Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*

Kikärtsburgare med hemgjort hamburgerbröd.
1013609_546616212067146_801348320_n.jpg

kl

Ikväll blev det stekt lax, fräst bladspenat med soltorkade tomater, vitlök och kapris. Till det en sallad på romansallad, körsbärstomater, fetaost och honungsdressing. Mums!

Vad bra. Får se vad vi hittar i affären imorgon. Jag tror att jag ska börja laga lite grytor, det är så gott!

Jag ser grytor som höstmat, så det får vänta några veckor. :) Jag gillar att ha årstider i matlagningen - både utifrån vad som är i säsong och mer symboliskt, vad som känns som höst, vår, vinter, sommar.

Jag stekte lök, aubergine och champinjoner i mängder av olivolja, rostade ett par röda paprikor och strimlade ner dem i det stekta, smaksatte med tomatpuré, sardeller, lade ner några småtomater på slutet och diverse örtkryddor och serverade till gnocchi. Riven peccorini till och vita antioxidanter.

Jag ser grytor som höstmat, så det får vänta några veckor. :) Jag gillar att ha årstider i matlagningen - både utifrån vad som är i säsong och mer symboliskt, vad som känns som höst, vår, vinter, sommar.

Jag håller i princip med dig. Men min startsträcka rätt lång så det kommer nog inte bli förrän till hösten ändå. Sen kan jag bli lite stressad över att all mat "måste" vara så himla somrig nu under semestern, ibland tycker jag det är enklare att bara göra typ en köttfärssås.

Din mat lät god!

Kl
Ikväll åt vi lammfärsbullar i tomatsås med tagliatelle. Till förrätt en frasig liten minipaj med syltad rödlök, vindruvor och getost.

Vi fick en massa squash av mina föräldrar häromdagen, så här har det serverats squash: igår pytt på squash, svarta bönor, paprika och rödlök med örter och en skvätt vinäger, till det kycklinglårfilé fylld med getost och soltorkad tomat. Idag blev det en koreansk gryta på squash, paprika, böngroddar, champinjoner, lök, vitlök, tofu, blomkål och vitkål med ris och kimchi till, fick tag på lila blomkål så det blev rätt färggrant och trevligt. Imorgon är planen pizza med squash, champinjoner och bresaola. Sen får det räcka med squash, på tisdag tänkte jag göra koreanska mungbönplättar på böngroddarna som blev över från idag.

I dag ar vi pa vag genom Kanada igen. Just nu kor vi igenom en uppsjo av sma samhallen med 500 - 2000 innevanare:love: Sma platser med ett par affarer och nagra fa businesses som fanns i Sverige nar jag var barn. Pa ett av dessa smastallen hittade jag hemgjord korv. de hade "kop tre paket" for extra pris sa jag chansade. I kvall gjorde jag pasta med en korv sas ... otroligt gott! de Franska kryddorna (och matlagnings gradden som inte ar utav denna varld men maste forbrukas innan den blir dalig) och korven och jag hade tankt middag for tva dagar ... det far nog bli en macka till nar vi tar fram resterna, det blev inte sa mycket over.:p

I dag kopte vi farska "vilda" blabar. De ser ut precis som Svenska, men ar sotare och mer smakrika. Jag har inte atit "riktiga" blabar sedan jag var i Sverige sist sa i kvall blir det paj med rejalt med blabar, men en konstig glass som var det enda jag hittade.:d

Lunch: fetaostsallad, vitlöksbaguette.
Kväll: kantarellpizza, vitkålssallad.

Jag är imponerad över att du hela tiden lagar så god och ambitiös mat i ett husvagnskök!

Det blev ingen gryta åt svärföräldrarna ikväll. Istället gjorde jag räksallad som serverades i olika skålar och man fick plocka ihop vad man ville ha själv.

Små mörka körsbärstomater, frisesallat, såna för stora bönor som finns nu, kommer aldrig ihåg vad de heter, bondbönor? Skärbönor? Sen var det stora räkor, äggklyftor, ugnsrostad potatis samt zetas kronärtskockor på burk, i brist på avocado. Rhode Island samt bröd till. Vatten till mig, övriga drack Stella.

Jordgubbar med vispgrädde till efterrätt.

Trötta och medtagna idag, så det blev hämtpizza. Från restaurang dock, inte pizzeriapizza.

Ikväll, helgrillad fläskytterfilé. Till det kokta små färskpotatisar som jag gjorde någon sorts röra av dragon från landet, vitlök, citron och olivolja till, gosade runt potäterna i den och stekte sedan i panna på grillen. Romanticatomater och gurkstavar till samt en kall sås. Ja, och lite grillad knipplök i folie som jag hade lite socker på för att karamellisera.

Det blev gott!

Vad gott det lät med färskpotatisen!

kl

Igår blev det:

Frukost: Macka med rökt lax och lite citronmajonnäs. Blåbärste till.
Lunch: Dumplings köpta ute. Väldigt gott och dessutom billigt!
Middag: Rester från laxmiddagen igår.

Idag får jag se vad det blir. Jag, min syster och en vän ska åka till en stuga vid varberg/falkenberg och mysa. Så något får vi knåpa ihop där!

Mm, lät som en smarrig matdag!

Petruska: Vad häftigt att det var bra! Vilken dundergumma. Önskar jag kunnat vara där!

Hastflicka: Jag hade inte tackat nej till att följa med på er tripp! Kanske behöver ni en (hyfsat) fransktalande tolk? :p

Maten här har mest bestått av hastigt frästa grönsaker(mycket från balkongen) skivade direkt i het panna med antingen ägg, feta eller slemproppar. Citron, flingsalt och rester av mandelsåsen, baba ganouchen eller hoummus till. Snabblagat och gott när fantasi och ork tryter.

Grillad knipplök är himmelskt!:d Lök är verkligen en fantastisk råvara som kan vara allt från karamelligt söt och brun i smaken till skarp och syrlig.

Jag är imponerad över att du hela tiden lagar så god och ambitiös mat i ett husvagnskök!

Nja ... Min vaninna som bor I Stockhlm city havdade bestamt att hela husvagnen ar storre an hennes lagenhet:p koket ar inte Sa litet, minder an hemma, men Val story nog att laga mat I.

Nu borjar vi komma ut ur det fransktalande omradena, men tolk ar Aldrig fel.;) det ar Sa vackert att man ryser efter hela Lake Superior, men mygg och Flugor Haller OSS nine pa kvallarna. I kvall Varner jag nog lite lamgryta och har farskpotatis till.

Min man slängde ihop en sallad på spenat och rucola från fönstret, strimlad lök, småtomater och jordgubbar. Balsamico och olivolja på. Till det små ugnsrostade mackor med chèvre.

Ganska gott!

Grillat med familjen. Rostade baguetteskivor, ostkuber i olivolja, citron och persilja, jordnötter. Olika sorters korv (sojakorv för mig), olika sorters senap, potatissallad, bulgursallad med mycket persilja och mynta, ciabatta.
Blåbärskaka, mandelkaka med vinbär, vispgrädde.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4
  • Israel vs. stora delar av världen

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka