Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag åt på lokal efter bio igår. Antipasti, gott! En intressant sorts... paté, som servitören skämtsamt kallade för slarvsylta (jag har ingen aning om vad det var men det var gott), två sorts kallskuret, ett underbar fluffigt vitt bröd, ett par bitar riktigt mörkt knäckebröd och några gudomliga oliver. Hade önskat mig en bit ost också men det var gott ändå. Jag var lite mätt efter popcornen så det behövdes inte så mycket mer. Sällskapet åt en burgare som hen beställde well done, jag är lite orolig. (Särskilt som hen bara är 178 eller så.)
Hen kanske bara inte är så förtjust i matförgiftning, efter ha spytt efter en blodig hamburgare vill man sällan prova fler

En jourledig måndag, delvis spenderad i köket, resulterade i vitlöks- och honungsgratinerad rotselleri med getostcreme, rödbetsgroddar, hasselnötter och edamamebönor. Det var - precis som receptet antydde - riktigt lyckat.

Attachment-1[1].webp

I helgen har det firats förälder som fyllde jämnt. Vi inledde med färsk kalixlöjrom på råraka med crème fraîche, finhackad schalottenlök, dill och citron. Sedan en liten och synnerligen improviserad ammis i form av sparrissoppa gjord på cider och buljong, toppad med rostade hasselnötter och olivolja. Till huvudrätt dovhjortskalvfilé med tryffel- och spetskålstimbal, rödvinssås och hasselbackspotatis. Mandeltårta med smörkräm till efterrätt. Mycket klassiskt och mycket gott.

Idag var jag något mindre pretentiös och värmde en portion ugnspannkaka från frysen. Lingonsylt och morötter till.

Färsk bandpasta. Sås på spenat, torkad svamp, lök, havregrädde (imat) och en skvätt vin. Massor av rostade pinjenötter. Inspirerad av havregrädden köpte jag även vegan "parmesan". "Osten" var inte helt illa, men inte heller särskilt spännande, och så smälte den ju inte alls i den varma maten.

Jag börjar bli lite hysterisk kring laktos, därav havregrädden. Och så då veganosten på köpet, liksom. Det är så många veganer på mitt jobb, att det blir lite normbildande.

Jag måste nog äta en blodig biff snart.

Färsk bandpasta. Sås på spenat, torkad svamp, lök, havregrädde (imat) och en skvätt vin. Massor av rostade pinjenötter. Inspirerad av havregrädden köpte jag även vegan "parmesan". "Osten" var inte helt illa, men inte heller särskilt spännande, och så smälte den ju inte alls i den varma maten.

Jag börjar bli lite hysterisk kring laktos, därav havregrädden. Och så då veganosten på köpet, liksom. Det är så många veganer på mitt jobb, att det blir lite normbildande.

Jag måste nog äta en blodig biff snart.
En middagsinbjudan skulle inte sitta helt fel.

Vi började dagen sent med brunsch:
Pressade juice på apelsin och grape
Äggröra
Te/kaffe (jag drack te med vita rosor i❤️)
Rostat Levain från bageriet med chevrette på smörgås ett och flädermarmarmelad på nr 2

Sen dog vi övergödningsdöden..

Till kvällsmat åt vi fiskgryta på torskrygg, pilgrimsmusslor, vanamei-räkor, hummerfond, piripiri, saffran, silverlök och creme fraiche etc.
Till det vitlöksbröd.

Gaaah, sååå gott och jag är nu typ elva kilo tyngre. Men so worth it!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 331
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • Eurovision 2025
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur