Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Oh vad sugen pa farsk stromming jag blev nu. Undrar vad de har for farsk fisk har i inlandet. Hmmm tal att tanka pa.

Vi har nu kommit till Saskatchewan och ikvall at vi det sista lamm jag kopte i Quebec.:( Det kanske finns en pase kvar langs ner, langst in i frysen. Suck. Och inte ett lamm sa langt ogat nar. Har ar det mest groda och biffkor sa jag far fundera pa vilka lokala delikatesser jag ska kopa, men just nu ar det torka pa matlagnings fronten och jag har ingen lust. :cautious:

Jag har kopt och gjort paj av farska blabar, hallon och applen under trippen. Nu ar vi pa vag till Saskatoon sa det ar dags att prova 'Saskatoon berries'. Det ska bli spannande.:)

Lunch: potatiskroketter, keso chili, gurka, pärltomater.

Kväll: fetaost, gul paprika, gurka, pärltomater.

Lunch hos mamma: biffar, potatis och sallad.
Kväll: rester från igår dvs kotlett med ugnsstekt potatis, morötter och rödbetor och bea sås.

Lunch: Sallad med pasta, bladpersilja, zucchini, tomater, mozzarella, röd lök och dijon/honungsdressing.

Middag: Sallad med bladpersilja, zucchini, tomater, vårlök och lite citron och olivolja. Grillad majskolv och yougurtsås till.

Sallad är nästan det enda jag är sugen på så varma dagar som idag!

Jag har ätit tre av tre måltider ute idag. Ganska (väldigt) olikt mina vanliga vanor men... ibland så får man väl lyxa till det lite ;)

Frukost på Green & Rum på Östra Hamngatan med YorkWann. Har aldrig varit där förut, åker ofta förbi men det är en massa byggnadsställningar utanför och jag har inbillat mig att det är mest ett take-away-kaffeställe. Icke! Fantastiskt god frukost, färsk grov fralla med sallad, ost och grönsaker, kokt ägg med kaviar, apelsinklyftor, äppelskivor, jättegott kaffe och fantastiskt god färskpressad apelsinjuice till det facila priset av 59:-.

Lunch på Condeco Prinsgatan, de har veggie-måndagar så det blev färsk pasta med spenat, blåmögelost och valnötter samt lite gott från hälsobuffén, rostade färskpotatisar i en god marinad, fantastisk slemproppssallad med svarta slemproppar, kidney-dito och kikslemproppar av perfekt konsistens i en härlig vitlökig och lite stark marinad, hummus och surdegsbaguette. HCHF? Oh yes.

Middag åt jag med en väninna på Lilla Tavernan på Olivedalsgatan. Halloumi och oliver till förrätt och kycklingsouvlaki med råstekt potatis och tzatsiki till huvudrätt. Retsina till det.

Därefter ett par glas Valpolicella (eller Valpoli-goodness som vi brukade kalla det i mitt gamla kollektiv) på Kalimeri på Linnégatan. Nu är jag proppmätt och lite milt berusad ;)

I går
lunch: spenatlasagne, sallad och bröd på Idas brygga i Karlsborg
kväll: grönsakspaj (Garant Tarte Provencale) hemma

I dag
lunch: potatiskroketter, keso chili, gurka, pärltomater

Jag har lagat tamligen bra mat ett tag nu ... men i dag blev det verkligen bra och det var ju lyckat nar jag bjod kompisen pa mat. :D
Forst tog jag en lang promenad prairien och plockade lite vild sage (jag har ingen aning om vilken ort det ar pa Svenska). Da den vaxer villt overallt tyckte jag den skulle passa som middags krydda. Sedan gjorde jag fylld flaskfile med sage, persilja, graslok, soltorkade tomater och filadelphia ost inrullad i Prosciutto. Forst tyckte jag nastan att sage smaken var lite overvaldigande men det var verkligen mycket gott och de andra tyckte inte att jag hade for mycket sage ... och jag vande mig tydligen vid smaken. Det var supergott nar jag slutade ata.:p
Till det en fullkorns risblandning och sallad med spenat, arugula, resten av grasloken, lite sage, en handfull blabar, lite hyvlad mandel och get ost med en balsamic reduction. :d Vansinnigt gott! Jag plockar nog och ser om jag kan torka lite mer sage innan vi kor vidare och lamnar prairien bakom oss.

Tack!

Salvia. Jag ska forsoka komma i hag det. Det luktar faktiskt jattegott nar man ar ute och gar pa prairien.

Vilken jättelång road trip nu är ute på. Är ni på semester eller vad?

