Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Rökt fet fisk är ju gott, så smakerna gick bra ihop!

Fast jag ska erkänna att jag inte direkt skönjde (skönjade?) någon pepparrotssmak.

Jag testade idag, det var gott! Imorgon ska jag strö över lite riven pepparrot. Jag är på landet och äter gärna sillsmörgås till lunch. Fast lite skumt med rökt smak på inlagd sill, lite som inlagd och rökt samtidigt.

Till middag blev det kokt potatis, rökt makrill, riven pepparrot, gräddfil samt tomatsallad på tomater i olika färger. Nu kaffe och en chokladbit.

Jag har fått i uppgift av min stresskonsult att äta varje dag. Flera gånger! Så nu blir det matlagning enligt principen röra ihop det som råkar finnas :D Jag är sån att jag hellre låter bli än äter något jag inte tycker är så gott... Idag blev det iaf ris och nåt gegg gjort av falukorv, champinjoner, lök, creme fraiche och hejdlösa mängder senap. Rätt gott, ändå. Rosé till ;)

Jag blev det i vintras. Då kunde jag gå rätt länge utan att äta. Man vänjer sig, typ ;) Men nu är tanken att jag inte ska falla tillbaks i det mönstret. Även om jag har väldigt lätt att göra det.

Jag blev det i vintras. Då kunde jag gå rätt länge utan att äta. Man vänjer sig, typ ;) Men nu är tanken att jag inte ska falla tillbaks i det mönstret. Även om jag har väldigt lätt att göra det.

Man gör ju det. Jag åt inte på sju veckor (ja, sant) förrförra vintern. Man mår inte sådär kanonbra då. Detta är pinsamt men jag fick åka rullstol på flygplatserna för att ta mig fram.

(Jo, när jag tänker efter åt jag två skivor vitlöksbröd.)

Brrr ... inte bra att inte ata. Hoppas ni ater tillrackligt nu i allafall.

Vi har kort i ett par dagar igen och det har inte lagats sa jatte mycket mat pa ett tag. I gar nar jag handlade hittade jag dock 'nastan Svensk falukorv'.:p Den ser ut som falukorv men heter vitloks korv. Bara det lat ju lovande.:D sedan "jazzade" jag upp en -70 eller -80 tals ratt med falukorv som stoppats full med lok, tomat, apple, och ost och da hade men gradde med ketchup over. Nu fyllde jag min garlic sausage med samma tillbehor, men hade matlagnings gradde med chili sauce och chili flakes istallet for ketchup. Det var supergott med en risblanding med svart och vilt ris till.

Igår gjorde jag vildsvinscurry. :) :p

Vildsvinsskav, lök, spenat och kikärtor som jag rörde ihop till något slags rätt torr curry. Flera av mina favoritkryddor: lökfrön, basilikafrön, spiskummin, bockhornsklöver, och någon variant av garam masala. Och gurkmeja.

Basmatiris till, lagat som en enkel pilaw.

Det blev vildsvinscurry över, så nu har jag ätit det till lunch på jobbet.

Vi har ätit kinesiskt ett par dagar: i förrgår risvinsanka med sezchuanpepparkål och ris, igår bondgryta på tomater och ägg med ris. Nu är jag less på att hacka vitlök och ingefära, så maken har fått i uppdrag att handla röding och kantareller, så ska det förhoppningsvis kunna bli röding med kokt potatis och kantarell-gräslöksröra till middag. :p

Gör du kantarell-gräslöksröra genom att just blanda kantareller och gräslök, eller på något mer uppfinningsrikt vis?

Din matplan låter underbar, för övrigt.

Nja, inte mer än att tanken var att addera creme fraiche till konstellationen. Typ smörsteka kantareller, pytsa lite creme fraiche i pannan, och toppa med hackad gräslök och sen blanda allting. Rödingen kommer nog få sällskap av pressad citron också. Det känns som man skulle vilja ha någon grönsak till också, men jag vet inte riktigt vad? Vi har purjo och morötter hemma, det är väl ungefär det.

Det later sagolikt gott!

Vi har stannat i en liten fiske stad med 2000 innevanare nu. I gar testade vi ett caffe i sta'n till lunch och fick den mest fantastiskt goda fisk macka som "wrap" med sot potatis fries. Jag var fortfarande matt till middagen sa det blev bara en enkel macka for mig och lite rester till maken.:p
I dag ska vi undersoka vidare vad vi hittar for kulinariska fantastika saker uppe i bergen.

Just den där typen av rätter är bland de få där jag serverar grönsaker som ett tillbehör. Blandad sallad, tomatsallad, eller oftare; morotsstavar, särskilt när det finns små barn med vid bordet. De brukar vara bättre på att äta morötter än tomater, tycker jag.

