Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tror sesamoljan förstörs av att värmas upp såpass mycket som man gör när man steker i den, inte att den blir giftig, men att smaken förändras rätt mycket. Jag betraktar den som en krydda, i asiatiska recept ska man aldrig steka i den, utan den tillsätts efteråt, eller ingår i marinader.

KL

I kvall kom vi sent till Vancouver Island och det var narmare 9 innan vi hade parkerat. Kvallens middag bestod av vasterbotten ost, Norsk brun getost, och sardiener pa hart brod i mitt fall och multigrain i maken's fall. Till det tog vi ett glas merlot:p
I morgon blir det till att handla igen.;)

*kl* Igår kom älsklingen hit så det blev improviserad kräftskiva: kräftor (Lobster kinesiska jumbo var godare än Icas jumbo) två grönmögelostar, långlagrad Grevé, surdegsbaguette och edamamebönor. Ikväll hoppas jag han kan hitta på något, helst innehållande älg!

Kul, där lärde jag mig nåt nytt!

Edit: Petruska, det är varken björnbär eller blåhallon, utan en helt egen art som bara finns i nordamerika. Svarthallon verkar vara det svenska namnet, om man ska tro wikipedia.

Ja, det kom jag också fram till, till sist, via en krånglig omväg över det latinska namnet. :)

Just nu äter jag frukost, i Oslo. Det är nåt konstigt med den norska maten, den smakar ingenting. Så nu äter jag vitt bröd med smaklös ost och dricker svagt kaffe.

Detta är en återkommande upplevelse då jag besöker Norge, och det gäller alla måltider, all mat, i stort sett. Har norrmän extraordinärt känsliga smaklökar så att mat inte behöver smaka mer än så här?

Ja, jag tror det. Bekanta som jobbar i Norge vill ofta att man ska ta med sig just ost och kaffe när man kommer och hälsar på ;)

Kl

Efter en vecka med misärmat blir det min älskade saffranssås med lök,citron, dragon och cayennepeppar, massa god sallad, citrussmakande chilikyckling och basmatiris ikväll.
En Gascogne till, eller en fleur du cap. Lite lufttorkad skinka och bresaola att tugga på innan.

Jag har hittat ett oandligt snar av nyponbuskar pa stranden har i Victoria. De forsta jag sett i Nord Amerika faktiskt, sa nu funderar jag pa att se om jag har tid att plocka och gora nyponsoppa. Jag har hittat ett recept, men ar det nagon har som har ett lattgjort recept pa nyponsoppa av farska nypon?

Lunch blir "pa stan" i dag, sedan ett besok pa affaren da man maste slanga ut all frukt och gronsaker nar man aker over gransen.

Lunchen i dag var ostron 'on a half shell' i 'down-town' Victoria pa Vancouver Island. Fantastiska ostron och fantastiska saser till. Maken forklarade att han nog var forstord for livet nu och inte kunde ata Ostron i varmare trakter igen.:p

Da vi maste hem till hundarna (och jag har gett mig sjutton pa att trana var och en atminstone en halvtimma om dagen - sa lange det nu haller;)) fixade jag middagen. Det blev stekt kyckling brost och i stallet for 'breading' (vad heter det pa Svenska?) hade jag en nave 'hemp hearts'. Det blev jatte gott. Till det gjorde jag en varm rodbettssallad dar salladen bestod av rodbetts bladen och jag glazerade rodbettorna i balsamic vinegar och sprinklade lite mer hemp hearts och chevre over. Super gott!

I går fick jag hoki som pojkvännen tillagat i folie. Han strödde den med mycket purjo, citronsaft, kryddor och hällde på en gräddeskvätt. När den var färdig strödde han i färsk babyspenat som fick sloka i såsen. Kokt potatis till. Fantastiskt gott och nu ska jag äta resterna till lunch. :d

I kväll blir det antingen grillade hamburgare med hemmafriterade strips, eller rotmos med fläsklägg samt stekt vitkål med dill - något vi upptäckte under vår minisemester i Polen för några veckor sedan. Himmelskt gott var det så jag hoppas att det blir lika gott på hemmaplan.

Grillade hamburgare igår med min hemgjorda tomat, citron- och chilimarmelad. Jättegott.

Ikväll blir det sill och potäter.

Falafel (Hälsans kök), tortillabröd, isbergssallat, gurkskivor, halverade körsbärstomater, matyoghurt.
Äppelpaj (med havregryn och kanel) och vaniljglass.

Kl

Efter en vecka med misärmat blir det min älskade saffranssås med lök,citron, dragon och cayennepeppar, massa god sallad, citrussmakande chilikyckling och basmatiris ikväll.
En Gascogne till, eller en fleur du cap. Lite lufttorkad skinka och bresaola att tugga på innan.

Minus skinka och bresaloa åt vi ovanstående till tidig middag idag. Gjort en lång dagsutflykt så de var så skönt att det fanns färdig mat.

Nu ska jag laga pasta med blåmusslor som kokas i vitt vin med mycket vitlök och persilja. Hackad lök och hackade tomater ingår också.

Då kanske jag också vågar testa den? Jag gillar så sett bacon, men tycker nog att bacontrenden gått lite till överdrift på sistone.

*kl*

Gjorde en gryta på kyckling, svartrot, morot, purjo och squash med vitlök, dragon, citron, creme fraiche, fransk senap och kycklingbuljong. Råris till. Det blev riktigt gott, jag hade trott det skulle bli matlådor, men vi åt upp allt. Imorgon blir det lammkotletter med bönsallad.

Ja, det tycker jag att du ska göra. Det smakar liksom inte bacon-bacon utan det är mer den där lite rökiga aromen. Rökt fet fisk är ju gott, så smakerna gick bra ihop!

Fast jag ska erkänna att jag inte direkt skönjde (skönjade?) någon pepparrotssmak.

Kl

Röd curry till middag, blev lite för snäll men god. Vatten till, av jymparelaterade orsaker.

Har även gjort mitt livs första jympapass, udda upplevelse. Trevligt sällskap underlättade oerhört.
Eftersom jag gillar när det går undan blir det grönsaksdietande á la Petruska också.

I gar var det fest i Victoria och vi at fisk och skaldjur av alla de slag bade till lunch och middag.

I dag ar vi pa vag norrut och det blir ett hopkok pa Indisk kurry sas som jag kopte i Alberta, ris och en hemgjord korv fran en slaktare i Oregon. :p Jag vraker nog pa lite extra chili for att oka pa gronsakerna;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka