Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ångest, ångest är min arvedel,
min strupes sår,
mitt hjärtas skri i världen.
Nu styvnar löddrig sky
i nattens grova hand,
nu stiga skogarna
och stela höjder
så kargt mot himmelens
förkrympta valv.
Hur hårt är allt,
hur stelnat, svart och stilla

Klassisk replik från någon som skall välja tårta.
Det fetade klart en misslyckad tårtbotten.

Exakt. Det gäller att ha rätt proportioner på saker och ting.

Ångest, ångest är min arvedel,
min strupes sår,
mitt hjärtas skri i världen.
Nu styvnar löddrig sky
i nattens grova hand,
nu stiga skogarna
och stela höjder
så kargt mot himmelens
förkrympta valv.
Hur hårt är allt,
hur stelnat, svart och stilla

Klassisk replik från någon som skall välja tårta.
Det fetade klart en misslyckad tårtbotten.

Helt klart en bränd marängbotten.

Sannolikt.

Alternativt en sockerkaksbotten utan bakpulver. helt omöjligt att få ut en sådan ur formen, bara att kasta. Blir som en vidbränd disktrasa (av ångest) .

En halv spenatpizza (Dr Oetker) till lunch, var inte jättehungrig efter ananaspaj och godis. ;)

o Petruska
Ni påminner mig om varför bakning inte är min sport utan något jag glatt överlåter åt andra. Det är så mycket som kan gå så himla fel! Och oåterkalleliga är misstagen.

Men så himla kul när man lyckas! Jag gillar tårtor, set är kul. bröd är mer ångestframkallande för mig, så jäkla svårt när man gillar att skjuta från höften...

För mig är det precis tvärt om - bröd bakar jag gärna medan jag är novis på söta bakverk. Det är ju kul när man väl gör det och visst blir det ofta bra, men det kräver ju en sån noggrannhet och så mycket receptläsande och preppande! Bröd tycker jag det går bättre att höfta med. Hade en släng av surdegsfebern härom året men har väl knappast bakat sedan dess.:p

o Petruska
Ni påminner mig om varför bakning inte är min sport utan något jag glatt överlåter åt andra. Det är så mycket som kan gå så himla fel! Och oåterkalleliga är misstagen.

Jag har inte bakat sen jag träffade min nuvarande, men jag muntrar gärma upp stämningen med lite dikter medan bakningen pågår.

Säkert mycket uppskattat! Själv sjunger jag hellre lite Taube i köket, men det är tyvärr mindre uppskattat. :D

---

Middag idag: Omelett. Med fräst svamp, purjo och paprika i och lagrad hårdost(okänd sort, skalk ur frysen) och persilja på. Kändes lite flottigt och tungt, men det tycker jag ofta äggrätter gör. Lättlagat, om inte annat.

Min middag hägrar ännu i fjärran. Det lutar åt en ostfralla och en skål nötter. Sliter med frågan om dryckesvalet.

Här blir det varma mackor och en 16 år gammal (lätt övermogen) bordeaux.
Comfortfood när man är krasslig.

Pteruska: Är du också födelsedagsbarn i dag? :) Grattis i så fall!

Jag fick födelsedagslunch från en mycket bra thai vilken inmundigades i ena syskonets nya lägenhet. Därefter bjöd syskonen på kaffe och prinsesstårta, som jag är barnsligt förtjust i. Eller, jag är barnsligt förtjust i det mesta som innehåller ohemula mängder med vispad grädde. ;)

Middagen blev en snabbt ihoprafsad sak eftersom jag skulle hinna äta innan vi skulle spatsera bort till vallokalen. Så det blev - tada! - fiskpanett!! :D Är det tredje gången den här veckan tro? Broccolimos och kokt potatis från eget land till det.

Inte idag. Men grattis själv!

Min man väljer alltid prinsesstårta, men han bakar den hellre själv än ber mig. Humpf.

Dryckesvalet stannade på kaffe.

Jag ska till svärisarna i Frankrike om ett par dagar, och jag brukar praktiskt taget behöva hjälp av AA efter besöken hos dem, så jag sparar mig nu. Vill ju inte ge AA en olöslig uppgift.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka