Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rester och kattvin. Sambon lagade mat åt hela kollektivet igår kväll (jag gömde mig på rummet under middagen pga socialt inkompetent och smög ut när alla hade ätit klart :angel:). Då en i kollektivet utesluter en massa grejer för att reda ut allergier, skulle sambon göra bolognese utan tomat och paprika. Så hen använde kidneybönor och kikärter... Det blev grått, men gott. Det är ingen mat att äta med ögonen, så att säga. Ähum.

In other news har jag dumpstrat en herrans massa gula morötter som jag tänkte dela med hästen. Fast jag gör nog morotssoppa.
 
Beet bourguignon till middag för mig idag. Gott och väldigt rosalila :D (på tal om färg i mat) eftersom det skulle varit polkabetor men dom var slut så det blev rödbetor istället. Rödbetor och rött vin blir onekligen väldigt färgat :angel:
 
Det låter lite bekant. Jag gnager på frysfynden nu. Den ena gamla brödbiten värre än den andra. Påspytten tog slut för veckor sedan.
I ärlighetens namn finns här både bulgur, lök som snart vuxit sig ut ur kylen och ett och annat som hade kunnat bli till en måltid, men jag iddes inte riktigt utföra kökstrolleri och rostat bröd är ändå ganska gott nån gång ibland.

Öppnade en burk med vad jag trodde var plommonmarmelad med vanilj att ha till, men det visade sig vara rabarberchutney! Det frysskadade danska rågbrödet fick ligga kvar till ännu bistrare tider (imorgon?).
 
I ärlighetens namn finns här både bulgur, lök som snart vuxit sig ut ur kylen och ett och annat som hade kunnat bli till en måltid, men jag iddes inte riktigt utföra kökstrolleri och rostat bröd är ändå ganska gott nån gång ibland.

Öppnade en burk med vad jag trodde var plommonmarmelad med vanilj att ha till, men det visade sig vara rabarberchutney! Det frysskadade danska rågbrödet fick ligga kvar till ännu bistrare tider (imorgon?).
KRIGSrågbröd.
 
I brist på frysfynd gjorde jag nån sorts pastasås på cikoria, alltmer grovfibrig mangold och enorma mängder basilika. Vitlök, en skvätt vitt vin, lite hackade valnötter och lite parmesan. Alla de sistnämnda sakerna är nu helt slut, det var små rester bara. Men det blev rätt gott.
 
KRIGSrågbröd.
När dansken anfaller bjuder jag på frysskadat dansk rågbröd?

I brist på frysfynd gjorde jag nån sorts pastasås på cikoria, alltmer grovfibrig mangold och enorma mängder basilika. Vitlök, en skvätt vitt vin, lite hackade valnötter och lite parmesan. Alla de sistnämnda sakerna är nu helt slut, det var små rester bara. Men det blev rätt gott.
Se där, kökstrolleri! Måste fråga då jag undrat flera gånger, cikorian, odlar du den, är det samma cikoria som växer i åkerkanten och blommar klarblått och vilken del äter du?
 
När dansken anfaller bjuder jag på frysskadat dansk rågbröd?


Se där, kökstrolleri! Måste fråga då jag undrat flera gånger, cikorian, odlar du den, är det samma cikoria som växer i åkerkanten och blommar klarblått och vilken del äter du?
Jag odlar två sorters cikoria. Den ena är perenn och har blommor som liknar de du tänker på, men betydligt mer blad. Det är väl någon förädlad variant av den vilda du har omkring dig.

Sen odlar jag även en ettårig cikoria som har blad som väldigt mycket liknar maskrosblad. Hur den cikorian blommar har den tills vidare inte avslöjat för mig. Båda är jättegoda stekta, men lite väl bittra/beska/nåt råa.
 
Det låter lite bekant. Jag gnager på frysfynden nu. Den ena gamla brödbiten värre än den andra. Påspytten tog slut för veckor sedan.

Men med trädgård behövs väl inte frysfynd?
IMG_20180820_204141_300.jpg
 
Jag odlar två sorters cikoria. Den ena är perenn och har blommor som liknar de du tänker på, men betydligt mer blad. Det är väl någon förädlad variant av den vilda du har omkring dig.

Sen odlar jag även en ettårig cikoria som har blad som väldigt mycket liknar maskrosblad. Hur den cikorian blommar har den tills vidare inte avslöjat för mig. Båda är jättegoda stekta, men lite väl bittra/beska/nåt råa.
Tack! Jag har tänkt på dig och din cikoria när jag sett den vilda ute, men aldrig kommit ihåg att fråga. Jag ska undersöka om också den vilda går att äta!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 429
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 764
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 121
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp