Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Stekte små strömmingar (glömde fråga var de var fångade och varför de kallades strömming). Blandade yoghurt med dijonsenap, salt och peppar och doppade dem i det och sedan i grovt rågmjöl. Stekte i smör. Absurda mängder smör, faktiskt. Yoghurtsås med pepparrot till samt färskpotatis och tomatsallad. Vatten i glasen för ingen orkade gå och köpa öl.

Det där låter sjukt gott! Jag borde verkligen öva på att äta strömming (och sill) så att jag kan äta det... Det låter ju så gott!

Har också ätit panerad fisk, men byxad aborre, till kokt potatis, gräslöksås på vanlig gräddfil, vitlök och gräslök, och en pytt på nyplockade kantareller och kräftstjärtar och färsk lök. Citron & jordgubbsvatten i glaset.

Jag gjorde mitt livs första gazpacho igår. Blev hemskt gott i värmen. Hade lite ungerskt bröd till att doppa i soppan och / eller olivolja+balsamvinäger och några skivor kallrökt skinka vid sidan om. Vilken underbart god, nyttig (och billig, i rätt säsong) gazpacho är, det kommer nog att bli en stapelrätt i min mathållning de närmsta veckorna.

Risonisallad med röd paprika, röd lök, babyspenat, torkade aprikoser, cashewnötter och Apetina grill cheese.

Till lunch blev det en smörgås på danskt rågbröd med de numera inlagda stekta strömmingarna från igår, lökringar, rå äggula och stenbitsrom (eller vad det nu är, svart kaviar, alltså).

Och nu fick jag just lite kantareller i present, så ikväll blir det kantarellsmörgås och ett glas vin.

Rostade smörgåsar med frästa zucciniskivor, orangespetspaprika, halloumi och basilika från odlingen. Lite pressad citron över och en kopp te till.

I dag var vi pa en Blackfoot Indian (fast de heter de indigenous eller natives och ingar i "first nation" i Canada och absolut inte 'indianer':p) Pow-Wow i orten "Smashed-In-Head Buffalo Jump":D Vi fick lunch men fransett att det var buffalo burger och att de hade en sarskild sas och ost pa pomes frittsen sa var det en besvikelse. Jag hade hoppats pa spannande kulturella ratter ... men inte da.

Jag vantar just pa att en saskatoon paj ska komma ut ur ugnen ... nagot maste man ju trosta sig med.:d

Lunch: stekta grönsaker och ris från igår.

Kväll: squashgratäng, cocktailtomater, rostat bröd.

Har blev det en sen lunch med min sedvanliga harda brod (har hittat mer Wasa:D) macka med lok, tomat, avacado och massor av peppar och lite salt.:d

Det var en ny matvaruaffar igen och jag hittade sa mycket spannande Indiska saser och grejor att jag kopte aldeles for mycket. Igen. Jag hade redan kopt farsk pasta sa i kvall blir det tortellini med en svampsas och som efterratt Saskatoon pajen fran igar kvall. Jag gjorde en "pajfyllning" pa basta Amerikanska maner av resterande bar. Det blev jatte gott, hoppas det ar lika gott nar jag tinar det ocksa.:p

I förrgår, grillade hamburgare med grönsaker och bröd och sånt samt tortillachips med het salsa som jag har snöat in på.

I går, stekt lax med färskpotatis, romsås och bouchons muqueux verts.

Ikväll har jag hört något om flintastek. Kanske inte det absolut godaste jag vet men you know ;)

Till lunch på stranden; Broccoli och baconpaj med chipotlepasta, och saffranstekta champignoner & smålökar till. Otippat gott tillbehör som spanska släktingar hade med sig till mig. Vattenmeloner i kuber och färsk ananas. :D

Grillade i går kväll. Sojakorv, majskolv, champinjoner, potatis. Bönsallad. Tsatsiki.
Jordgubbsglass, chokladkaka.

Igår; grillad potatis & lök i folie med färska nypor rosmarin och salvia & olivolja, grillad paprika & majskolv i bitar, och en bit helgrillad struts.
Och senare på kvällen efter nattdopp så gjorde jag ett par mackor som var gudagoda, här recept:

För 4 personer
2 gula lökar
2 krm vit tryffelolja
8 skivor vitt surdegsbröd
150 g mozzarella
100 g taleggio
1 msk finhackad rosmarin
1 msk flingsalt
smör till stekning
1. Skala och finhacka löken. Fräs den i smör ca 10 min på låg värme, tills löken är helt mjuk och ljusbrun. Blanda lök och tryffelolja.
2. Lägg ut hälften av brödskivorna på en skärbräda. Skär osten i skivor. Varva ost och lök på brödet och strö över rosmarin och flingsalt. Lägg de andra brödskivorna över som lock.
3. Stek mackorna i smör på medelvärme på var sida, så att brödet blir riktigt frasigt och osten smälter. Servera direkt. Mums!

Det låter gott! Jag ska testa det inom kort.

Igår grillade jag majskolvar, halloumi, röd paprika, portabello som jag la upp och ner på grillen och hällde öl i och till detta stekta egenodlade vaxbönor i riklig mängd. Desserten blev en av mina sommarfavoriter:marsala med biscotti och mascarpone till. Syndigt gott.

Oh ... det later jatte gott. Jag sparar definitivt det receptet.

I gar kvall tog jag den forsta burken av de Indiska saserna och gjorde en kurry gryta med kyckling och gronsaker. Forst hade vi dock en rodbets sallad pa allt fran rodbettorna (blast och blad) en handfull hackade pecan notter, ett par handfullar smulad chevre och lite balsamic vinager och kryddor fran Kanada's ostkust, da jag ocksa hittade sma spada baby rodbettor. Det blev jattegott och vi at salladen som forratt, som man gjor pa den har kontinenten, sa det gick bra fast det var sa olika smaker.

I går kväll hemgjord pizza med tomat, mozzarella och basilika, och vitkålssallad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka