Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Skriver inte så mycket i den här tråden (eller forumet) längre, men måste slå ett slag för det äppelvedsrökta kalkonfläsket som lanseras nu efter att producentgården varit med och vunnit i sin kategori i tv-programmet 'sveriges skönaste gårdar'. Suuuuuuveränt gott! Åt det igår till en klassisk ceasarsallad där kycklingbröstet även var utbytt till kalkonbröst, och kalkonfläsket kallskuret till istället för grisbacon. Så gott! En superprodukt för alla som vill byta ut grisfläsket, äta lite magrare och gott helt enkelt. Jättegott! :d
I helgen är det östgötadagarna då gården kommer att storlansera fläsket, det kommer antagligen bli invasion av folk som sett programmet. Har ni möjliget - åk dit i helgen!

Du säger det?

Jag har blivit rekommenderad kalkonbacon (utan närmare precisering) och när jag googlade det tyckte jag att det lite väl mycket såg ut som sådant där sammanpressat klisterkött, för att jag skulle bli så lycklig.

Kalkonfläsk är väl inte exakt samma sak som kalkonbacon, men lite besläktat låter det ju.

Pratar vi om Ingelsta, eller något annat märke?

Jag är verkligen intresserad!

Som anna säger, visätter. Det är en gård i mitt grannskap och detta är en helt ny produkt som definitivt inte är jämförbar med ingelstas produkter.
Deras sida på fb; https://www.facebook.com/pages/Visätter-Kalkongård/142165999131751?fref=ts och hemsida; http://www.visatter.nu/
Detta är en bild på presentationen som gjordes i tv-programmet tillagat med raggmunk. Produkten är ätbar som den är kallskuren men kan också stekas som bacon. Jag hoppas att det blir en jättestor produkt, det finns en god potential marknad. :)
ImageFiles-2013-8-20-Vis%C3%A4tter-G%C3%A5rdens.jpg

Jag var hemma själv med barnen igår medan mannen var i stallet, så det blev ugnspannkaka, en variant med nyponmjöl i smeten och timjanstekta äpplen och lök i, lingonsylt och vatten till. Det smakade helt ok, men jag tycker konsistensen blev fel - jag tycker ugnspannkaka ska vara fast, och på sina ställen frasig och bubblig. Det här blev som en tjock platta, utan bubblor och fras, och när man skar i den var den liksom lite mjuk och geggig, som äggröra.

Vad gör jag för fel?

Smeten var på 6 dl mjölk, 3 dl mjöl och 4 ägg, och så gräddade jag den i en långpanna i 225 grader.

Jag kör alltid på 3 ägg (rätt små, är det riktigt stora ägg tar jag bara 2), 4 dl mjöl och 8 dl mjölk. Den blir fast men frasig och bubblar som tusan. Mycket smör i långpannan och 225 grader rätt långt ner i ugnen.

Det ska jag absolut ta mig en närmare titt på! Tack för tipset!

Ikväll ska jag laga fattouch, en libanesisk sallad som ger mig tillfälle att använda lite av den mycket ymniga myntan i fönstret. Jag är extremt sugen på baba ganoush, så det ska jag också göra och till det hela tänkte jag roa mig med libanesiskinspirerade älgkafta. Älg är tydligen mycket poppis i Libanon, men jag antar att det är ett dyrt nöje att äta älg där. (Vet inte riktigt var närmaste älgstam finns från Libanon räknat.)

Recepten är oeniga när det gäller vilket bröd och hur det ska serveras till salladen. Ibland rostat, ibland friterat, ibland libabröd, ibland pitabröd. Jag väljer att tolka det som att man gör som man vill, och köpte ett libanesiskt tunnbröd som såg gott ut. Brottas med mig själv om jag ska fritera eller rosta det.

Rött vin till, ju mer desto bättre, känns det som.

Kl

Idag blir det (efter önskemål) lammfärsbiffar med grönpeppar, vitkål som jag ska göra något kul med (vete 17 vad) och gula kantareller. En rioja till.

Har mest spetsat in mig på de goda ostarna som lurar i kylen om jag ska vara ärlig...
Har en fantastisk brie, manchego, rasande god gorgonzola och en rivig liten dansk rackare jag glömt namnet på.

Basmatiris, babyplommontomater, gurka och balsamvinäger till middag.

Har ätit två kanelbullar, två Delicatobollar och två negerbollar (+ deg) i dag så jag har fått i mig nog med kalorier. ;)

Fisksoppsgryta med sötpotatis, chili, purjo, torskrygg, rödspätta, saffran, timjan salt och peppar, lite kålrot och en potatis samt en rejäl skvätt vitt vin.
Toppade med färska räkor och en limeaioli, ohemult gott vitt vin till.

Senast ändrad:

*kl*

Mamma bjöd på stekt fläskfilé, grillad sparris, grillade tomater, egengjord klyftpoatis, kall sås med någon örtblandning samt lite blandad sallad. Vatten till det :)

Risotto, utan några konstigheter i, bara... krämig, ljuvlig, underbar risotto med gott om parmesanost. Några skivor ugnsstekt bogrulle (från den lokala producenten av förstklassigt nötkött från glada kossor) till det. Och ett glas rött vin. Nöjd. Mätt. Belåten.

Auberginegratäng med tomatsås och massor av kryddörter från min odling, mozzarella mellan lagren och riven parmesan ovanpå. Lammkotletter till med massor av timjan och salvia från samma odling. Rött vin till. Kaffe och chokladbit nu efteråt.

Mcyket gott!

Krabba med nån sorts rhode island-inspirerad sås och bröd, riesling spätläse till det. Gott, men mäktigt!

Lat efter gårdagens kräftskiva, så idag blir det bara resterna av det hela. Kräftor, västerbottenpaj, sallad och en seg kantarellmacka som blev över.

Drömmer istället om den flottiga kebabpizzan som jag är sugen på:d

Jag har hittat en ny vara, nagot jag saknat hela mitt liv utan att veta om det; maple butter. :D Lonn "smor" alltsa.:d nagot Sa fantastiskt gott! Jag kommer nu att leva pa smorgas eller sotpotatis med maplebutter I rested av mitt liv.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka