Drabbades av svårartad HÖST. Botas med hjälp av scones (med dinkelmjöl och rågsikt), hemgjord plommonmarmelad, cheddar och stora baljor te. Imorgon till Sthlm för att utfodras av FADERN - hoppas på nåt kött och Chateau-Neuf-du-Pape eller liknande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Buda hit lite av det där, vetja!Åka hem eller buda dit lite mat @Koltrast
Här lagades det husmanskost idag. Anammas köttbullar, kokt potatis, ångad broccoli, och en svampsås med trattisar, charlottenlök, grönpeppar, konjak och persilja. Och grääääädde.
Det låter lite bekant. Jag gnager på frysfynden nu. Den ena gamla brödbiten värre än den andra. Påspytten tog slut för veckor sedan.Ur sommarstugefrysen: vitt rostat bröd. Med smör. Borde åkt hem igår som planerat.
I ärlighetens namn finns här både bulgur, lök som snart vuxit sig ut ur kylen och ett och annat som hade kunnat bli till en måltid, men jag iddes inte riktigt utföra kökstrolleri och rostat bröd är ändå ganska gott nån gång ibland.Det låter lite bekant. Jag gnager på frysfynden nu. Den ena gamla brödbiten värre än den andra. Påspytten tog slut för veckor sedan.
KRIGSrågbröd.I ärlighetens namn finns här både bulgur, lök som snart vuxit sig ut ur kylen och ett och annat som hade kunnat bli till en måltid, men jag iddes inte riktigt utföra kökstrolleri och rostat bröd är ändå ganska gott nån gång ibland.
Öppnade en burk med vad jag trodde var plommonmarmelad med vanilj att ha till, men det visade sig vara rabarberchutney! Det frysskadade danska rågbrödet fick ligga kvar till ännu bistrare tider (imorgon?).
Äter popcorn och samlar kraft inför att laga middag.
När dansken anfaller bjuder jag på frysskadat dansk rågbröd?KRIGSrågbröd.
Se där, kökstrolleri! Måste fråga då jag undrat flera gånger, cikorian, odlar du den, är det samma cikoria som växer i åkerkanten och blommar klarblått och vilken del äter du?I brist på frysfynd gjorde jag nån sorts pastasås på cikoria, alltmer grovfibrig mangold och enorma mängder basilika. Vitlök, en skvätt vitt vin, lite hackade valnötter och lite parmesan. Alla de sistnämnda sakerna är nu helt slut, det var små rester bara. Men det blev rätt gott.
Jag odlar två sorters cikoria. Den ena är perenn och har blommor som liknar de du tänker på, men betydligt mer blad. Det är väl någon förädlad variant av den vilda du har omkring dig.När dansken anfaller bjuder jag på frysskadat dansk rågbröd?
Se där, kökstrolleri! Måste fråga då jag undrat flera gånger, cikorian, odlar du den, är det samma cikoria som växer i åkerkanten och blommar klarblått och vilken del äter du?
Det låter lite bekant. Jag gnager på frysfynden nu. Den ena gamla brödbiten värre än den andra. Påspytten tog slut för veckor sedan.
Tack! Jag har tänkt på dig och din cikoria när jag sett den vilda ute, men aldrig kommit ihåg att fråga. Jag ska undersöka om också den vilda går att äta!Jag odlar två sorters cikoria. Den ena är perenn och har blommor som liknar de du tänker på, men betydligt mer blad. Det är väl någon förädlad variant av den vilda du har omkring dig.
Sen odlar jag även en ettårig cikoria som har blad som väldigt mycket liknar maskrosblad. Hur den cikorian blommar har den tills vidare inte avslöjat för mig. Båda är jättegoda stekta, men lite väl bittra/beska/nåt råa.
Så avis! Och jag tycker att det här förtjänar en egen tråd!Idag har jag tillsammans med min Ömma Moder plockat två kilo Karljohan. Sug på den ni. TVÅ KILO jättefina svampar nästan helt utan insektsangrepp. Jag är i extas.![]()
Min halloumi växer uruselt.Men med trädgård behövs väl inte frysfynd?
Visa bifogad fil 18459
Antagligen är den fullt ätlig. Men jag vet inte hur mycket blad den har?Tack! Jag har tänkt på dig och din cikoria när jag sett den vilda ute, men aldrig kommit ihåg att fråga. Jag ska undersöka om också den vilda går att äta!