Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hittade fem paket saffran när jag rotade i kryddskåpet, så igår gjorde jag en grönsaksgryta (lök-morot-selleri-vitlök-chili, tomat, fänkål, potatis, grönkål och stora vita bönor) med saffran. Vi åt den med en klick fet yoghurt och det den här gången riktigt sura brödet (grytan ger bra bröd!). Gott och perfekt efter två mil på cykel i regn.
 
Hur många har planer för någon häftig nobelmiddag framför TVn ikväll? :laugh: Pappa har inpräntat den viktiga traditionen i mig, men i år blir det nog någon sorgligt enkel skagentoast med färdig röra framför det lilla vi hinner se av banketten efter att jag dragit med något motvillig partner på hoppträning hela kvällen istället :angel:

Min ömma moder, som brukar vara efträttsansvarig, hade i alla fall det goda omdömet att göra alldeles för mycket pannacotta-smet så att hon sedan nådigt kunde dela ut några pannacottas i plastmuggar till sina utflyttade (och mycket tacksamma!) barn. Så att det blir någon ordning på det hela i alla fall :idea: Får ta igen det hela med att laga någon häftig nyårsmiddag som gör fadern stolt istället.
 
Till råge på allt ställde jag precis in min lunchlåda i kylskåpet på jobbet... Vi köpte under veckohandlingen en färdig, fryst, 4-portioners pasta med kyckling som jag igårkväll hällde upp i 4 lådor och som sedan ska värmas i mikro. Jag känner hur matlagningsandarna flödar!
 
I fredags hade vi julfest med ena bokklubben och hämtade vietnamesiskt. Jag åt något rasande trevligt med risnudlar och kyckling och en stark jordnötssås och massa grönsaker. Älskar vietnamesiskt!

I lördags behövdes inte mycket till mat ty det var julgodisbakningsparty hos @Frokennordberg och vi var verkligen inte jättehungriga när vi kom hem. Åt dock en skinksmörgås framför julkalendern framåt midnatt för balansens skull.

Igår firades DEN STORA Anna-dagen med spaghetti carbonara. Mmm vad gott det är alltså, särskilt en ruskig söndagskväll efter lång trevlig glöggsammankomst.
 
I fredags hade vi julfest med ena bokklubben och hämtade vietnamesiskt. Jag åt något rasande trevligt med risnudlar och kyckling och en stark jordnötssås och massa grönsaker. Älskar vietnamesiskt!

I lördags behövdes inte mycket till mat ty det var julgodisbakningsparty hos @Frokennordberg och vi var verkligen inte jättehungriga när vi kom hem. Åt dock en skinksmörgås framför julkalendern framåt midnatt för balansens skull.

Igår firades DEN STORA Anna-dagen med spaghetti carbonara. Mmm vad gott det är alltså, särskilt en ruskig söndagskväll efter lång trevlig glöggsammankomst.

Jag fick också balansera upp med en skinkmacka sedan, haha.

Gårdagens middag fick fortsätta i sältans tecken med en ”sallad” av päron, avocado, stekt halloumi och strösslad med blåmögelost och en touch av crema di balsamico :up:

0CABCE98-CECC-4634-8464-269A4138E5B1.jpeg
 
Matrapport:

I torsdags åt vi fiskgryta med saffransrouille (take awayAlltid gott från det stället!
I fredags julfest och julbord med jobbet på Malmö Live, det fanns typ fem sorters lax så jag var nöjd :D
I lördags blev jag bjuden på SWACOS, röpang och brädspelskväll hos vänner.
Igår åt jag vietnamesisk bahn mi till lunch på stan, och på kvällen gjorde vi en urgod tomatsås som fick puttra länge, pasta och biffar med fetaost, soltorkade tomater och basilika. Ser mycket fram emot lunchresterna idag.
 
Matrapport:

I torsdags åt vi fiskgryta med saffransrouille (take awayAlltid gott från det stället!
I fredags julfest och julbord med jobbet på Malmö Live, det fanns typ fem sorters lax så jag var nöjd :D
I lördags blev jag bjuden på SWACOS, röpang och brädspelskväll hos vänner.
Igår åt jag vietnamesisk bahn mi till lunch på stan, och på kvällen gjorde vi en urgod tomatsås som fick puttra länge, pasta och biffar med fetaost, soltorkade tomater och basilika. Ser mycket fram emot lunchresterna idag.

Vilka vietnameser rekommenderar du i Malmö? Har varit på Asien och Nam Do och gillar båda.
 
Vilka vietnameser rekommenderar du i Malmö? Har varit på Asien och Nam Do och gillar båda.

Bahn min var från det stället på hörnet vid GA torg. De har bahn mi som specialitet. Gott och precis vad jag behövde just då. Blev mest det för att jag var nära. Nam do tycker jag är okej bra, mysigast på sommaren på innergården. Annars det som är inne på Mitt Möllan (minns inte namn), och Nois men det sista får extra många besök för att det ligger 100 m från min lägenhet :D
 
Bahn min var från det stället på hörnet vid GA torg. De har bahn mi som specialitet. Gott och precis vad jag behövde just då. Blev mest det för att jag var nära. Nam do tycker jag är okej bra, mysigast på sommaren på innergården. Annars det som är inne på Mitt Möllan (minns inte namn), och Nois men det sista får extra många besök för att det ligger 100 m från min lägenhet :D

Tack för tips!
 
Bara för att rädda tråden från evig glömska på tredje sidan (har ni slutat äta?!?) kan jag meddela att jag idag åt saffransgrönsaksgrytan för tredje dagen och den var nu ännu godare och saffranssmaken hade vuxit. Tur att jag hade grytan, för jag är ensam hemma och har haft noll motivation att laga mat.
 
Köttfärssås och spagetti i går.
I dag blev det älggryta med trattkantareller.

Lagade som vanligt för mycket av båda så nu blir det varannan dag spagetti och varannan gryta fram till helgen.
 
MISÄR. 10 timmar sedan lunch. Jag svälter, måste jobba inför imorgon och jag är inte ens hemma från stallet ännu. Hemma finns typ inget att äta och krogarnas kök har säkert stängt.
 
Imorgon ska jag bjuda ett gäng sörlänningar på en redig norrländsk middag. Tanken är att menyn ska lyda som följande:

Aptitretare: Crustader med en klick räkröra, kalixlöjrom, finhackad rödlök och dill. Till det något bubbligt.
Huvudrätt: En redig renskav med trattkantareller, potatismos med jordärtskocka. Ett kraftigt rödvin (tips mottages gärna!)
Efterrätt: Hemlagad vaniljglass, varma hjortron med riven vit choklad och knäckflarn. Något lämpligt dessertvin/spritdryck (tips mottages gärna!) :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 584
Hemmet Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har...
2
Svar
25
· Visningar
1 147
Senast: Rie
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp