Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 386
Status
Stängd för vidare inlägg.
Har haft en jättefin fredagkväll. Hade ett gäng vänner över, vi lagade potatis-purjosoppa till ett helt kompani, och trattkantarellmackor i ugn med parmesan. Rödvin till det, äppelsmulpaj med vaniljvisp till efterrätt och sedan sällskapsspel resten av kvällen :love:

Jag och partner har en älskad gammal bukefalist med ringduva på hembesök över helgen :love:.

Det är riktigt kul att utforska en värld av mat som både ska vara så plantbaserat som möjligt (vegansk eller nära på) och glutenfritt :). Vi hittade både öl och ost som uppfyllde bägge krav :up:.

Vara ätit så himla goda tortillas idag! Kokade ihop en röra på svarta bönor, selleri, lök, grön paprika, feferoni och öl som luddades med spiskummin och koriander. Till det egengjorda bröd, receptet från @Hermelin är numera standard här hemma :up: :D
Salsa med tomat, lime och avocado till samt sallad, créme fraiche, riven ost och picklad rödlök (som jag dessvärre glömde bort att jag hade gjort, så den kom inte fram förrän till sista lilla tortillan :o).
Kan verkligen rekommendera det här receptet - det var verkligen så gott!
(OBS, hade inte feferoni i salsan och la till paprikan bara för att jag kunde :D )
https://www.koket.se/bean-taco-med-gron-salsa

Matmässiga och privatmässiga misärdagar. Gorbyspirog, nudlar i kopp, fil och havrefras, och mackor. Det enda riktigt goda på hela veckan var sushirullar med lax och rotfrukts-kimchi.

Jag hoppas på en ljusning i den mörka mat-tunneln inom kort. Det här är för deppigt alltså.

Den här veckan har också varit matmisär för min del. Hjärtesorg tar bort matlusten helt.
Men lyckades ändå ta mig i kragen och laga mat två kvällar av sju tack vare Linas vegokasse som kom till mig förra söndagen.
Igår blev det svamprisotto med fänkålssallad. Fick två stora Karl johan av mamma häromdagen så självklart byttes en del av champinjonerna ut mot dom :love:

Den andra maträtten var libawraps med hoummus, ugnsstekt aubergine och tomat/paprikasallad. Också gott och fräscht.

Annars har jag ätit banan, tvingat i mig en fiskburgare från mcdonalds, lite yoghurt, nudelsoppa, vitt rostat bröd och knäckebröd :cry:
Hoppas nästa vecka blir lite bättre.

Idag fickade jag på Café Eida @Mineur , det du tipsade om. Insåg att jag har fikat där med min kära mor en gång, men det var nog när förra ägarna hade det. Eller hur länge har det funnits i nuvarande form? Gott var det i vart fall!

Idag fickade jag på Café Eida @Mineur , det du tipsade om. Insåg att jag har fikat där med min kära mor en gång, men det var nog när förra ägarna hade det. Eller hur länge har det funnits i nuvarande form? Gott var det i vart fall!
De öppnade i mitten av april! Det var dock café förr också, ett syskon till Lite Off tror jag att det var. Kul att du gillade det!

Lunchade ute eftersom vi inte klarade oss hem efter 4 timmars utevistelse utan att ha ihjäl varandra.
Vi åt fransk fisksoppa, vet inte riktigt vad det franska var, men en utmärkt aioli till kanske var grejen?
Nu proppmätta efter kaffe och resterna av den makalösa pecanäppelpajen.

Jag fick rågsurdeg av en kompis förra helgen. Idag matade jag den och gjorde surdegspannkakor på överskottet! Fick anpassa receptet då den dryga decilitern mjölk hemma var en klart begränsande faktor. Men det blev supergott! Åts med min egna björnbärssylt, keso och vispad grädde. Mättande värre.

Igår var en intressant dag. Hade lämnat barnet till släktingar för att vara på demon. Mycket folk, mycket poliser. Mycket känslor. Mycket promenerande och springande.

Åt en förvånansvärt god vegetarisk burgare på gatuköket precis vid Kungsportsavenyn.

Sedan åkte vi för att hämta barnet, och fick då intressant mat i form av diverse bakade rovor. Aioli, hummus och tomatsås till. Äpplepaj till efterrätt. Klart ätbart.

Idag har jag ätit fyllda champinjoner och inte gått utanför dörren. Och så tänker jag nog att det får fortsätta för dagen.

Funderar på något enkelt, kalorisnålt och gott att hastigt svänga ihop till nån sorts trött middag om ett par timmar. Pasta med pesto känns frestande, och levererar på två punkter av tre. Får se hur det går. Leker även lite med tanken på svampomelett. Och är dessutom mycket sugen på aubergine, men det kräver lite för mycket matlagning, tror jag.

Maken gjorde japansk curry idag. Jag uppskattar den japanska varianten mer än indiska eller thailändska varianter då den är betydligt mildare och jag är verkligen ohyggligt mesig vad det gäller styrka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 111
· Visningar
53 791
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 179
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna