Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är i Göteborg för Way out west! Vår grund-trio anlände med tåg igår från olika håll och med olika grad av försening. Sammanstrålade på 2112 och åt burgare och drack öl.
 
Sen middag för mig idag (dvs den är precis avslutad). Vegetarisk lasagne efter samma recept som alltid och precis lika gott som alltid även om jag kanske var lite väl generös med chipotlepastan :o :D
 
Igår åt jag en trist hämtthai men i fantastiskt sällskap. Jag skrattade hysteriskt och kom på så många bra saker. Det kan bli intressant. Thaimaten var lite fadd, troligen överdoserad fisksås och dessutom lite för söt. Avslutade kvällen med att sitta på balkongen med partnern i fyra timmar fram till 01.30, vi sippade rosé, åt mörk choklad och tjuvrökte. Magiskt!
 
Ha! Salsan blev god! Och jag stekte rädisbaljor. Jag odlar verkligen oumbärliga sorter. Till detta biffar på kikärtor och övermogna vaxbönor. Ekologiska tortillas för att få till den rätta swacosstämningen, trots frånvaro av burkmajs.
Rädisbalja! Vilken märklig grej! Hur smakar det?
 
Rädisbalja! Vilken märklig grej! Hur smakar det?
Typ - lite grönt? "Pepprigt"påstår folk, men så känsliga smaklökar har inte jag.

På bilden är det de nedre små gröna sakerna. I princip är det fröbaljor från rädisor, men en sort som är lite bättre på att göra baljorna.
 

Bifogade filer

  • 20180809_200718.jpg
    20180809_200718.jpg
    375,8 KB · Visningar: 28
Ha! Salsan blev god! Och jag stekte rädisbaljor. Jag odlar verkligen oumbärliga sorter. Till detta biffar på kikärtor och övermogna vaxbönor. Ekologiska tortillas för att få till den rätta swacosstämningen, trots frånvaro av burkmajs.

Mycket möjligt. (grattis!!!) Men det var INTE *duvetvads* förtjänst ...:meh:
 
Jag tror verkligen att hemligheten är att rosta de onämnbara i ugnen innan man gör salsa på dem.

Men seriöst - kommer du att odla dem igen???
Vad ska man med extremt ovanligt smaklösa tomater till?

Jag har förresten odlar majrovor i år. De är däremot en inte helt oäven bekantskap.
Mitt fina kålland drabbades däremot av pesten. :( Det artade sig så himla fint med svartkål och blomsterkål och en massa annat. Jag reste bort i två dagar och när jag kom hem hade typ 2000 äckliga kållarvet kalasat på allt. Fanns bara några pinnar och rötterna kvar ... :(
 
Men seriöst - kommer du att odla dem igen???
Vad ska man med extremt ovanligt smaklösa tomater till?

Jag har förresten odlar majrovor i år. De är däremot en inte helt oäven bekantskap.
Mitt fina kålland drabbades däremot av pesten. :( Det artade sig så himla fint med svartkål och blomsterkål och en massa annat. Jag reste bort i två dagar och när jag kom hem hade typ 2000 äckliga kållarvet kalasat på allt. Fanns bara några pinnar och rötterna kvar ... :(
Nej, det tror jag inte. Men jag har rätt många kvar att göra av med. Funderar på marmelad.

Det hjälper inte att man är hemma när kållarverna kommer, enligt min erfarenhet.
 
Det blev igår grillad lax med färskpotatis som rostades i ugn tillsammans med massor av parmesanost, citron, vitlök, olivolja och div. örter. Just potatisen kan vara bland det godaste jag ätit i sommar. :love:

Ikväll blir det swacos, med burkmajs och såssås och hela faderullan!
 
Jag har råkat odla tomatillo, i den felaktiga tron att de är ungefär som physalis. Det är de INTE. De är rätt äckliga, faktiskt. När jag googlar, visar det sig att man "ska" göra salsa verde av dem. Det skulle kunna funka, trots deras besynnerliga smak, eftersom det då blir en del andra kryddor.

Men! Detta är främmande terräng för mig! Vad äter man till salsa verde? Det är ju inte mycket till måltid på egen hand.

Man kan ata ALLT till salsa verde :up: liksom salsa verde kan vara precis vad som helst ... som ar en gron salsa. :p
Mina mexikanska vanner gor alltid salsa verde med cilantro och tomatillos (de maste verkligen rostas for att fa fram smaken) men det ar den enda stapeln som ar gemensam. Annat an det varieras innehallet ganska rejalt. De gor, a andra sidan, alltid "vanlig" salsa med tomater och cilantro ocksa aven om resten av innehallet varieras kraftigt beroende pa varifran de kommer och personlighet. :p
Medan jag ar en mastare i att "ta vad jag har". Har jag inte cilantro ar basilica en hojdare. och persilja. eller en blandning av bada och spenat.
Salsa Verde ar en gron salsa.

Jag får någon sorts vagt obekanta texmexvibbar av salsa verde, alltså av ordet. Tomatillo gör ju inte saken mindre texmexig. Och det är jag så dålig på!

Jag funderar på lax. Ska man då inte direkt krydda laxen, eftersom såsen finns? Jag funderar också på någon sorts bönbiffar, på grund av stora mängder träiga vaxbönor i landet. (Ingen skördade när jag var i Polen.) Bönbiffar är ju rentav lite texmex, om man vill!

Jag anvander ofta salsa verde pa stekt lax ... lite citron pa laxen, salt och (svart) peppar och salsa av nagon sort ar ganska vanligt har for att det ar sa enkelt att ta vad som finns hemma.

Kan du täcka laxen med salsan kanske och köra i ugn? Eller göra fish-tacos med salsa som sås :D

"Vanlig" tomat salsa ar en nagot som alltid finns i fish tacos har och nagot som de flesta raknar med. Det skulle kannas konstigt att kalla det fish tacos utan salsa. :p
Fast salsa ar normalt kall och laggs pa nar fisken ar klar. Men det blir mycket gott!
 
Heh ... och nu kom ett "typical summer recipe" i min mail via NY Times. Farsk torsk med salsa verde.
Jag drar alltid ner pa oljan i sadana har recept ... risken ar att det blir lite for mycket olja och ger en lite "overwhelming" kansla i halsen annars. Halften brukar racka ... oftast har jag mindre och ibland har jag i annan vatska som appel juice, ibland vatten.
4-6 portioner
  • FOR THE SALSA VERDE
    • 1 to 2 garlic cloves (to taste), halved, green shoots removed
    • Salt to taste
    • 1 anchovy fillet, rinsed (optional)
    • 1 tablespoon capers, rinsed and chopped
    • ¼ cup extra-virgin olive oil
    • ¾ cup (tightly packed) flat-leaf parsley leaves (25 grams)
  • FOR THE FISH
    • 2 pounds cod
    • Salt and freshly ground pepper to taste
    • 2 tablespoons extra-virgin olive oil

PREPARATION
  1. To make the salsa verde, combine the garlic, anchovy fillet, salt and capers in a mini food processor and pulse to a paste. (Alternatively, use an immersion blender and combine the ingredients in a jar and blend to a paste.) Add the olive oil and parsley and blend to a purée. Season to taste with salt and pepper. If using within a few hours, allow to sit at room temperature. Otherwise, refrigerate. Allow to come to room temperature before using.
  2. Prepare a hot grill. When the grill is ready, season the fish with salt and pepper on both sides and brush generously on both sides with olive oil. Grill for about 3 minutes on each side, just until you can pull the flesh apart with a fork. Remove from the heat and serve with the salsa verde.
 
Hemma från äventyret i Dalarna och vi åt dotterns favoriträtt: fiskpinnar, potatis(mos, dock inte i dag) och stuvad spenat. :D Sambon tar ohemula mängder citron till sin portion, jag nöjer mig med majonnäs. Dottern har än så länge ratat middagen :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 585
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
478
Senast: niardasp
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 743
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp