Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
BB2A153E-E9A0-4158-B471-D7EBB0EE6975.jpeg


Fänkål, räkor, chili och vitlök. Kanske några paket saffran, vit vin.
 
Jag har nu fått lova maken att inte servera lamm på ett tag. Det blir svårt när det dels är sååå gott och vi dessutom har ett halvt lamm kvar i frysen.

Men ikväll gick de sista kotlettera. Gjorde en grönpepparsås med cognac i, potatisbakelse med körvel och parmesan och smörslungade haricoverts.

Köpte ett billigt vin "Maurio" men det funkar bra till lamm.

IMG_20181207_194254_727.jpg


Utöver detta har jag gjort Tjälknul och knäck till hundklubbens julbord i morgon.
 
Jag har kokat risgrynsgröt i ugnen. Det tog bara fyra timmar (känns som rimlig energianvändning, va?) och gröten blev härligt aptitligt grå av gjutjärnsgrytan. Smaskens!

Nu pågår brödbak i samma gryta och det luktade härligt surt om degen! Funderar på att slänga in ett par bakpotatisar när ugnen ändå är varm, men jag kopplar bakpotatis till skolmatsalen eller invänta fall trist hästtävlingsmat, så jag vet inte.
 
Jag kände mig mycket jordnära idag och gjorde ugnsstekt sötpotatis, svartkål med granatäpple och lite pistagenötsmulor samt stekt strömming med pepparrot och dill mellan. Bild så ni ser hur RUSTIKT det blev.
 

Bifogade filer

  • 20181208_204719.jpg
    20181208_204719.jpg
    461,4 KB · Visningar: 20
Det blev bakad potatis och det var rätt mediokert, för att inte säga trist. Helt i linje med att jag är rätt låg och mår lite skrutt idag! Imorgon förhoppningsvis bättre humör och form och framförallt - mat!
 
Hade kycklinglårfiléer som basråvara. Brynte dem + morotsslantar + en massa vitlök och skickade ner dem i en gryta med crème fraiche, fond, mango chutney, soja och sambal. Lät det puttra en tio minuter eller så. Tärnad mango fick också koka med en liten stund. Blev riktigt gott!
 
Gästerna blev sjuka. Vilket antiklimax. :(
Couscous med räkor, saffran, grönsaker, oliver, nybakat bröd, vitlöksyoghurt och vitt vin gick förstås att äta ändå. Den egengjorda vaniljglassen och kanelstekta äpplena med tosca också. Men ändå, liksom. :crazy:
DSC_0010.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 585
Hemmet Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har...
2
Svar
25
· Visningar
1 147
Senast: Rie
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp