Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oumph eller quorn funkar fint. Portabello också, antagligen champinjoner med:).
Marinerad stekt tofu! Inte de vita blockjävlarna, utan de bruna som också finns frysta på asiatiska butiker. Ibland ser man dem som sushikuddar (bruna små kuvert liksom med riset inuti) fast då är de ju kalla och omarinerade.
Jag leker lite med tanken att göra små duttsr av Anammas Formbara Färs, och sen marinera och laga dem som bulgogi. Med suröl till!
Ni ger mig hopp:love:

Min lunch idag bestod av en sopprest från igår, som jag slevade i mig direkt ur grytan när jag var hemma och vände som hastigast. Pressbyrån hade halva priset på glass, så trots isande vindar och tvekande vår köpte jag i en paus en Magnum dark chocolate(?), som faktiskt var ganska god.

Till middag blir det strax färsk torellini, ricotta och spenat, med lite squash nedhyvlad på slutet av kokningen och med tomater och parmesan till. Snabbmat efter en mycket lång och tröttsam dag och förhoppningsvis får jag ett glas vin till.

Jag hade ett par kokta potatisar över så de fick bli fyllningen i en bondomelett tillsammans med rökt skinka, purjolök och lite riven gouda. Det är synd att jag inte orkar göra sånt till frukost så ofta, för jag märker själv att jag fungerar bäst med något matigare som start på dagen.

@inverterad

Ett dygn före deadline blev jag klar! Hurra!

Drömmer mig bort om persisk mat, försöker låta bli att tänka på den där salladen från kyldisken på Coop som fick bli min lunch. Ni vet den där självplocken. Det är ätligt, men inte så värst gott.

Här är recept på tre goda persiska grytor med lamm. Du hittar grytornas persiska namn på sidorna, och då kan du ju googla på lite olika recept på samma rätter.

https://www.koket.se/jens_linder/so...khoresht_e_ghormeh_sabzi___persisk_lammgryta/
https://www.ica.se/recept/khoresh-bademjan-auberginegryta-med-lamm-719498/
https://kultursmakarna.se/2018/03/19/fesenjan-persisk-kycklinggryta-med-valnotter-och-granatapple/

Det godaste riset:
http://zeinaskitchen.se/persiskt-ris/

Riset kan ju sedan pimpas med allt som är gott!

Persiskt ris med dill och bönor, mycket gott:
http://zeinaskitchen.se/baghali-polo/

Åh, tusen tack! Det låter ju delikat alltihop. Roligt med lite annorlunda smaker!

Lasagne på kycklingfärs blev supergod trots att jag när jag skulle krydda med lite kycklingkrydda så lossnade själva locket så jag fick skopa upp det med sked.

Dock lyckades tonåringen se att det var lök, paprik aoch bladspenat i den så när alla ätit färdigt satt hen fortfarande och plockade i maten. Jag hade nog missat att hacka några skivor så nästa gång vill hen göra lasagne. Jäj...

Funderar på att strunta i all matlagning de veckorna tonåringarna är hemma så får de lösa det bäst de vill.

Igår laxfilé med keso & pestotäcke, sötpotatismos samt smörstekt sparris med massor av vitlök. Mintchokladglass till efterrätt, som tröst för att jag har haft träningsvärk överallt i mer än en vecka nu. Stackars mig.

Ikväll kommer En God Vän flygandes från Sverige. Medan jag vältrar mig i ostbågar och påskmust (tolftedag påsk är en grej i mitt liv, från och med idag) kommer sambon att tillreda en quiche med spenat, fetaost och svamp åt oss. Sedan kommer vi nog att äta ute nästkommande två kvällar, jag ska bland annat försöka få bord på en persisk restaurang som jag hört fantastiska saker om. Åh just det, och så ska vi gå på jätterosa, jättepråligt, jättesmaskigt tårtcafé också!

Igår laxfilé med keso & pestotäcke, sötpotatismos samt smörstekt sparris med massor av vitlök. Mintchokladglass till efterrätt, som tröst för att jag har haft träningsvärk överallt i mer än en vecka nu. Stackars mig.

Ikväll kommer En God Vän flygandes från Sverige. Medan jag vältrar mig i ostbågar och påskmust (tolftedag påsk är en grej i mitt liv, från och med idag) kommer sambon att tillreda en quiche med spenat, fetaost och svamp åt oss. Sedan kommer vi nog att äta ute nästkommande två kvällar, jag ska bland annat försöka få bord på en persisk restaurang som jag hört fantastiska saker om. Åh just det, och så ska vi gå på jätterosa, jättepråligt, jättesmaskigt tårtcafé också!
Kan du inte visa bild på det!?

Kan du inte visa bild på det!?
Jodå, jag har en bild från när jag var där senast!

rrr.webp

Utöver detta bjuder inredningen även på färgglada fågelburar, en rosa kristallkrona, rosaprickiga dukar och en massa annat krimskrams som jag säkert har glömt. Men baka tårtor kan de! Och ägaren driver tydligen en inredningsbutik också :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 331
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka