Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var gott. Om bacon är någons mening med livet blir hen nog inte lycklig. Köttfantaster kan vara lite kinkiga, har jag märkt.

Så sant som det är sagt. :)

Miran - just nu i paltkoma ...:o Gjorde en sån fantastisk jordgubbsglass/sorbet att jag inte kunde sluta äta förrän den var slut. Det gick helt enkelt inte. Det smakade koncentrerad SOMMAR och det behövdes idag. UPPENBARLIGEN.

Skulle lagat mat idag men orkade inte efter att ha varit iväg hela dagen - så det blev pizza från lokala pizzerian.

Dagens lunch är däremot värd att skriva om. Vi har världens raraste dam som lagar mat på hundkursen jag och Svansson är med på och ibland är kreationerna minst sagt intressanta. Idag blev det alltså kasslergratäng men ris, vit sparris från burk, mängder med ost och så typ någon grädde/créme fraiche-röra :D Inte min typ av mat riktigt men jag är så vuxen så jag åt såklart ändå (och kompletterade med en del kakor :D)

Skulle lagat mat idag men orkade inte efter att ha varit iväg hela dagen - så det blev pizza från lokala pizzerian.

Dagens lunch är däremot värd att skriva om. Vi har världens raraste dam som lagar mat på hundkursen jag och Svansson är med på och ibland är kreationerna minst sagt intressanta. Idag blev det alltså kasslergratäng men ris, vit sparris från burk, mängder med ost och så typ någon grädde/créme fraiche-röra :D Inte min typ av mat riktigt men jag är så vuxen så jag åt såklart ändå (och kompletterade med en del kakor :D)
Låter som en FANTASTISK lunch! :D

Vi hostar vidare här, alla hostar men PIPPIN drog till med feber. Tur han är lång. Vi konstaterade att detta är första gången nånsin vi alla är sjuka samtidigt.

Middag blev ris från kylen som blandades med purjolök/vitlök/saffran (2 paket) /vitt vin/slatt matlagningsgrädde/dragon/chili/ramslök som puttrat på hysterisk värme nån minut. Efter riset hystade jag i en påse frysta räkor och lite överbliven chilikryddad kyckling. Tog 5 minuter, alla mätta och nöjda. Lime och solroskärnor rördes i på slutet. Jag älskar att ha kokt ris i kylen, bästa nödmaten.

Vi hostar vidare här, alla hostar men PIPPIN drog till med feber. Tur han är lång. Vi konstaterade att detta är första gången nånsin vi alla är sjuka samtidigt.

Middag blev ris från kylen som blandades med purjolök/vitlök/saffran (2 paket) /vitt vin/slatt matlagningsgrädde/dragon/chili/ramslök som puttrat på hysterisk värme nån minut. Efter riset hystade jag i en påse frysta räkor och lite överbliven chilikryddad kyckling. Tog 5 minuter, alla mätta och nöjda. Lime och solroskärnor rördes i på slutet. Jag älskar att ha kokt ris i kylen, bästa nödmaten.
Lång. :heart

Jag tror att jag älskar min syster. Eftersom hon fick ledigt från pappa (på sjukhus) och mamma (på äldreboende) i dag sa hon i pur tacksamhet ”kom hit och ät innan du åker hem när du varit hos dem”.

Så jag har ätit kokt hälleflundra med brynt smör, sparris och kokt potatis. (Avstod dock att riva pepparrot över eftersom jag inte vill mörda fin mat). Det var det godaste jag ätit på flera år. Och ett litet glas VLIN till.

Igår lagades det pizza blanco med rödlök, creme fraiche, färsk pepparrot, mandolinad potatis och efter ugnstiden toppades den med kallrökt lax, rivet citronskal och ruccola. Italienskt rött och sällskap av en tackochlov JÄTTELÅNG karl. Vinet och annat bidrog till att efterrätten helt glömdes bort :angel:

Ett tips - för ett par veckor sedan hade min lokala Ica kampanjpris på lite olika färdigrätter, som jag tror var nya eller så. 25:- kostade de och jag högg mig ett par sådana här i farten:

62092abc11dc0c67cf0c1f77feb085e9.jpg

ty, som vi pratat om tidigare, är det ibland en välsignelse med bra halv- och helfabrikat. Det har inte blivit av att jag har provat - men nu värmde jag en för jag behövde en lite rejälare varm lunch eftersom jag inte kommer att få middag förrän sent - och den är SÅ GOD. Tror att de kostar 35:- vanligtvis vilket ju ändå är överkomligt för en varm måltid. Jag tycker inte att en behöver något till förutom kanske sallad eller annan grönsak, men jag vet att vissa gärna vill ha sovel till risotto och den passar nog till det mesta :)

Pizzan blev lyckad! Osten var krämig i både konsistens och smak, med lite rundad syra. Klickade ut den på pizzan (enligt recept) men ska nog prova att grovriva den nästa gång. Den ändrade inte konsistens alls av gräddningen.

Hade i övrigt långkokad tomatsås, halkidikioliver och färsk basilika på pizzan. Kul och ambitiöst att göra en pizza så väldigt från scratch! Minst 70 hipsterpoäng på den. Gillade att cashewosten smakar mer rustikt än köpt veganost.

Givetvis mycket vin under tillagning och förtäring vilket förhöjde upplevelsen avsevärt!

Nu har jag varit sugen på asiatisk biffsallad i en evighet, och när jag nästan blev färdig att göra den så hade jag glufsat i mig alla jordnötter som jag skulle ha till. :rage:

Men, skam den som ger sig. Efter en påse nya jordnötter och en kruka färsk koriander + mynta så blev det en mumsig glasnudelsallad med marinerad lövbiff till sist.

Nu har jag varit sugen på asiatisk biffsallad i en evighet, och när jag nästan blev färdig att göra den så hade jag glufsat i mig alla jordnötter som jag skulle ha till. :rage:

Men, skam den som ger sig. Efter en påse nya jordnötter och en kruka färsk koriander + mynta så blev det en mumsig glasnudelsallad med marinerad lövbiff till sist.

Åh, gud så gott det lät. Skriver upp det på önskelistan till en tid när jag skärper mig och slutar boka upp mig VARENDA kväll i varenda vecka ;)

Igår lagades det pizza blanco med rödlök, creme fraiche, färsk pepparrot, mandolinad potatis och efter ugnstiden toppades den med kallrökt lax, rivet citronskal och ruccola. Italienskt rött och sällskap av en tackochlov JÄTTELÅNG karl. Vinet och annat bidrog till att efterrätten helt glömdes bort :angel:
Herregud. Jag ska på kulturevent med middag med bihustrun ikväll. HEN ÄR KORTARE ÄN JAG!!! Jag tror jag ringer min son och ber honom hänga på. Ni kan inte TRO hur stolt jag är över hans 195 centimeter! <3

Det blir fänkålsrisotto, vitt vin och dessertöverraskning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 331
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?