Jag hade nog kompletterat med morotsstavar och äpplebåtar (klyftor, alltså). Det börjar ju finnas svenska äppplen i affärerna nu, också.

Härom dagen lagade jag en gryta som Mabuse tipsat om tidigare i tråden - afrikansk jordnötsgryta tror jag att du kallade den. I brist på harissa tänkte jag att jag skulle he i extra chili och vitlök. Så jag köpte både habanero och röd chili, men när jag smakade på habaneron insåg jag att det nog räckte med bara den. :D

I princip allt som kunde gå fel gick fel, men resultatet blev ändå mycket gott! Åt råris till. Nästa gång ska jag köpa jordnötter och torrosta och strö dem i grytan. Kanske adderar jag röd paprika också.

I gar at vi pa en liten restaurang vid havet och det blev fisk forstass.:p Mycket gott i alla handelser. I kvall hade jag tankt gora en curry med kyckling och gronsaker med paj till efteratt da det ar sa vansinnigt mycket vilda bjornbar har utanfor.
Jag har just kommit tillbaka efter morgonens promenad med hundar dar jag tankte plocka namnda bjornbar, nu hade bjornarna bestamt sig for att plocka just i dag:nailbiting: och nar jag traffade pa bjorn nummer tva pa bara ett par meters avstand bestamde jag mig raskt for att det ar fardigplockat har. Jag overlater ocksa kantarellerna med varm hand till bjornarna. Sjalv tror jag att hundpromenaderna gar at andra hallet dar det inte finns nagra bar alls.:p Aven om det ar de mer fredliga svartbjornarna vill jag helst inte ha dem fullt sa nara inpa.

Kul att du gillade den! Har man ingen harissa kan man ta lite chili, spiskummin och en gnutta vinäger eller citron.

Här har det varit stiltje på matlagningsfronten, fisken med kantarellröra häromdagen blev ok, men lite för mastig. Och då spädde jag ändå creme fraichen med mjölk. Hm, kanske man skulle haft gräddfil eller matlagningsgrädde istället? Gräslök, kantareller, lök och creme fraiche blev i alla fall lite väl stadigt.

Igår var det kräftskiva, och idag ingen middag alls, jag var i stallet så middagen blev några såna där wasaknäcke med fyllning och lite mineralvatten på tåget hem.

Jag är gräsänka ikväll och firade med en hämtad sushi från det bra sushistället i mina kvarter. Trött efter stallet och ett långt jobbsamtal i telefon när jag hade ätit. Ja ja.

Gräslök, kantareller, lök och creme fraiche blev i alla fall lite väl stadigt.

Lite som gräddstuvad svamp? Jag brukade nog tycka att det var gott för många år sedan, men tillsammans med min man har jag nästan helt vant mig av med grädde i maten (ja, det kanske jag hade gjort ändå under samma tid).

Jag har ett relaterat problem. Sitter och funderar på pepparrotssallad (att servera till potatis, korv och surkål imorgon) och de flesta recept är väldigt stinna på creme fraiche, majonnäs och liknande produkter.

Jag tänker mig i stort sett äpple, lök, pepparrot och så då kanske någon väta som håller ihop det lite, men recepten är sådana att det känns som att det blir den där vätan som spelar huvudrollen med resten av ingredienserna som smaksättning. Det kanske funkar med lite rapsolja och pressad citron, lite åt vinägretthållet (fast troligen utan vinäger)?

Sen är jag lite för tidigt ute för äppelsorterna, inser jag. Det känns ju som att man har tex Ingrid Marie eller Cox Orange i en sådan sallad, men skörden är ju bara framme vid Discovery och Alice. En helt annan sak.

Kanske en rödbetssallad med pepparrot blir bra istället? Det blir mer färg åt en ganska färglös måltid också.

Senast ändrad:

Jag skulle tro att du kan blanda gräddfil och majonäs utan det blir särskilt dominerande smakmässigt, waldorfsallad gör man ju så, och den känns ändå rätt fräsch. Kanske pressa lite citron i också.

Eller så blandar man helt enkelt gräddfil med rivet äpple och pepparrot. Jag brukar göra en pepparrotsströmming till jul som innehåller gräddfil, lite majonäs, fintärnat äpple o massor av pepparrot, och den blir god, men man kan nog förenkla lite till en röra istället för en sallad.

Röra på äpplen, lök, pepparrot, salt, lite citron och gräddfil. Bara precis så mycket gräddfil att det blev som en "dressing". Därutöver bratwurst, potatismos på mandelpotatis, surkål och senap. Diverse ölsorter till.

Trevlig höstmat årets första höstkväll. (Som förhoppningsvis övergår till brittsommar inom kort.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka