Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bao kitchen - riktigt bra!

Ja, jag hörde det. Tror ägarparet separerade. Dock är en av dem delaktig i Skårs Gårds nya satsning på grön brunch! Ska tydligen vara väldigt bra!
Ja, de skriver på hemsidan att de går skilda vägar. Jag tolkade det som separation även om jag inte visste att de var ett par.

Jag får testa det där Bao, förstår jag. Jag sörjer verkligen Berit & Elvy.

Spydde igår pga trötthet... sömnen funkar verkligen inte. Tröstar mig (och firar in helgen) med en bit laxstubbe från Tallen samt cider i särbons hus, dock sans särbo (men avec katt som nu medan jag äter håller på att gräva sig till Kina i kattlådan... :meh:).

Jag har hittat massor med spännande ortsnamn här uppe åt @Miran (det var lite tråkigt på jobbet idag så namnen satte igång många associationer :laugh:). Dagens bästa var nog Spänningträsket (men jag kommer att bli väldigt besviken om Antibrännäs inte kommer att nämnas i någon bok eller novell ;) :D).

Edit: Husbondliden gjorde mig väldigt tveksam... :cautious:

Åh, du tänkte på mig. :love::love::love: Antibrännäs var nog en favorit, faktiskt. :)

Idag gjorde vi stekt strömming med potatismos. Dillsås till mig och rårörda lingon till maken. Marinerade dem i yoghurt och dijon, panerade med panko. Så himla snällt och gott blev det. Och himla gott vin till.

Blev baconet ätbart? Om ja, hur gjorde du(eller ännu hellre, hur gör du nästa gång?)?
Receptet: 3 dl kokosflingor. Jag tog en rättvisemärkt sort med ganska grova flingor. Sen var det 1 msk (japansk) soja, 1 msk sirap (jag tog granatäpplesirap), 2 msk liquid smoke. Nästa gång blir det 1 msk liquid smoke.

Rostade i ugnen, 175 grader, ca 8 minuter.

Igår gjorde jag någon sorts grekiskinspirerad paj. Färdig pajdeg och så knökade jag i chilioliver, fetaost och soltorkade tomater. Äggstanning och lite vanlig riven ost och någon torkad ört uppepå. Oregano, kanske. Massor av pärltomater till, mycket gott och busenkelt.

366B2FD3-0E6B-468A-B970-F21A7F8C0B3E.webp

Blev bjuden på linslasagne igår, och till dessert stekta äppelskivor med salt kanelkolasås, smulkrisp och mascarponekräm med apelsinskal :love:

Nu har det öppnat ett Hemmakväll 200 meter från mig, med öppningserbjudandet "fyll godishinken för 99 kr". Jag kom hem med 1,8 kg lösgodis :cautious: Det är påsk snart va?

Upp till bevis för ost nr 1 ikväll! Ska få pryda en pizza. Har inte tittat på den sen den gjordes så det blir spännande.

Påskosten mognar i kylen. Den saltas, vänds och duttas med. Håller ihop och luktar syrligt så allt gott än så länge verkar det som.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 331
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?