Maken har pensionerat sig i Maj i ar. Vi hade tankt aka runt i USA i ett par manader, men pa grund av skattelagar (som gor honom skatte skyldig i efterskott sedan tre ar tillbaka) om han stannar i landet resten av aret (de raknar dagar pa skattemyndigheten) valde vi att turista Canada och det ordentligt. Vi aker ner till Californien for lite drygt en vecka i Augusti, men tar oss tillbaka till Canada for ett par manader till efter det. Vi aker inte hem igen forren runt slutet av November eller sa. Bast av allt ... vi har SA mycket kul pa vagen. :D

Vi ar hos en kompis i Alberta just nu. Vi aker harifran pa Mondag och borjar ta oss mot Canada's "Frukt" distrikt. Ett omrade med allt fran vingardar till persikor. Det ska bli jatte kul att se och smaka oss fram dar.:)

Har varit på Gotland en vända med föräldrarna och passade då på att besöka krusmyntagården, örtträdgården var en besvikelse, cafét var dyrt och den vegetariska mackan slut så jag fick ta en saffranskaka istället för lunchmacka :( men butiken var trevlig. Jag fick med mig tre örtkryddblandningar för fisk och en provecal, men hur ska man förvara dem? Nu har jag dem i sina påsar men det kanske vore bättre att ha dem i glasburkar eller något så inte smaken går ur eller blandas ut?

Någon tillagning med kryddorna har det dock inte blivit utan idag blev det istället grönsaksröra på de vanliga (zuccini, spetspaprika, vårlök och tomater) samt halloumi. Till mellanmål var det de vanliga, nektariner i bitar med kesella vanlilj, russin, frön och nötter. En philadelphiaost med chokladsmak, hitills har jag provat den på macka det var ok, men jag tänker att man kanske skulle klicka den i muffins som chokladcheesecakemuffins eller något.

I gar kopte vi saskatoon berries fran grannens bar farm. I gar kvall blev det paj :d och jag har halva kylen fylld med bar. Jag har en tendens att "overdo" saker och ting lite grann.:p
I gar kvall var coyotes valdigt hogljudda och nara och i morse nar jag gick med hunden langs med saskatoon farmen var det morkbla coyote bajs efter hela vagen. Det finns fler an vi som gillar bar.:D

Stekte två tortillabröd med riven ost, hackad röd lök och chili mellan. Mimosasallad och hemodlad sallat.

Jag gjorde en röra på lök, vitlök och lammfärs som jag stekte och blandade sedan ner egenodlade vaxbönor som jag hade stekt hastigt för sig. Kryddade med massor av färsk timjan. En sallad på tomat, squash och lök till plus basmatiråris. Rätt gott.

Ja det låter jättehärligt! Och ni verkar hitta en massa rolig mat längs vägen.

Kl

Ikväll åt vi tomatsås med zucchini och aubergine; tomater rostades med rapsolja, salt och lite socker i ugn 1,5 timme, ut och mixa och i med ugnsrostad aubergine och zucchini, basilika samt peppar. In i ugnen tillsammans med färdigkokt pasta och en massa getost på toppen. Parmesan på vid servering. Egen ginger ale till.

Persika till efterrätt.

Ginger ale är jättegott och enkelt; skiva en 10 cm stor bit ingefära tunt ner i en rostfri skål eller kastrull, kläm över två citroner, häll på 1 dl socker och 1 liter kokande vatten. Låt svalna i rumstemperatur, sätt in i kylen och låt stå över natten eller minst några innan ingefäran silas bort. Vid servering, blanda ut med lika stor del bubbelvatten.

Jag var tvungen att googla :). Saskatoon berries är bär från bärhäggmispel på svenska (eller saskatoon verkar den också kallas även här) http://www.blomsterlandet.se/Vaxter...dsbuskar/Ovriga-prydnadsbuskar/Barhaggmispel/. Olika former av häggmispel är vanliga i sverige som häck eller trädgårdsväxt, men vi har inte för vana att använda bären av någon anledning. Samma med aronia som också är en vanlig trädgårdsväxt här, inte många som använder de bären heller.

Idag blev det fiskgryta på lax, räkor, färsk potatis, salladslök, tomat, dill och citron krydda och en skvätt kaffegrädde. Gott!

Interessant, fast buskarna ser helt annorlunda ut har. Det ar markligt sa annorlunda vaxter ar beroende pa jord, latitude och elevation. Grytan lat god jag ar lite "starved" pa fisk kanner jag. Jag ska nog ta och prova nagot liknande i morgon.:d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat