Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Undrar om den svenska pulled porkhypen är någon PR-grej på samma sätt som exempelvis latte och cappuccino var det på 90-talet (PR-grej på uppdrag av mejerierna eftersom svenskarna slutat dricka mjölk till maten). Kanske det är Sveriges grisbönder som tycker att svenskarna ska äta mer griskött?

För att fortsätta på temat har jag precis förberett pulled beef tills imorgon :D

Det blev lite "man tager vad man haver" eftersom jag inte hade lust att åka till affären: en bit överbliven silverlök, gul lök, vitlök, plommontomater på burk (Delizie), Jack Daniel's sås, någon Heinz ketchupvariant med jalapeños, öl (Falcon bayerskt 2,8%, får baka på det som blev kvar), liquid smoke (häll den INTE på fingrarna, jag luktar som en rök nu), piri-piri för jag hade inget annat chilipepparliknande (satan vad stark den är, jag tog en!), balsamvinäger, lite honung, svartpeppar, kalvfond och salt.

Jag rapporterar hur det blev om jag överlever :p

Intressant, det du skriver, Honung!

Jag slås av dubbelheterna här: en rätt som tar en evighet att lag (iofs inte så arbetskrävande), och som man äter som snabbmat, med händerna. (Så är det ju ganska ofta när mat serveras med bröd.)

Och så skriver du om "vuxna smaker", och det inser jag ju att det är. Samtidigt som jag tänker på pulled pork som "barnsligt gott". Åtminstone själva köttet, som ju också blir rätt färdigtuggat.

Det här speglar i viss mån min relation till den amerikanska mat jag kommit i kontakt med (den mat jag uppfattat som amerikansk), både i och utanför USA. Nu är ju USA stort, men jag har amerikanska kollegor (oftast från New York eller San Fransisco) som känner sig nödsakade att säga sådant som "man kan få god mat i USA", lite ursäktande så där.

Det vill säga, jag har ofta uppfattat amerikansk mat som jag har blivit serverad som barnvänlig, kanske framförallt genom att den tenderat att vara just lätt att tugga, samtidigt som något inslag av chili (eller sötrökighet kombinerat med surdegsbröd) ju känns lite som motsatsen till barnmat.

Nu blev jag i alla fall inspirerad att gå till Hemköp kl 20.01 för kl 20.00 halverar de priset på sina dyra brödsorter, och då kan jag nog komma över ett gott surdegsbröd till uthärdlig kostnad. :)

Intressant att pulled pork peakar i Sverige just nu, undrar hur det kommer sig?

Potatis-broccoli-vitlöksgratäng, till det några rackarns goda pigga små korvar med massor av chili och kryddor i. Bakat halva dagen, en rasande god citrontårta som ska till jobbet imorgon.

Apropå cole slaw!

Låt mig vara uppriktig: det är inte min favoritsallad. Men ett samtal med min partner igår, fick mig ända att känna det som en utmaning att göra en god cole slaw! Det borde ju inte vara omöjligt!

Jag funderar på hur långt man kan sträcka konceptet och ändå kalla det cole slaw.

Någon här som har idéer om någon god variant?

Tack! Det låter redan mycket mindre kleggigt och mer syrligt och friskt!

Hur kryddar du?

Rismozzarella, vegansk alltså? Minns du vad varumärket hette? Smälte den i ugnen?
Sorry för frågebomb men jag har letat efter ett schysst veganalternativ till mozzarella i evigheter!

Den heter Mozzarisella, vegansk och smälter i ugnen. Köpt på Ica. Tycker att företaget som tillverkar den överlag gör väldigt bra veggo-ost. Har provat mig runt utbudet av smältbara ostar (för att ha på pizza) och den här rismozzarellan är faktiskt bäst hittills.

Omvärldens bild av landet matkultur och den faktiska matkulturen är två skilda saker. Det är ett gigantiskt land, och är så fullknökat av matkultur att vår egen i jämförelse är högst medelmåttig och begränsad. Ett land som r en smältdegel av allt, har allt.

Min coleslaw innehåller såklart vitkål, morötter, salladslök, vitvinsvinäger, majonäs, dijon, kummin, socker, persilja, och generöst med peppar. Om jag har rödkål hemma och ska äta snart, kan jag hyvla ner sånt också.

Tackar för infon. Jag bildgooglade lite och den ser sjukt lovande ut, får testa så fort tillfälle ges!

0000453_300.jpeg

Den här och en gnutta brun farinsocker. Det är hemligheten till en god cole slaw.

Omvärldens bild av landet matkultur och den faktiska matkulturen är två skilda saker. Det är ett gigantiskt land

Jo, det var väl något åt det hållet jag försökte få med lite underförstått. Med den lilla i sammanhanget lite underhållande detaljen att mina amerikanska kollegor ursäktar sig för sin begränsade matkultur. :p Det ingår väl i den där dubbelheten.

Min coleslaw innehåller såklart vitkål, morötter, salladslök, vitvinsvinäger, majonäs, dijon, kummin, socker, persilja, och generöst med peppar. Om jag har rödkål hemma och ska äta snart, kan jag hyvla ner sånt också.

Jag tror mycket på Ems förslag på youghurt, och dijon. Jag ska testa lite cole slaw vid tillfälle.

Varför får rödkålen bara vara med från sista stund? Färgar den av sig? (Inser att jag har bristfällig vana vid rå rödkål.)

*kl*

Dagens middag var inget att skriva hem om, även om det var gott - potatismos och god korv.

Men - till lunch bakade jag två potatisar (de två ihop motsvarade kanske en liten "riktig" bakpotatis) och gjorde en röra på turkisk yoghurt (den magrare varianten), lite hackad rödlök, dijonsenap, lite flytande honung och vanlig curry-på-glasburk. Det blev gott!

KL

Kan man göra "pulled vadsomhelst" och det blir bra ändå? Kalkon, kyckling, vilt?

(Jag skrev först "Kan man pulla vad som helst?" men insåg att det var opassande..)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 459
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 204
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka