Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag har stoppat in en blivande pulled pork i ugnen. Mina studier av olika recept har fått mig övertygad om att man kan marinera i exakt vad som helst, så det blev en flaska Wisby Julbrygd, en skvätt rökig whisky, hickory salt, rökt paprika, anchouchili, ingefärabitar, vitlöksklyftor, en rödlök, en skvätt soja, lite lime och säkert något mer som jag har glömt.

Om det blir ätligt eller inte, visar sig på söndag. Jag lutar åt att servera bönsallad till.

DET hoppas jag att du delar med dig av, efter söndagens middag :-) Jag jagar recept på just pulled pork utan en flaska sötsliskig rökt hickory-marinad.

Det är som petruska säger, man kan hälla på i princip vad som helst, men just amerikanska söderns sötrökiga pp ska ju vara just söt och rökig. Sök recept på porcetta så hittar du annorlunda kryddningar. Det är typ samma sak som pp men på italienska.

Idag ska jag var hipstrig... :sneaky: jag köpte färsk grönkål och det är den här trådens fel! Nu ska jag testa om grönkålschips är så gott som alla säger!

Ang pullad gris/tjur så kan jag säga att jag i ovetenskapligt syfte tittat efter Sweet Baby Ray's bbq-sås (som rekommenderas i flera recept) och det är mer eller mindre lögn att få tag på Original i Falun.

Såg du mitt svar till dig på det temat lite tidigare i tråden? :)

Jaa, det gjorde jag, tusen tack!!!!!!!
Jag vill bara ha så många som möjligt - jag KAN nämligen inte tillaga kött, hur jag än försöker blir det segt och skosuleaktigt. Pulled pork är det enda som liksom är idiotsäkert - därför vill jag ha massor med olika variationer på temat! :)

Jag kan inte tillaga kyckling men jag såg ett recept på pulled chicken som jag funderar på att pröva.

En halv Ica Pizza Mozzarella.
En skiva grekiskt lantbröd med bönröra, rucola och röd spetspaprika.

Jag har ett långkok på spisen på benfri kotlettrad, lök, vitlök, chili, passata, lite honung, lite Dijonsenap, soya och buljong. Mot slutet av koket ska det i lite spetspaprika så det blir lite krisp, bouchons muqueux verts och en skvätt överbliven grädde.

Kan tipsa om att grönkål är överraskande gott på pizza. Om du skulle vilja göra något annat än chips av det.

Har pizza i tankarna för jag lagade det igår. Dock inte med grönkål utan med ris"mozzarella", färska tomatskivor och absurda mängder oliver. Osten hade jag inte provat förr och den kommer definitivt att inhandlas igen! (Nästa gång jag gör pizza.)

Idag lutar det åt någon slags chili med kikärtor tror jag.

When all else fails: ceasarsallad. Eftersom det är lördag blir det hemlagad hel kyckling fylld med citron och timjan och penslad med soja och balsamvinäger samt olivolja, hemslagen ceasardressing och hemgjorda krutonger. Babyspenat, ugnsrostade tomater, parmesan och lite baconhack till, samt såklart romansallad. Mmmmmmm.

men just amerikanska söderns sötrökiga pp ska ju vara just söt och rökig.

Jag tänker att även om jag vore hemmahörande i amerikanska södern, så skulle jag där - liksom här - överlag eftersträva att göra allting som ska vara sött, lite mindre sött. Sötrökig, fast så att jag tycker att sötman är lagom, tänkte jag när jag gjorde marinaden idag.

Nu gör jag pasta och en enkel svampsås. Eftersom jag inte äter Barilla, testar jag idag ett löjligt dyrt märke som jag hittade i en löjligt dyr affär, och som tydligen Glen Strömberg står för på något vis. Vilket jag egentligen inte ser som en kvalitetsgaranti när det gäller mat. Men till det priset, borde pastan vara något alldeles extra.

Såsen gör jag på skogschampinjoner, lite torkad karljohan, en skvätt vin, kanske en skvätt grädde, lök, vitlök, kryddor, kanske en skvätt konjak. Borde bli helt ok.

Vi har ätit nudlar med röd curry, snabb enkelt och ruskigt gott. Veteöl till.

Senare ikväll blir det hemlagad hallonglass och troligen rött vin, dock inte tillsammans.

Rismozzarella, vegansk alltså? Minns du vad varumärket hette? Smälte den i ugnen?
Sorry för frågebomb men jag har letat efter ett schysst veganalternativ till mozzarella i evigheter!

Jag tänker att även om jag vore hemmahörande i amerikanska södern, så skulle jag där - liksom här - överlag eftersträva att göra allting som ska vara sött, lite mindre sött. Sötrökig, fast så att jag tycker att sötman är lagom, tänkte jag när jag gjorde marinaden idag.

Naturligtvis petruska får man göra sin mat precis som fasen man vill, smak är som språk - olika var man i världen är. Om du vill ha mindre sötma i din mat så får du naturligtvis ha det. Var du än är. Man gör som man vill helt enkelt. ;)

Naturligtvis petruska får man göra sin mat precis som fasen man vill, smak är som språk - olika var man i världen är. Om du vill ha mindre sötma i din mat så får du naturligtvis ha det. Var du än är. Man gör som man vill helt enkelt. ;)

Och bara pga ditt nick, så blev jag sugen på chili- och honungsglacerade revbensspjäll, så det får det bli till söndagsmiddag imorgon, med kokt mjölig potatis, ugnsstekta och smör ångade grönsaker (ärtor, morot, brockoli och blomkål) samt gräddsås. Nam nam :D

Ja, alltså, jag pratade nog mest med mig själv om det där. Ibland känns det ju lite roligt att inbilla sig att man lagar en "äkta" av den ena eller andra utrikiska maträtten, men det slog mig att det för min del gäller i extremt låg grad just när det gäller amerikansk mat. Sockerreduceringen - oavsett matens geografiska ursprung - kan jag ju ofta skylla på hushållets diabetiker, men faktum är att jag är gnälligare med söt smak på mat än han.

Överhuvudtaget har jag inte riktigt lyckats få klart för mig kulturhistorien, eller vad man ska kalla det, bakom just pulled pork. Amerikanska södern, så långt är jag med, men sedan ger inte recepten så mycket till anvisningar, tycker jag. Hur man äter det och vad man äter till, verkar variera väldigt mycket.

I vilka sammanhang och med vilka tillbehör skulle jag kunna förvänta mig att få pulled pork i amerikanska södern?

Oavsett var du än är i världen, är varken pulled pork eller porcettan (eller porKettan -med tydligt K, som man också säger) någon fastfood att tillreda, men man äter det som det. Pulled pork eller porcettan gör man ofta vid sammankomster, med lite 'mysetikett' på. Det tar tid och kärlek att tillaga, man gör ofta dessa i slowcookern eller helt enkelt i grillen i paket och långkok ui grill behöver underhållas med jämn värme. Men man äter det oftast i handen, det är inte mat man äter med bestick och med vit linneduk på bordet liksom. Det är ett bröd i ena handen och en flaska i andra som är urkunden liksom. I usa är det också vanligt med vagnar med porcetta eller pulled pork vid tex idrottsevenamang, bredvid vagnarna som säljer hot dogs eller sandwiches eller burgers, eller grills. Porcettan är tycker jag torrare, mer örtgrund i smak och tillagning och med fyllning då, medan pulled pork alltid har en sur grund med tillsatt balanserande sötma, med tex söta tomatsåser, rostad sweet corn och såklart den obligatoriska coleslawen. När jag var liten i usa och vi var på trav, kommer jag ihåg att jag alltid fick ett bröd med pulled pork & massa tillbehör över det som ett berg och jag tjöt som en stucken för jag ville ha hot dogs istället. Brödet var i regel surgegsbröd, det var överhuvutaget 'vuxna' smaker. Det finns oändligt många varianter på pulled pork i hela landet, man äter pp även i kanada. Det finns en uppsjö av färdiga pp att köpa i affärerna, men har man möjlighet och lite ambitionsönskan så gör man sin egen pp.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 452
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 202
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka