Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 434
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har svartkål, kan den bli nåt med vad som finns i kyl och frys: gorgonzola, kantareller, rödlök, rödbetor, valnötter, kanske? Vad gör ni med svartkål?

Och just det, @Petruska , valnötssoppa, visst var det du som skrev om det? Recept?
Det känns bekant med valnötssoppan, men jag minns ingenting om den.

Jag tycker för övrigt att ditt kyl- och frysinnehåll låter som en färdig middag, i princip. En god. Allt det där passar ju ihop hur du än tillagar det.

Jag har aldrig förstått mig på det där med köttersättningsprodukter. Antingen äter man kött/animalier eller så gör man inte det.
Jag äter sällan kött eftersom gott o etiskt kött är dyrt. Däremot äter jag mycket smör, ägg o ost.

Fortsättning på pirogerna, de är nu i ugnen. 12 stycken, vad som endast kan beskrivas som överfyllda dumplings eller vaginor med ost på.
Det var verkligen skitenkelt, så låt hoppas att det blir gott! Fick mycket av haloumifyllningen över, så kan hända att den andra pajdegen kommer få samma fyllning.

Jag har aldrig förstått mig på det där med köttersättningsprodukter. Antingen äter man kött/animalier eller så gör man inte det.
Jag äter sällan kött eftersom gott o etiskt kött är dyrt. Däremot äter jag mycket smör, ägg o ost.
Tja, uppenbarligen är ersättningsprodukterna ganska populära och det kan ju finnas en rad olika anledningar till att människor vill äta mindre eller inget kött. Jag tänker att de där produkterna kan funka som nödlösningar i stil med de köttprodukter de ersätter(jag menar, färdiga köttbullar är ju inte precis så gott att en trillar av stolen) och för en del inbitna köttätare som vill skära ner på sin konsumtion är de säkert till god hjälp. Resultatet, en minskad köttkonsumtion, blir ju det samma.

Så, även om jag sällan blir särskilt imponerad eller inspirerad av vegetariska helfabrikat som ska likna kött blir jag ju inte precis det av färdiga färsbiffar eller köttbullar ur frysdisken heller och även om jag är ganska väl inkörd på att tänka vego och inte utgå från kött när jag planerar mat kan jag ju se vitsen med färdiggrejorna.

På tal om misär...
Alltså om man nu har förmånen att bli bjuden på förlagsmiddag i samband med Bokmässan - då borde man bli bjuden på något gott, eller hur? Och det verkade ju hyfsat - detta var menyn:
Meny
Griskind 645:-

Kalix löjrom
briochetoast
smetana | citrongelé | rödlök

Långbakad griskind
persiljerot
lökglace
kajodlingskål

Inkokta plommon
mandelcrust
saltrostade mandlar
vispad grädde
Vinpaket 395:-

Vi kom klockan 21 som bestämt. Bordet var inte klart och sen tog allting en enorm tid trots att allt var förbeställt. 23.15 serverades förrätten. Svårt att misslyckas med löjrom, men brödet föll i bitar och citrongelen hade jag helst sluppit, men okej.

Sen huvudrätten. det är mycket möjligt att griskind går att tillaga så att det blir gott, men den här smakade som rimmad fläsklägg. Men alltså köttbitarna var helt grå och såg så äckliga ut att de hade täckt med helt råa grönkålsblad. Bladen var doppade i citronsaft, vilket inte gjorde dem godare. Trots att jag var så hungrig att jag åt upp en halv servett innan maten serverades så klarade jag inte av att äta upp mer än hälften, så äckligt såg det ut.:wtf:

Efterrätten var väl ... eh typ okej. Två råa plommon delade på mitten, en klick grädde och två små marängfluffar som. Men då var klockan över ett på natten.

Usch, jag var så hemskt besviken. Godare mat än så kan jag laga med förbundna ögon och enbart squash att tillgå.:turd:

Blivande coq au vin:
22220654_145812829365594_4577016213485387776_n.jpg

Särbon var tvungen att krydda spaghettin (han är fågelvakt när svärföräldrarna är borta) eftersom de vägrade äta den igår. Felet? Han hade inte kokat spaghettin i buljong som svärmor gör. De är inte alls bortskämda... :grin: :rofl:

På tal om misär...
Alltså om man nu har förmånen att bli bjuden på förlagsmiddag i samband med Bokmässan - då borde man bli bjuden på något gott, eller hur? Och det verkade ju hyfsat - detta var menyn:
Meny
Griskind 645:-

Kalix löjrom
briochetoast
smetana | citrongelé | rödlök

Långbakad griskind
persiljerot
lökglace
kajodlingskål

Inkokta plommon
mandelcrust
saltrostade mandlar
vispad grädde
Vinpaket 395:-

Vi kom klockan 21 som bestämt. Bordet var inte klart och sen tog allting en enorm tid trots att allt var förbeställt. 23.15 serverades förrätten. Svårt att misslyckas med löjrom, men brödet föll i bitar och citrongelen hade jag helst sluppit, men okej.

Sen huvudrätten. det är mycket möjligt att griskind går att tillaga så att det blir gott, men den här smakade som rimmad fläsklägg. Men alltså köttbitarna var helt grå och såg så äckliga ut att de hade täckt med helt råa grönkålsblad. Bladen var doppade i citronsaft, vilket inte gjorde dem godare. Trots att jag var så hungrig att jag åt upp en halv servett innan maten serverades så klarade jag inte av att äta upp mer än hälften, så äckligt såg det ut.:wtf:

Efterrätten var väl ... eh typ okej. Två råa plommon delade på mitten, en klick grädde och två små marängfluffar som. Men då var klockan över ett på natten.

Usch, jag var så hemskt besviken. Godare mat än så kan jag laga med förbundna ögon och enbart squash att tillgå.:turd:
Jag har inte stor erfarenhet av griskind, men jag har fått det på en av stadens enkla tacoställen, och det var galet gott.

Men VAR VAR NI!!??

Jag äter gärna Quorn, men gillar nog praktikaliteten och näringsvärdet mer än smaken.

Idag har det mest varit matmisär än så länge med drickkvarg som frukost, tråkiga rostmackor till lunch (med bara smör) och ett pit-stop på Max mellan eftermiddags och kvällsföreläsingen. Förhoppningsvis så blir matavslutet på dagen lite bättre med makens grönsakssoppa.

Här blev det kylskåpsrens! Wok på grönkål, broccoli, morot, lök, selleri, gul paprika och zucchini, ihop med sobanudlar och en massa teriyakisås och mystisk ingefärssås jag hittat i en asiatisk butik. Kryddade bland annat med algflingor från Tångbutiken, men provsmakade bara efter så är lite oklar på vilken av smakerna de kan ha tillfört.

Matmisären fortsätter. Igår rostade mackor med vegoskivor och ost till middag. Lönnsiraps-te i muggen.
Frukost bestod av en fralla och cappuccino från macken :arghh:
I och för sig blev lunchen lite bättre pga lunchmöte - halloumisallad med kryddig pasta och vitlökssås.

Idag värmde jag på en matlåda med svamprisotton men åt knappt 1/3 av den för matlusten försvann.
Hoppas på en bättre dag imorgon, planen är i alla fall att laga den sista rätten från matkassen som är någon slags potatiskaka/rösti med äppelsallad, lingon och keso.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 115
· Visningar
53 953
Senast: em76
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 181
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Senast tagna bilden XVI