Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Den är ju toppen! En trevlig hetta men inte för mycket, jag har alltid varit känslig för stark mat och med min mage måste jag vara ännu försiktigare. Röktonen ger verkligen pricken över i. Roligt med fler idéer om hur man kan använda den, det blir definitivt en sak som alltid ska finnas hemma.

Jag är förmodligen den sista som gjort det :o men den är underbar. Santa Maria har dessutom kommit med den hela torkade rökta frukten. Naturligtvis alldeles för dyr, klart att jag köpte! :p

Visst är det gott! Jag köper den i pulverform i en indisk kryddbutik. Den enda chipotle jag har fått som jag inte gillade, var en från något tex-mex-märke, en pasta, och därför har jag fått för mig att jag inte gillar den som pasta. :p

Hur gör du med de hela chipotlarna? Jag har en påse, men har inte riktigt kommit på något bra användningssätt.

Pausar med lite kaffe före matlagningen.

Libanesiskt tema idag: muhammara, hummus, tabouleh, baba ganoush stekt halloumi, libabröd och rött vin. Trygga favoriter alltsammans.

Visst är det gott! Jag köper den i pulverform i en indisk kryddbutik. Den enda chipotle jag har fått som jag inte gillade, var en från något tex-mex-märke, en pasta, och därför har jag fått för mig att jag inte gillar den som pasta. :p

Hur gör du med de hela chipotlarna? Jag har en påse, men har inte riktigt kommit på något bra användningssätt.

Pastan du inte gillade är förmodligen den jag köpte (som jag tyckte var god :o) Santa Maria. Den hela frukten finhackade jag och hade i min tomatblandning. Jag ska göra detsamma på kossa imorgon (har kattvakt på ingående så jag måste fixa mat åt honom och han blev ju lite förtjust i det dragna köttet förra gången ;)) och då kommer jag bara att använda den torkade chilin.

Blötlade du den torkade frukten först då? De jag har kan man inte hacka, om man vill att kniven ska ha någon skärpa kvar, möjligen krossa med hammare.

De flesta gillar ju texmex, det är varken dig eller pastan det är fel på, utan jag som är gnällig.

Den här var inte så hård, det gick bra att hacka den (och kniven var vass efteråt!).

Kan för övrigt säga att kattvakten sagt åt sin mamma IGEN att ska det göras pullad något måste mitt recept användas *lite stolt*

Vad bra :) Hoppas att det blev gott!

Det blev det. Även om jag sparade avokadosarna till en annan gång. Jag kom på att jag läst att man mildrar stark mat genom att kyla och värma igen så grytan fick svalna på balkongen och sen värmde jag på den igen. Blev perfekt i styrka.

En annan klassiker är också att lägga en halv potatis i lite för stark mat, det brukar hjälpa också. :)

Kvällens mat, biffar på kokt potatis, morot och broccoli, som mosats till stomp med lite smör och chiafrön, och vänts i ägg och ströbröd blandat med panko (+salt & peppar och klippt persilja), sen stekt i panna en stund sen fick de stå i ugnen medan jag gjorde små grillspett i grillpanna på halloumi, pärltomat, rödlök, och som tillbehör champinjonhattar fyllda med soltorkad tomat och oliver som mixats och gratinerats med parmesanflingor. En grön aioli till, samt saltbröd.

Jag har lyckats göra mitt livs bästa falaflar! Löjligt goda blev de och enkelt var det. Åt dem med fingrarna och doppade i någon sort salsaliknande röra gjord på vad kylen förmådde. Flott(igt) ska det va'!

Blir det samma hype runt inredarna - som jag vid de tillfällen jag tittar på det - tycker är precis lika könskonservativa som mästerkockens jury är?

Visste inte ens att det fanns ett sånt program ... Men alltså, Morberg. Hans matlagning kan jag inte bedöma. Men det skulle jag inte kunna ens om jag var stjärnkock själv, jag kan inte titta på folk som slänger med flottigt hår över grytorna. Det går bara inte.

Alltså Markiz går mig på nerverna så att jag nästan klättrar i taket. Matmässigt är hon absolut en värdig vinnare, men jag kan inte lyssna på henne.

Men hon är ju underbar. Uttrycksfull, kvick, rolig. Jag tycker att hon är grym :love:

Hans matlagning kan jag inte bedöma.

För mycket grädde och kött i recepten, i alla fall. Jag har funderat på om han har någon form av hormonell störning, eftersom han måste överdriva machoutspelet till den grad. Jag kommer aldrig att glömma ett program där han slängde en stor stek över axeln när han bar den till diskbänken.

Gör inte alla det? Jag klämmer ofta en kycklingfilé i armhålan på väg mellan kylen och spisen.

Jag klämmer ofta en kycklingfilé i armhålan på väg mellan kylen och spisen.

Morberg skulle ha spetsat den med köttyxan och jonglerat med alltsammans under sin färd genom köket. Det är väldigt viktigt att visa att människan (höll jag inte på att skriva mannen?!) står över sitt byte i rang.

Fast egentligen är inte kyckling så maskulint kodat, så jag undrar om Morberg nöjer sig med det. Man jagar dem ju inte ens.

Smidigt sätt att spara in på marinaden. Fast vad ska man säg när gästerna ber om receptet?

Ja, egenskjuten fågel skulle ju funka. Orre och ripa också, kanske? Ju mer utrotningshotat, desto bättre, skulle jag tro.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 464
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 207
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka