARA nudlar. Alltså BARA nudlar! God smak och stark hetta, men BARA nudlar! Baksmällehungern drev oss till småätande av mörk choklad och nötter resten av dagen, så vid middagsdags gjorde jag en enkel sallad med mozzarella, grönsaksstumpar och dijonvinägrett.

Maken gjorde japansk curry idag. Jag uppskattar den japanska varianten mer än indiska eller thailändska varianter då den är betydligt mildare och jag är verkligen ohyggligt mesig vad det gäller styrka.
Jag tror inte att jag någonsin ätit en japansk curry, vad kännetecknar den?

Jag hade tagit bort så mycket mögel som möjligt med trasor, och sen brassat på det där rengöringsprogramgrejen. Kanske två gånger..

Ikväll blir det micromiddag, finns ju trots allt rätt fina sådana nu för tiden även i Sverige. Indiskt med räkor och ris, eftersom jag micrade den alldeles för varm (dagens i-landsproblem). Så avnjuts först popcorn med cream cheesesmak, inspererad av en annan tråd.
Till detta kommer det drickas en ljummen Mariestad, åt det kallare hållet. Två till står på avkylning, så risken för en mindre berusning kommer troligen infinna sig.

Sedan har jag kommit på den briljanta idén att imorgon ska här göras piroger att frysas in. Så då har jag köpt FÄRDIG PAJDEG! :eek: :o
En kommer ha tomatsås med riven haloumi/ riven morot med chilihetta. Den andra kommer bestå av tomatsås, riven zucchini, champinjoner, kidneybönor med texmexsmak. Ovanpå de två kommer det finnas ost. Ost på ost säger ni? :love: :d

För att väga upp min trevliga helg har jag spenderat kvällen på min hatmataffär på jakt efter obskyra mjölsorter. Hungrig. Jättehungrig. Jag höll på att äta upp butiksbiträdet som berättade att de på allvar inte hade tofu. En stor mataffär utan tofu, har ni hört nåt så löjligt? För att konsekvent hålla misärtemat åt vi urtrist quornfärssås med fiberpasta till middag. Inte ens parmesan kunde rädda det hela. Quorn är verkligen inte något vidare gott.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 111
· Visningar
53 802
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 181
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Vilken hundras?