Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spännande!

Tips på marinad, @athena_arabians ? Jag tänker att jag går åt det asiatiska hållet. Sesamolja? Lime? Sriracha? Chili? Vitlök?

När jag wokar blandar jag till en sås/sky på de asiatiska såser jag känner för och har hemma (teriyaki, soja, hoisin, sweet chili osv) samt vatten och kycklingfond. Kryddar sedan med svartpeppar, färsk chili (går givetvis bra med torkad också), ingefära och vad mer jag hittar i hyllan som borde passa. Steker kött samt grönsaker och sedan på med såsen så det får puttra till lite och reder med arrowrot eller majsstärkelse.

Bakad gröt idag till middag. Toppad med honung, pumpafrön, hallon, blåbär och sesamfrön. Turkisk yoghurt till (ica selection som var över förväntan :) Tycker annars att det kan vara lite varierande men ja, den var himla trevlig)

Pulled beef ur frysen tinades upp ovanpå elkaminen och åts i tortilla med lite pepparrotsost.

Det intressantaste i mitt kök ikväll är att jag har bakat saffransflätor!

d03aa925-0255-4cc5-ab55-3e00d97ab80a_582cb210ddf2b359b11714fd.jpg

Har haft så jäkla mycket att göra hela veckan. Stressar fram och hinner precis på gränsen med allting hela tiden. Levt på soppan-i-koppen, proteinpulver och apelsiner tre dagar i rad. Ikväll blir det fanemej vegburgare och sötpotatischips...efter telefonmötet kl 20.

Jag åt mackor till middag igår. En kompis skulle ha kommit över på kvällsmat så jag tinade en massa stekpannebröd, men så blev hon tvungen att gå hem från jobbet sjuk och med feber så vi fick skjuta på det. Jag var inte jätteupprörd, jag älskar goda smörgåsar :love:

Så gjorde jag millionaire's shortbread (som jag ska bjuda mina kollegor på om en stund) - det är en botten av shortbread (mördegskaka?), ett lager karamell-kola-någonting och så choklad uppepå. Enkelt men lite tidskrävande eftersom lagren måste svalna, och karamellen betedde sig inte riktigt som väntat, men den smakade bra och stelnade som den skulle. Det var SÅ kul att marmorera chokladen!

img_4847_582e1bf39606ee730ae7e747.jpg

Ikväll ska jag på teater och jag tror att vi ska äta middag innan då jag kommer direkt från jobbet. Antagligen sushi eller något sånt :)

Dag efter dag läser jag @Anna s och andras inspirerande inlägg. Själv lagar jag ingen mat och lever på mackor och diverse mer eller mindre uppmuntrande uteluncher. Då och då lagar partnern för all del mat, men inte jag.

Men jag vill laga mat! Jag vill äta goda och trevliga middagar!

Jobbar hemma idag. Funderar på att gå och handla så att jag kan göra något slags asiatiskinspirerat kött som får marinera under eftermiddagen och kvällen, så kan jag steka det och koka nudlar och edamamebönor att äta till när jag kommer hem från stallet ikväll. Kanske kommer allt att kännas bättre då?

Dag efter dag läser jag @Anna s och andras inspirerande inlägg. Själv lagar jag ingen mat och lever på mackor och diverse mer eller mindre uppmuntrande uteluncher. Då och då lagar partnern för all del mat, men inte jag.

Men jag vill laga mat! Jag vill äta goda och trevliga middagar!

Jobbar hemma idag. Funderar på att gå och handla så att jag kan göra något slags asiatiskinspirerat kött som får marinera under eftermiddagen och kvällen, så kan jag steka det och koka nudlar och edamamebönor att äta till när jag kommer hem från stallet ikväll. Kanske kommer allt att kännas bättre då?

Det tror jag att det kommer att göra! *styrkekram*

Är detta choklad?! SÅ vackert! :love: Och ser såklart jättegott ut.

Här är också matmisär sedan dumplingsresterna tog slut. Mackor och uteluncher. Har massa bröd hemma så temat lät fortsätta. Ihop med AW-buffé i eftermiddag som antagligen inte är särskilt imponerande heller.

Ikväll ska det ätas fajitas och jag är löjligt exalterad. Tänkte dock vara lite mer sparsam med kryddningen denna gång än jag var sist... Fick en burk "äkta" fajitakryddning från en vän som varit i Mexiko och det stod inga direkta angivelser på paketet, så jag hade i ungefär lika mycket som jag brukar ha av den europeiska blandningen man kan köpa. Det blev en tårfylld middag. Ikväll kör vi på halv styrka!

Jag har nu än en gång upptäckt hur ovan jag är vid köttdisken, förutom ett fåtal varor. Efter svåra inre strider köpte jag (ekologisk) ryggbiff i skivor. 30% rabatt pga kort datum. Nu har jag strimlat dem och lagt dem i en marinad på japansk soja, lime, vitlök, ingefära och koreansk chili. Av misstag köpte Någon en gång ett kilo koreansk chili, så jag använder det när jag har tillfälle.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: __sofia__
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
55 661
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 378
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 263
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka