Jag läste på-spytt.påspytt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag läste på-spytt.påspytt
Till middag nyss blev det påspytt och ett par stekta ägg.
Jag blev nummer två på den bollen![]()
Inte nya säsongen av Nailed It?
Det kunde lika gärna varit jag idag i Nailed It-köket, har gjort tårta modell stor med smörkräm på 1 kilo smör. Alltså, smörkräm och nästan 30 grader värme inomhus är en asdåligt kombination! Och jag löste det, men den jäkla krämen höll på att smälta under den fem minuter långa bilresan till kalaset. Panik!
Men tårtan var god och kalaset bar trevligt! Blev bjuden på massa spännande plockmat, varav det mest fascinerande en potatisterrine med grön gelé. En jättegod bulgursallad var annars det godaste som jag åt mest av![]()
Huur förhåller ni andra er till eldningsförbudet, i förekommande fall?
Jag har en idé om en vedeldad matlagningsgrej/muurikka-ish ute, men den får vänta.
Men kolgrill? Jag vill grilla kronärtskockor, men känner mig osäker.
En uppväxt med somrar i Halland och vuxenlivet i Göteborg, har inte direkt gjort mig van vid extrem torka.
(Jag brukar även bränna bort ogräs vid stenplattor, men det får förstås vänta.)
Räddningstjänsten Halland is your friend:Huur förhåller ni andra er till eldningsförbudet, i förekommande fall?
Jag har en idé om en vedeldad matlagningsgrej/muurikka-ish ute, men den får vänta.
En uppväxt med somrar i Halland och vuxenlivet i Göteborg, har inte direkt gjort mig van vid extrem torka.
Ja, jag har sett det. Men jag känner mig ändå lite fundersam map kolgrill.Räddningstjänsten Halland is your friend:
Eldningsförbudet innebär bland annat att det är förbjudet att:
Du får vanligen lov att:
- göra upp eld i skog och mark och även i villaträdgårdar
- bygga och använda egna tillfälliga grillar
- använda engångsgrill i skog och mark
- använda fyrverkerier
https://www.lansstyrelsen.se/hallan...udet/2018-05-29-eldningsforbud-i-halland.html
- Grilla på din egen tomt i en kol-, gas- eller elgrill där värmen inte kan nå gräset, så länge du är försiktig
- Använda fasta grillplatser som är godkända av kommunen. Se respektive kommuns webbplats.
Jag har egentligen aldrig ens hört talas om någon incident i samband med att man använt en vanlig (eller mer avancerad, för den delen) grill. Å andra sidan har jag heller aldrig hört talas om bränder i Sverige i den nuvarande omfattningen heller.Jag grillar även om det är eldningsförbud (och det har varit torrt här länge nu, med eldningsförbud till och från). Det är ju inte svårt att hålla reda på elden i en grill och jag har alltid vattenslangen tillgänglig. Det har aldrig varit någon incident med vare sig röken eller grillen.
Huur förhåller ni andra er till eldningsförbudet, i förekommande fall?
Jag har egentligen aldrig ens hört talas om någon incident i samband med att man använt en vanlig (eller mer avancerad, för den delen) grill. Å andra sidan har jag heller aldrig hört talas om bränder i Sverige i den nuvarande omfattningen heller.
Alltså, känns det inte bra att grilla, så grillar jag ju inte. Obehaget förtar ju nöjet. Men jag är verkligen inte van vid att jag är mer säkerhetsorienterad än säkerhetsföreskrifterna!
Jag förstår dig, jag är generellt försiktig med eld pga min uppväxt i ett vedeldat trähus. Samtidigt så vet jag ju att mina säkerhetsåtgärder vad gäller grillning och rökning är tillräckliga så det gör inte att jag tvekar att grilla/röka. Kan tillägga att båda mina grannar brandmännen grillar på samma sätt som jag och de om några borde ha koll!
Bor du granne med brandmän!
Japp, en heltidare och en deltidareDet är spännande när deltidaren (som även är skogs- och gräventreprenör) ordnar arbetsolycksövningar hemma på gården! Det blir lite underhållning i byidyllen
![]()