Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pga lång jobbdag så skulle det bli indisk lammgryta idag från Kitchen wiz med ris och naanbröd. Dock stämde inte innehållsförteckningen överens med innehållet. När jag öppnade förpackningen så visade det sig vara kikärtor i. Gott, men jag tål ju inte det. :cry: Turligt nog har jag en fryst chiligryta hemma att komplettera med medan sambon mumsar indiskt.
 
Har typ längtat efter att äta fläskfilé med banan, curry, jordnötter och ris. Så det fick jag idag :D typ en gång vartannat år är det bland det godare jag vet :o

Avslutade kvällen med nybakat och fortfarande varmt ljust surdegsbröd ihop med hemgjord citrusmarmelad. Jag är i himlen :love:
 
Idag har det ätits sylta (lokalproducerad på lycklig gris) med potatis och Den Ömma Moderns inlagda rödbetor. Jag gillar bra sylta, men den får inte riktigt plats på julbordet så den får ätas för sig i advent i stället. Jag har också bakat fula men goda lussebullar.
 
Igår hann jag inte äta lunch eftersom vi flänge till vedervärdiga byggvaruhus istället, men som lpåster på såren fick vi tidig middag hos min dyra moder.

Efter sötsliskig glögg vid granen bjöds vi på vad min mamma innan vi satte oss till bords beskrev som "bara något litet, jag har inte haft tid att anstränga mig så mycket", som visade sig vara ett fantastiskt bord bestående av: grönkålspaj med valnötter, hemgravad lax, grönsallad med picklad rödlök, nötter och avokado, ugnsbakade rotselleriskivor med dito körsbärstomater toppade med en koriander- och persiljepesto med lite hetta, heminlagd sill och hembakat fantastiskt surdegsbröd. Alltsammans magiskt gott. Efteråt fick vi mammas mycket kryddiga skurna pepparkakor och hennes saftiga, fruktspäckade engelska fruktkaka och kaffe.

Väl hemma blev vi efter några timmar hungriga igen och åt då varsin skiva av det nybakade surdegsbröd som vi just med gemensamma krafter brottade ut ur gjutjärnsgrytan, där det fastnat. Bara smör på.
 
Igår bjöd jag på en filodegspaj med grönkål, västerbottenost och valnötter. Till den hade vi blandade gröna blad med avokado, granatäpple, mögelost, nötströssel och lite balsamico. Dulche de leche-mousse med pecannötscrisp till efterrätt. Rött vin och kaffe. Nöjd! :)
 
Jag fick min tågfrukost i fredagssottan, sedan somnade jag på tåget när jag skulle läsa på inför KONFERANGSMÖTET :meh: Det gick oavsett ganska bra, jag blev dessutom bjuden på lunch på Konsert och Kongress i Linköping. Mycket trevlig lunch och salladsbuffé, jag åt fiskgratäng (lax och räkor) och potatis, någon slags ugnsbakad krossad småpotatis kanske det var.
Min goda MOR mötte upp mig vid tågstationen efter mötet, så vi hann surra en kvart innan jag fick hoppa på tåget hem till Malmö. Hon försåg mig med en rejäl bit fårost hon hade köpt utomlands veckan innan. "Gillar du den kan du få mer med dig hem i jul!", undrar hur mycket hon hade köpt..

Hemma i Malmö igen på kvällen plockade vi upp poké bowls och skålade in PARTNERS inlämnade examensarbete med en halvflaska bubbel innan vi båda somnade i soffan :laugh:

Igår åt vi matig sallad med bovete, ugnsbakade rödbetor med nämnda fårost, honung, valnötter, syrad morot, godaste hommousen (Icas egna med raz el hanout-kryddning :love: ), oliver och ajvar relish. Sedan gick vi på julfest där det bjöds på Nyponnyp, julmust&gin, tomtebloss-shot och allt vad det hette.

Ikväll blir det belugabolognese!
 
Åt en alldeles för nyttig salladslunch efter att ha tillbringat flera timmar i stallet i kylan. Det var gott, men inte tillräckligt för kroppsarbetande lantbrukspersonal som jag.

Funderar nu på middag. Är ensam hemma. Det lutar åt lussekatter. Men det finns väl inga riktigt goda att få tag på nu, så det vore bra om jag kunde komma på något annat.
 
Åt en alldeles för nyttig salladslunch efter att ha tillbringat flera timmar i stallet i kylan. Det var gott, men inte tillräckligt för kroppsarbetande lantbrukspersonal som jag.

Funderar nu på middag. Är ensam hemma. Det lutar åt lussekatter. Men det finns väl inga riktigt goda att få tag på nu, så det vore bra om jag kunde komma på något annat.
Samma här, alldeles för snål lunch bestående av grönkål, picklad rödlök, stekt fänkål och keso. Vrålhungrig nu, trots att jag ätit middag (en sorglig historia, stekta gröna bönor, svarta bönor i vinägrett och kokt potatis med SMÖR). Jag kommer liksom inte ikapp om jag slarvat med en måltid!
 
Samma här, alldeles för snål lunch bestående av grönkål, picklad rödlök, stekt fänkål och keso. Vrålhungrig nu, trots att jag ätit middag (en sorglig historia, stekta gröna bönor, svarta bönor i vinägrett och kokt potatis med SMÖR). Jag kommer liksom inte ikapp om jag slarvat med en måltid!
Nej, det är ungefär som att försova sig. Hela dagen kommer i obalans.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 436
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 167
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 530
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp