Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 387
Status
Stängd för vidare inlägg.
Pasta! Ökänd med snuskigt epitet jag vägrar skriva.

Tag en kruka persilja, hacka allt inkl stjälkar
Hacka 3-4 klyftor vitlök
1 chili
Zest av en citron
Och fräs i rikligt med olivolja

Förbered:
Riv en rejäl hög bra parmesan
massa räkor (jag tog handskalade i lake, duger i nöd)
Nykokt pasta
En stor hög färsk spenat

Slå två dl bra vitt vin och citronsaft över kryddorna, sätt plattan på max, vänd ner pasta, spenat, räkor och sist osten.
Servera med nymald svartpeppar och salt, invänta stående ovationer.

Idag lagade sambon mat så då blev det hans paradrätt - lax i ugn med spenat, riven västerbottenost och gräddig sås. Pressad potatis till :)

Imorgon funderar jag på att göra kantarellrisotto men har inte bestämt mig för om det ska vara bra med enbart risotto som måltid eller om jag ska göra ex kalkon eller lamm i ugnen att ha till - hjälp?

Idag lagade sambon mat så då blev det hans paradrätt - lax i ugn med spenat, riven västerbottenost och gräddig sås. Pressad potatis till :)

Imorgon funderar jag på att göra kantarellrisotto men har inte bestämt mig för om det ska vara bra med enbart risotto som måltid eller om jag ska göra ex kalkon eller lamm i ugnen att ha till - hjälp?

Jag brukar köra typ tryffelsalami eller nån god skinka till:)

Jag har en plan som innefattar spenatrisotto med lax i någon form till. Oftast äter jag bara risotton och kanske nån grönsak. Till kantarellrisotto BEHÖVS ju inget, men något vilt till kunde ju vara ett trevligt tema.

Pasta! Ökänd med snuskigt epitet jag vägrar skriva.

Varför känner jag inte till detta? Snälla, berätta!

==

Igår efter intensiv halvdag på jobbet åt jag en mycket trevlig pokebowl till lunch med kollega och ex-kollega. Därefter bar det av till Bokmässan för några intensiva timmar med seminarier, därefter var jag slut som artist och skippade alla montermingel och åkte hem och åt köttbullsmackor på rågbröd med rucola-pesto-färskost. Egengjorda köttbullar, mind you, med citron och persilja så det passade bättre med sådan färskost än t.ex rödbetssallad ;) Gott var det! Några bitar Fazer mjölkchoklad blev det visst också.

Havregrynsgröt, denna efterlängtade havregrynsgröt, till frukost. Lunch kommer att bli rödbetsfalafel på kontorets favoritställe. Middag blir på en för mig ny italiensk restaurang, där jag siktat in mig på kalv-raviolin tillsammans med lite för mycket rödvin. Detta kan dock komma att ändras (raviolin, inte vinet. Alltid vin.).

En jäkligt bra matdag, med andra ord!

]
Varför känner jag inte till detta? Snälla, berätta!

==

Igår efter intensiv halvdag på jobbet åt jag en mycket trevlig pokebowl till lunch med kollega och ex-kollega. Därefter bar det av till Bokmässan för några intensiva timmar med seminarier, därefter var jag slut som artist och skippade alla montermingel och åkte hem och åt köttbullsmackor på rågbröd med rucola-pesto-färskost. Egengjorda köttbullar, mind you, med citron och persilja så det passade bättre med sådan färskost än t.ex rödbetssallad ;) Gott var det! Några bitar Fazer mjölkchoklad blev det visst också.

Såhär:

den kallas för Knull-pasta av den vän som lärde mig den, ety den i originalutförande avslutades med ett sådant, eventuellt tack vare den fabulösa pastan.

Till kantarellrisotto BEHÖVS ju inget, men något vilt till kunde ju vara ett trevligt tema.
Planen var vilt men hittade inget som kändes vettigt (har du varit i viltbutiken vid gåsevadsholm?) så med @Hyacinth förslag i bakhuvudet blev det ändå gris fast i form av bacon. Risotton blev löjligt god!! Kantareller, västerbottenost och rotselleri var det i. Helt perfekt fredagsmat!

Matmässiga och privatmässiga misärdagar. Gorbyspirog, nudlar i kopp, fil och havrefras, och mackor. Det enda riktigt goda på hela veckan var sushirullar med lax och rotfrukts-kimchi.

Jag hoppas på en ljusning i den mörka mat-tunneln inom kort. Det här är för deppigt alltså.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 111
· Visningar
53 791
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 179
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna