Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Wok på majskyckling, vattenkastanj, blomkål, sockerärtor, rödlök, solrosskott, ruccola, äggnudlar och teriyakisås. Hemgjort fröknäcke till och MJÖLK i glaset.

I dag var vi i en Mennonite by och tittade och passade pa att ata lunch dar. Maken borjade se sig om efter var man converterar sa han kan ata sa varje dag.:p Fantastiskt gott. Gammaldags husmanskost, men kryddigare och godare an jag minns att jag fatt forut. Mojligen med undantag for et Amish mal for nagra ar sedan. MUMS! Nu bar det snart av till IKEA for att inhandla lite Svenska varor, hart brod hoppas jag hitta och kanske en vasterbotten ost eller tva.

Varför versaler?

T9 knske, inte vet jag? :)

---

Honungs & chilimarinerad majskyckling, rostad sötpotatis, färsk lök, majskolv & kokta sockerärtor & sparris, aioli som jag gjorde med aningens för mycket eller kall olja så mja...men den smakar gott iallafall. Saltbröd och vatten till.

Fredag blev hämtpizza. Väldigt god sådan från ett billigt men bra pizzahak i Hunnebostrand. "Västkustens bästa pizzarestaurang" finns i Hunnebo, och det är fantastiskt gott men i fredags gick mamma och pappa förbi några utanför som hade väntat på sin avhämntning i en och en halv timme och fick reda på att det skulle ta minst trekvart till. Så dit går jag bara under lågsäsong - på sommaren är Delfinen ute vid riksvägen betydligt bättre. Quattro med musslor för mig.

Igår grillade vi världens största flintastek. Jag har verkligen aldrig sett något liknande. Örtmarinaden var dock riktigt god.

Nu är jag hemma i stan en vecka och det är 38 grader varmt i min lägenhet så glöm allt vad matlagning heter, jag tar strax med mig några ostmackor ut på gräsplätten... (om någon annan är i Göteborg i veckan och vill lura ut mig på matrelaterade (eller inte alls matrelaterade) aktiviteter är jag extremt på, allt för att komma ut härifrån ;)

Förresten måste jag visa ett köksredskap som jag skrattar lika gott åt varje gång jag ser den - disk kan alltså bli roligt?!

dsc00610_51e3d832ddf2b3602c3c2965.jpg

Det fanns för ovanlighetens skull färsk sik i fiskdisken idag, det ser man nästan aldrig vilket är synd eftersom färsk sik är jättegott. Så idag blev det ugnsbakad sik med dill och citron i magen, morötter och palsternacka stekta med vitt vin, citron, dragon, fänkål och saffran, dillkokt potatis och dillsås. Rosé till, vitt vin hade nog passat bättre, men det hade vi inget. Hittade ett recept på dillsås som var riktigt bra, det kommer jag nog göra fler gånger. Man kokar en finhackad lök med vatten, fiskfond och vin tills hälften är kvar. Sen häller man i lite grädde och hackad dill, och så mixar man alltihop. Oväntat gott!

Jag tror aldrig att jag har ätit sik i annan form än rökt. Jag passerar ibland den lilla orten Hjo och där är rökt sik en stor grej. Eftersom jag brukar vara på genomresa, är det inte läge att ens titta efter färsk sik, men jag tar för givet att det också är en stor grej där. Annars ser jag aldrig sik, tycker jag.

Nej, av nån anledning så säljs sik i princip enbart rökt. Rökt sik är förvisso gott, men lite synd är det ändå eftersom färsk sik så gott. Det är ju en laxfisk, påminner lite om gös tycker jag, inte alls lika fet som lax, men inte lika mager som mycket annan insjöfisk. Som en blandning mellan gädda och gös. Även på ställen där rökt sik är en stor grej, och det alltså uppenbart finns tillgång på sik, så säljs den inte färsk. Vet inte om det beror på att man aldrig åt den färsk förr, för att den hann bli dålig, och sen har man inte ändrat vanorna? Färsk sill säljs ju heller aldrig, vad jag har sett, och det borde ju finnas.

I Skåne finns det färsk sill att köpa i princip överallt, precis som det finns färsk strömming här.

Sill och strömming är väll samma fisk bara att på västkusten heter den sill och på östkusten strömming?

Nej, av nån anledning så säljs sik i princip enbart rökt. .

Var i hela frden får du det från? :crazy: Sik säljs främst som färsk på södra ostkusten vad jag vet. Sik finns i lika många varianter som annan fisk, som lax tex, gravad, rimmad, färsk - det är en myckt uppskattad matfisk. Uppåt landet är den väldigt vanlig, den är populär hos sportfiskare och den är förbaskat god.

Och som monster och Diskurs säger, sill och strömming är samma sak- och säljs främst som färsk.

Vad jag vet är sill och strömming samma art, men den blir mindre i östersjön, så strömming brukar vara mycket mindre än sill.

Men färsk sill har jag aldrig sett här, alltså inte heller strömming i sillstorlek. Den borde ju gå att transportera, rimligtvis,

Vad jag vet är sill och strömming samma art, men den blir mindre i östersjön, så strömming brukar vara mycket mindre än sill.

Men färsk sill har jag aldrig sett här, alltså inte heller strömming i sillstorlek. Den borde ju gå att transportera, rimligtvis,

Njä, det är marginella skillnader. Det är samma art, med miljöbetingade småskillnader. Tro mig, jag har en hel armada av yrkesfiskare i familjen. Ocg som sagt tidigare, färsk sill heter färsk strömming på östkusten, missade du det? Det är därför du aldrig sett 'färsk sill' i stockholm.

Här säljs både färsk strömming och färsk sill, även om strömmingen dominerar stort. Jag vet dock inte om det är strömming från Östersjön eller små sillar från vattnet väster om oss. Den synliga skillnaden är att sillen är större.

Det som kallas strömming brukar säljas som sådana där filéer där båda filéerna sitter ihop, medan det som kallas sill brukar säljas hel, inte filead. I alla fall där jag oftast handlar.

Jag tänker ibland att jag ska kolla fångstzonerna, men jag älskar strömming och har lite fördomar mot Östersjön, så jag glömmer det därför. Men jag antar att strömmingsfisket snarare sker runt Bornholm än uppåt i innanhavet?

Reglerna för fångstzonerna är så dumma, där varje beteckning är en alldeles för stor zon för att det ens ska vara vettigt, tycker jag.

Av någon anledning köper jag strömming i normalfallet och färsk sill endast om jag ska laga något "kulturhistoriskt", lokalt eller på annat sätt speciellt som kräver sill (inte varje år).

Strömming fiskas i hela östersjön, så vitt jag vet. Åtminstone kan man köpa lokalt fiskad strömming här.

Nej, av nån anledning så säljs sik i princip enbart rökt. Rökt sik är förvisso gott, men lite synd är det ändå eftersom färsk sik så gott. Det är ju en laxfisk, påminner lite om gös tycker jag, inte alls lika fet som lax, men inte lika mager som mycket annan insjöfisk. Som en blandning mellan gädda och gös.

Gös ser jag rätt sällan i fiskdisk, och när den finns är den galet dyr. Men jag får av en kompis pappa, som fiskar lite själv, ibland och det är mycket gott.

Jag har inte ens tänkt på vad sik är för en fisk, inser jag. Den är rökt, helt enkelt.

Nästa gång jag åker upp längs Vättern ska jag verkligen hålla ögonen öppna efter färsk sik. Så får jag väl grilla den över öppen eld på en strand, eller något. :)

Jag har i övrigt sällan ärenden på Östersjökusten, förutom Stockholm.

När vi isfiskar hemma i Västerbotten drar vi oftast upp just sik. I mängd! Märkligt nog har jag inget minne av hur den smakar.... En ganska fet fisk, som sagt, har nog mest ätit den stekt, på samma sätt som strömming.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat