Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Gällande vispgrädde säger jag bara cashewnötsgrädde! Det gör man plättlätt själv, bara mixa cashewnötter slätt med lite vatten till önskad konsistens. Går säkert bra att göra med mandlar eller andra nötter också. Den enda nackdelen är att grädden inte blir snyggt vit utan mer åt det brungrå hållet. Dvs inte så tjusigt på en "grädd"tårta.

Alla färdigvarianter av vegetabilisk vispgrädde jag har smakat har varit förskräckligt söta. Mycket av den vegetabiliska matlagningsgrädde som finns är tyvärr också lite för söt, om än inte efterrättsöt som vispgrädden. Jag brukar använda en baserad på havre från Karlshamns mejerier (som jag tycker överlag har goda vegangrejer).

Kan tillägga att jag förra året bakade semlor och hade cashewnötsgrädde i dem, och det blev mycket lyckat!

Jag har ett svagt minne av cashewgrädde från en tidig vegetarisk kokbok, av i övrigt synnerligen spartansk typ. Utgiven 1979, kanske. Men jag testade aldrig det, för på den tiden köpte man liiiiite cashewnötter svindyrt i någon svindyr saluhall.

Men det låter ju gott, särskilt när man tänker på rismjölk samtidigt.

Det blir inte lite tårta på tårta med cashewgrädde just i semlor, som även innehåller mandelmassa?

Mera spoiler då:

Det var när de skulle laga skrei och fick fisken ofiléad. I intervjun inför det skrockade han och sa att En del av tjejerna har ju målat naglarna." Han har varit rätt nedlåtande mot dem över huvudtaget i intervjuerna. Grrr.

Nej inte alls. Cashewgrädden smakar inte påtagligt nötigt, mer krämigt och runt (gräddigt).

För ett tag sedan gjorde jag en slags "fetaost" som gjordes med samma princip; mandlar mixade med lite vatten, vitlök och salt. Det smakade inte alls mycket mandel. Som ajo blanco, om du har ätit det. Så jag skulle tro att det till och med blir bra med mandelgrädde till semlan, trots mandelmassan.

F ö älskar jag vegetariska kokböcker från 70- och 80-talet. Dels för att de oftast är veganska, dels för att det handlar mycket om att göra själv (mejeridisken såg ju skapligt annorlunda ut då), dels för de roligt oaptitliga bilderna.

Ack, slemgrädde alltså! Det skulle inte jag vilja ha i kaffet om jag drack sånt! :arghh: *blundar* ;) :D

Jag stör mig mer på brasilianskan som är mer dramaqueen än kock i programmet. Marquiz är min vinnare som jag håller tummarna för!

hehe, slem-prefixet används med hänsyn till såna som mig som inte tål såna där slemsaker ju! Semlor har oanade dödliga ting i sig också! Men där behöver vi inte omskriva eftersom det går att göra alternativa semlor. Slemgrädden ni nu diskuterar är dock svårare! ;)

Jag stör mig mer på brasilianskan som är mer dramaqueen än kock i programmet. Marquiz är min vinnare som jag håller tummarna för!

Kan jag börja skriva med svart text nu alltså? Bra :D

Alltså jag gillar ALLA som är kvar utom Anders Ö. Fast han ser ut att laga bästa maten:meh:

Markiz verkar väldigt bra även på mat hon inte kan. Det är imponerande.

Däremot var jag länge rätt trött på produktionens förtjusning i Markiz och Ala. Visst, de är båda uttrycksfulla, roliga, dramatiska och är därför bra tv. Men ett tag kändes det som om de var de enda vi fick lära känna.

Markiz är nog dock min vinnare också. Hennes mat vill jag smaka.

Anders Ö är en nära vän till en av mina nära vänner, jag säger inget jag inte borde säga men han är en bättre kock än musiker iallafall om jag får säga så. :D

Ja, asså...jag stör mig på det nollåttiska-manschauvinistiska jag med, men stör mig mer på att kvinnorna framställs som de gör. Ala får gärna närbilder och gärna så spirrar man upp henne i tårar och dramatiska situationer, Mar...numåstejagkollahurdustavade...kiz framställs lite som den flirtiga, gärna mot Aujalay, brasilianskan och den lite korpulenta äldre kvinnan ska gärna vara matriarkerna som fajtas, placeras gärna i motstående lag. Det är lite tröttsamt att vi ska ha mer draman än de rent matrelaterade liksom. Det är ganska ointressant med intriger emellan deltagarna.

Men visst är det så. Fast om jag inte försökte förtränga det skulle jag inte orka titta. Inte minst tack vare juryn är Sveriges Mästerkock det mest könskonservativa jag sett på åratal. Mannerström kallar alla kvinnor för flicka lilla och Aujalay får sammetsögon så fort han vänder sig mot en ung kvinna.

Nu har inte jag följt dito program som handlar om bakning, eller trädgård, eller heminredning (det är väl samma skitprincip på alla?) - göra dokusåpa av vanligt folks talang i en tävling. Sveriges mästerkock gör sig kanske lite mer uppenbar då mat angår alla, har mer tittare? För jag begriper inte hypen som Per Morberg fått. Jag ser mina kollegor som tycker ALLT han gör är magiskt. Även om maten smakar kofta, och de bara älskar honom ännu mer desto otrevligare han är/var i mästerkock iallafall. Blir det samma hype runt inredarna - som jag vid de tillfällen jag tittar på det - tycker är precis lika könskonservativa som mästerkockens jury är?

Jag har en chili på spisen. Första gången jag gör chili. Jag har tyvärr en dålig feeling eftersom

- det blir ingen guacamole till, avokadosarna var stenhårda
- mina händer svider som tusan sen jag hackade chilin. Det brukar de inte göra. Kanske var chilin starkare än jag trodde.
-jag är pangförkyld och kan alltså inte smaka av men
- jag tror att grytan blev lite för stark
- jag fick hjärnsläpp och skar köttet åt fel hål. Nu blir det nog helt segt.

Jag har en chili på spisen. Första gången jag gör chili. Jag har tyvärr en dålig feeling eftersom

- det blir ingen guacamole till, avokadosarna var stenhårda
- mina händer svider som tusan sen jag hackade chilin. Det brukar de inte göra. Kanske var chilin starkare än jag trodde.
-jag är pangförkyld och kan alltså inte smaka av men
- jag tror att grytan blev lite för stark
- jag fick hjärnsläpp och skar köttet åt fel hål. Nu blir det nog helt segt.

1. Värm dom i mikro en liten stund på låg effekt så blir de mjuka :)
2. Häll i lite mer vatten bara, annars brukar styrkan "mojna" lite efter att chilin har kokat sådär jättelänge.

Men tack!! Nu känns det bättre.

Alltså Markiz går mig på nerverna så att jag nästan klättrar i taket. Matmässigt är hon absolut en värdig vinnare, men jag kan inte lyssna på henne.

Igår blev det hemgjord pizza här, ikväll ska det bli lövbiff med oliv- och kapristapenade och Dijon samt rostade grönsaker - tomater, paprika, svarta oliver, champinjoner och rödlök.

Ooooch precis när jag skriver detta kom mammas morbror med en stor bärkasse nykokta havskräftor, så då blir det uppenbarligen gratinerade sådana till förrätt :)

Jag har upptäckt en ny kärlek... chipotle :love: :love:

Jag är förmodligen den sista som gjort det :o men den är underbar. Santa Maria har dessutom kommit med den hela torkade rökta frukten. Naturligtvis alldeles för dyr, klart att jag köpte! :p

Blandningen till nattens pullade gris är därmed färdig, det blev krossade tomater, chipotlepaste och frukt, HP-sås, Worchestershire-sås, JD bbq-sås, Hot Chili-sås från Heinz, balsamvinäger, spiskummin, svartpeppar, oregano, kalvfond, vitlök, gul lök, salt, honung (i begränsad mängd, vill inte ha det hela för sött) och liquid smoke.

Vi får se imorgon hur det smakar!

Tillägg: Glömde visst bort att jag hade i väldigt lite av min älskade rybsolja också. Kan verkligen rekommendera den, helt underbart nötig.

Jag gillar också chipotle! Har ett chipotlesalt från Falksalt som jag använder flitigt, samt Santa Marias chipotlepasta som jag har till väldigt mycket... just nu i grönsaksjuice ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 464
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 207
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka