Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Åh shawarma! :love: Har bara ätit det i Dakar, på ett libanensiskt ställe, men där är det suuuuupergott verkligen! De stavade det chawarma förresten, har aldrig fattat vilket som är rätt.

Och när jag har ätit shawarma i England har det varit högst ordinära kycklingspett utan någon särskild smak alls... skumt!

Ikväll har jag ätit panerad rödspätta med pressad potatis, ärtor, morotsstavar och - wait for it - remouladsås från scratch. Vilket jag aldrig har gjort förut, men det blev så gott så.

Igår gjorde jag helstekt kyckling med citron och vitlök (Jamie Olivers grej där man kokar citronen i en kvart innan man sticker hål i skalet och stoppar in den i kycklingen), råstekt potatis med vitlök, bouchons muqueux verts och en lätt skysås.

Med andra ord husmanskost galore i ett par dagar.

Jag äter shawarma på ett (iofs ganska bra) falafelställe ibland, och hade inte heller fattat att det skulle vara så gott. :o

Det finns flera varianter av Shawarma ... (Da Arabiskan skriven med "vara" bokstaver forvantas uttalas pa Engelska maste stavningen bli Schawarma ... a andra sidan har jag sett manga konstiga stavningar -som "Real American Humberger" sa felstavningar overaskar inte.:p) Men for att aterga till Schawarma ...

Schawarma pa den Arabiska halvon ar alltid samma sak, men jag har sett det sagas vara nagot helt annat utanfor Mellan Ostern. Dar ar det kott (oftast kyckling eller lamm, i det har fallet kyckling) pa ett spett med ett element bakom som man skar langs med sa det blir sma bitar som "gottar sig" i droppet och kryddor fran spettet och sedan blandas med gronsaker och tahina och rullas in i ett tunt pita brod (TUNT ... sa tunt att man nastan kan lasa tidningen igenom det) Det ar helt enkelt den Arabiska varianten av 'Fast Food. Mycket gott och da aven pita brodet var perfect (jag har aldrig sett sa bra pita brod utanfor Mellan Ostern forut) till och med sprakforbistringarna vid bestallning och betalning autentiska var upplevelsen riktigt, riktigt trevlig.:D

Jag korde tillbaka hem i dag och pa vagen tog jag en liten omvag och akte forbi ett gronsaks stand i Florida's gronsaks och potatis odlingar. Som vanligt kopte jag aldeles for mycket, (bland annat bryssel kal som fortfarande satt pa "stammen", majs, sot lok, och en jatte pase apelsiner och grape fruit) sa jag delade med mig till grannen nar jag kom hem.:p
I morgon maste jag forsoka hitta pa nagot med bryssel kalen ... kanske med en sallad pa citrus och ra majs? Nagra forslag?

Transkriberingar görs ju inte likadana om man transkriberar till olika språk. Shawarma verkar vara den vanligaste transkribtionen till svenska. Men det handlar ju inte om några officiella stavningsregler, i alla fall inte innan orden får fäste i svenskan.

Inte ens ordet falafel stavas enhetligt på de falafelställen jag ser i min omgivning. Inte minst beror väl variantionsrikedomen på att det ofta är arabiskspråkiga personer som transkriberar arabiska ord till svenska, och de personerna är långt ifrån alltid helt hemma i skriven svenska.

Det är just det där med att shawarma är fast food, som gör att jag aldrig har tänkt på att det skulle kunna vara "gott på riktigt", om du förstår hur jag menar. Men jag blir sugen nu när jag tänker på det, så det blir kanske shawarma till lunch idag.

Haha, oj! Jag hade ingen aning om att hon är Loreens syster (förrän jag just googlade det då :)) men nu kan jag ju se det. Undrar för övrigt om Ala är Gina Dirawis hemliga syster, jag tycker att de är jättelika.

Ja gud, det har du rätt i, de är ju jättelika! :)

I den förra kökstråden fick jag tips av Klara på ett pulled pork-recept utan röksmak av bbq-sås.

Nu har jag lagat ungefär det, det blev jättebra. Inget rökt utan istället lite sting av harissan. Så tack!

(Ping Lena Furberg, hade missat att receptet låg i den gamla tråden ...)

Ja! Jag har funderat hur länge som helst på vem det är hon är lik men så klickade det äntligen förra veckan och då var det ju vansinnigt uppenbart.

Transkriberingar görs ju inte likadana om man transkriberar till olika språk. Shawarma verkar vara den vanligaste transkribtionen till svenska. Men det handlar ju inte om några officiella stavningsregler, i alla fall inte innan orden får fäste i svenskan.

Inte ens ordet falafel stavas enhetligt på de falafelställen jag ser i min omgivning. Inte minst beror väl variantionsrikedomen på att det ofta är arabiskspråkiga personer som transkriberar arabiska ord till svenska, och de personerna är långt ifrån alltid helt hemma i skriven svenska.
<snip>

Fast min kommentar om stavningen var appropa att niphredil sett det stavat chawarma i Dakar. Nu stavas ju Arabiskan ljudenligt sa det ar helt ratt att stava dialektalt och darfor stavas aven Engelskan mycket underligt ibland i Arabisk talande lander, rent fransett bristande kunskaper i Engelska.

Fast visst kan "fast food" vara gott pa riktigt ocksa? En riktigt valgjord hamburgare med alla tillbehor ... eller en valgjord Gyro ... eller en Singapore Satay Chicken ...
Nu blev jag sa sugen pa en Gyro att 'snalvattnet' rinner. lol

Senast ändrad:

Chawarman jag har ätit har haft underbart god grillad kyckling i, tillsammans med grönsaker, pommes frites och en supergod sås. Kanske helt fel men SÅ JÄVLA GOTT :d

Chawarman jag har ätit har haft underbart god grillad kyckling i, tillsammans med grönsaker, pommes frites och en supergod sås. Kanske helt fel men SÅ JÄVLA GOTT :d

Visst ar det!:D Det ar inte manga shawarma stallen har (och jag har annu inte hittat nagot i Sverige) som gor shawarma som den man far i Mellan Ostern, sa det kanns som en 'treat' varje gang man hittar ett bra stalle som det i Daytona Beach.

Jag glomde ju nastan sushi ... ocksa en favorit som 'fast food'.:) Fast jag onskar att vi hade ett riktigt bra Gyro stalle i narheten. Jag far aka lite for langt sa det blir det bara nar jag har arende i grannstaden i alla fall.

Skit också... jag har hittat en ny sak att ruinera mig på :arghh: Tryffelsalami :love: Det är underbart gott, åt det igårkväll tillsammans med äggröra som jag droppat tryffelolja på. Tomater, rödlök och sockerärtor till.

Välkommen i klubben:D

Tryffelsalami och risotto med ett bra rödvin är helt magiskt gott!

Här blev det något av en festmåltid fast vi inte visste att det fanns något att fira när vi bestämde att det skulle bli köttfärspaj och smaskig sallad... men det visade sig att jag äntligen fått ett jobb! Så det blev minsann lite Prosecco före maten och ett glas rött till. Lyckad slump med andra ord.

Grattis som tusan!!

Kylie! What sort of a name is Kylie for a Christian person? It sounds like a foreign vegetable!

Senast ändrad:

Hurra, grattis!

kl

Här blev det någon slags tacogratäng efter ett trevligt matminne när jag var liten. Mycket gott och riktig "comfort food", precis vad som behövdes idag.

Åh, så roligt, Anna! Jag är så glad för din skull!

Äter torkad frukt och nötter till kvällsmat, en stor skål.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 464
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 208
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka