Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev middag till slut... vid typ 10-tiden...
46730647_2389200131122250_8911436055918054160_n.jpg

Särbon var här :heart Plus att vi lyckades lura i min geoass lite sushi (han tycker inte om rå fisk men tamago gick tydligen bra :D).
 
Konferensvecka den här veckan. Alla frukostar och luncher på en och samma restaurang. På det här stället har de samordnat det så fint att frukost och lunch sammanfaller. Inte i tid men i urval. Till frukost får man kallskuret kött, börek och stekta grönsaker. Plus bröd. Till lunch får man samma sak. Men då kompletterat med soppa förstås och någon form av varmt kött och varm fisk. Men jag klagar inte. Jag gillar kallskuret kött och bröd.

Igår åt vi en riktigt god Cevapi till middag. Cevapi är kanske ingen kulinariskt högstående rätt kanske men för att vara en cevapi så var den riktigt bra. Dagens middag får avrapporteras senare.
 
Kvällens mat var torsk ugnsbakad med soltorkad tomat-crème, olivolja och zucchini. Linguini och avokado till. Avokadon var något malplacerad då jag ändrade middagsplan någonstans halvvägs genom affären.
 
Jag saknar rapport från din fantastiska restfest @Koltrast ! :D Den var fantastiskt kreativ! :love:

Min middag idag blev pasta med broccolipesto, tomater, fetaost, ”marinerad” och mandolinad broccolistam, krutonger på bröd fyndat från frysen (hembakade surdegskorvbröd från jag vet inte när :o) och pumpakärnor. Väldigt färgglatt och gott!
 
Gjorde ungefär stroganoff fast inte med körv utan med sojabitar, och inte enbart med grädde utan med krossade tomater. Och så lite morot i, och fyra gånger så mycket vitlök som receptet sa. Blev finfint, mustigt. Najs sallad till med kaki och en sån där pulverdressing jag "hittade". Imorgon ska jag göra en variant på broccolipastan á la @Killaloe ! Är löjligt pepp. På broccoli. Ger det vuxenpoäng? Jag avskyr ju fortfarande russin och katrinplommon. 🤔
 
Har också KONFERANGSVECKA! Åkte upp till Stockholm i tisdags, sov hos min kära storasyster och fick lyxmiddag i form av stekta frysdumplings och asiatisk sallad :D På onsdagsmorgonen åkte jag till Uppsala och träffade massa coola forskare som var ännu nördigare än jag inom mitt område. Konferangslunch blev fiskgryta med potatis, bröd och sallad. Jag sprätte en varm körsbärstomat åt min grannes håll, som tur var var grannen uppe och hämtade sallad då så den träffade ingen. Konferangsfika på eftermiddagen.

Efter utmattande forskarkonferangsdag åkte jag tillbaka till Stockholm och var hembjuden på middag hos en väninna med sambo och femveckorsbebis. De bjöd på oumph, vitlökig potatisgratäng och rödvin. Och bebisgos. Sedan begav jag mig till nattåget mot Malmö. Vaknade imorse ganska utvilad och fick äta frukost på hotell, det ingick i biljettpriset. Nu väntar Luciafirande på jobbet och sedan beger jag mig mot nästa KONFERANGS imorgon kl 06 :laugh:
 
Jag har en riktig kaosvecka på jobbet och skulle väl egentligen kunna tänka mig att bara äta saker såsom dubbelnougat, hårda päron och en och annan julmust. Gärna i fosterställning. Men försöker att ta mig samman och ha någon form av ordning ändå. Det går sådär, då.

I måndags åt jag foccaccia med ost och kalkon på lokal inför kulturtantsevenemang på Pustervik. Trevligt men hoppla vad trött jag var när klockan blev 21 och jag fick åka hem och lägga mig.

I tisdags var jag och fick mina fransar fixade. Vi fikade innan vi satte igång, på någon sorts deluxelussebulle och brownie, och på hemväg handlade jag med mig sushi från ett litet ställe på Frölunda Torg som var synnerligen delikat.

Igår serverades jag saffransrisotto med en ärtig och fräsch liten kycklingrätt till. Precis vad jag behövde! Min del i matlagningen gick ut på att hacka löken och sjunga Midnatt råder.
 
Jag saknar rapport från din fantastiska restfest @Koltrast ! :D Den var fantastiskt kreativ! :love:

Min middag idag blev pasta med broccolipesto, tomater, fetaost, ”marinerad” och mandolinad broccolistam, krutonger på bröd fyndat från frysen (hembakade surdegskorvbröd från jag vet inte när :o) och pumpakärnor. Väldigt färgglatt och gott!
Jag minns den knappt, men har för mig att den där restfesten gick ut på att hälla ihop en rotfruktssopprest med en vegofärssåsrest och en grönsaksgryterest i en gryta och piffa med Sriracha, på ett ungefär. Åt med fet yoghurt och det smakade besynnerligt nog ganska bra (samma smakfamilj på alltihop), även om konsistenserna väl inte var de mest spännande.

Igår åt vi nudlar med stekta grönsaker med jordnötssås och stekt tofu marinerad i diverse slattar av risvinäger, soja och oidentifierbara småsöta såser. Därefter pinade jag mig igenom ett styrelsemöte och åt en riktigt saffranssnål och torr lussekatt. Jag älskar lussekatter, men inte den där torra och blekgula sorten.
 
Jag har hittat sojafria dumplings som jag tänkte testa. Hur många äter man egentligen om man är två personer? De säljs i tiopack och det verkar vara knappt 200 g i en förpackning. Räcker det med en förpackning eller ska jag köpa två?

Vad är gott - och baljväxtfritt - att servera till? Någon kålsallad?
 
Jag har hittat sojafria dumplings som jag tänkte testa. Hur många äter man egentligen om man är två personer? De säljs i tiopack och det verkar vara knappt 200 g i en förpackning. Räcker det med en förpackning eller ska jag köpa två?

Vad är gott - och baljväxtfritt - att servera till? Någon kålsallad?
Jag hade troligen ätit i stort sett alla tio själv.

Jag tänker någon sådan där typ asiatisk/thailändsk-ish gurksallad? Eller liksom picklad kål?

Om du inte vill ha något varmt, då kan ju valfri grönsak - tex broccoli - stekt med sesam (tål du sesam?) fungera?
 
Jag har hittat sojafria dumplings som jag tänkte testa. Hur många äter man egentligen om man är två personer? De säljs i tiopack och det verkar vara knappt 200 g i en förpackning. Räcker det med en förpackning eller ska jag köpa två?

Vad är gott - och baljväxtfritt - att servera till? Någon kålsallad?

Broccoli brukar jag gilla till, men alla former av kål är gott! Jag skulle köpa två förpackningar, en dumpling= en sushi typ.
 
Jag hade troligen ätit i stort sett alla tio själv.

Jag tänker någon sådan där typ asiatisk/thailändsk-ish gurksallad? Eller liksom picklad kål?

Om du inte vill ha något varmt, då kan ju valfri grönsak - tex broccoli - stekt med sesam (tål du sesam?) fungera?

Perfekt, då köper jag två!
Jag tål dessvärre inte sesam, men broccoli som @Hyacinth också föreslog låter utmärkt eftersom broccoliplantorna på lotten fortfarande producerar för fullt (jättemärkligt f.ö). Picklad kål låter också bra, kanske tillsammans med dito rättika för der har vi också massor av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
6 980
Senast: Bexzor
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 489
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Rosett
·
Hemmet Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har...
2
Svar
25
· Visningar
1 157
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp