Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Njä, det är det jag menar, de har det sämsta ur det brittiska köket och sen vältrar de sig i resten av världens junkfood, och sen lite steak på känguru eller krokodil...;) Nävars, men lite åt det hållet tycker jag det är generellt i australienska matprogram. I masterchef, så är det de gånger jag sett som du säger asiatisk mat. Ganska tröttsamt tycker jag då. Men programledarna är lite mer passionerade, lite mindre ego-starstruck än de flesta svenska kockar då.

För övrigt så vill jag bara gnälla lite på att jag inte kan gå på 'passion för mat' som är en matmässa i göteborg i helgen. Passa på ni som kan!

Nästa att åka tror jag blir Monica, hon har fått kämpa. Eller möjligen Göteborgs-Anders som jag tycker är så sympatisk.

Jag gillade verkligen Monica i början, men tycker att hon har varit lite jobbig de senaste veckorna. Misstänker också att hon är näst på tur - men är det lagtävling nästa vecka så är det ju hopplöst att gissa i förväg...

Göteborgs-Anders har jag världens crush på. Han är så himla go. Och söt! Synd att han har ett så vanligt namn :angel:

För övrigt så vill jag bara gnälla lite på att jag inte kan gå på 'passion för mat' som är en matmässa i göteborg i helgen. Passa på ni som kan!

Oj, det hade jag missat helt! Ska försöka ta mig dit imorgon eller lördag! Tack :)

Kl

Idag äter vi Spansk Chicken Korma med limechutney.
Resterna av kycklingen tänkte jag göra caesarsallad på. Nu står jag och lagar minisemlor! Sådär söta, och så små att man kan äta tre. Eller fyra.

kl
Har ni några bra recept på pulled pork? Tänkte göra det imorgon på morgonen och låta stå när jag jobbar 7-11, men de flesta recept använder färdig grill sås och det har jag ingen så med hemmagjord sås är att föredra:)

Först kommer ingenting, sen kommer ingenting, sen kommer Passion för mat och Göteborg Horse Show samma helg! Jag lär drabbas av någon stressrelaterad sjukdom innan helgen är över.

Enkelt har-de-flesta-hemma-eller är-inte-så-svårt-att-inhandla-recept

1 gul lök
4-5 klyftor vitlök
1 grovhackad röd chili
1 dl chilisås(eller ketchup om man föredrar det)
2-3 msk chipotlepasta
1 msk farinsocker
En kladd honung, (eller ca 1/2 dl rinnande honung)
1 nypa mald koriander
1 tsk mald spiskummin
salt
peppar
Lite whisky eller liten skvätt rödvin
Lite vatten så det blir bra konsistens

Rör ihop, häll ut över köttet.

Har nog allt! Kanske ingen chilisås, men tomatpuré iallafall! Ketchup bor det ingen i det här huset;)
Tack för hjälpen, blir nog bra att fixa på morgonen.

Vi har ätit rester från gårdagens pulled pork. Idag på grekiskt lantbröd, med hickorysås(icas) i botten, sen pp sen massa crispsallad, majs, rödlök, tomat och gurka, coleslaw och cornichons och jumbokapris, sen en skiva bröd ovanpå det och mums! Fontanas sur körsbär i glasen.

Vi har ätit rester från gårdagens pulled pork. Idag på grekiskt lantbröd, med hickorysås(icas) i botten, sen pp sen massa crispsallad, majs, rödlök, tomat och gurka, coleslaw och cornichons och jumbokapris, sen en skiva bröd ovanpå det och mums! Fontanas sur körsbär i glasen.

Hm. Jumbokapris blev "julskinka" i min ögonvrå...

Och wha'? Fontana sur körsbär? Det låter fantastiskt gott, är det en juice helt enkelt?

Jag har haft några av mina nära och kära på besök. Vi åt vegansk georgisk mat, eftersom de nära och kära har en vegansk fas och jag har en georgisk.

Det blev stekta potatisar med svamp och diverse kryddor, blomkål i valnötssås med granatäpple, bönsallad på kidneybönor, persilja, granatäpplesirap och diversekryddor och en georgisk variant på baba ganoush som det bland annat är paprika i. Och ett bröd med mosade bönor i.

Vin, cider och öl efter behag till maten.

Kaffe, tofuglass, citronsorbet och hallonsorbet till dessert.

Praktiskt med veganer på besök, för då slipper jag förhålla mig till alla mjölkprodukterna som plötsligt har blivit mina fiender.

Jag har haft några av mina nära och kära på besök. Vi åt vegansk georgisk mat, eftersom de nära och kära har en vegansk fas och jag har en georgisk.

Det blev stekta potatisar med svamp och diverse kryddor, blomkål i valnötssås med granatäpple, bönsallad på kidneybönor, persilja, granatäpplesirap och diversekryddor och en georgisk variant på baba ganoush som det bland annat är paprika i. Och ett bröd med mosade bönor i.

Vin, cider och öl efter behag till maten.

Kaffe, tofuglass, citronsorbet och hallonsorbet till dessert.

Praktiskt med veganer på besök, för då slipper jag förhålla mig till alla mjölkprodukterna som plötsligt har blivit mina fiender.

Vad tråkigt med mjölkprodukterna Petruska, jag vet att du gillar din ost! Men maten låter ju helt otroligt god, särskilt blomkålen.

Jag åt en fantastiskt god omixad potatis- och purjolökssoppa på kafé ikväll. Den innehöll nog ohemula mängder grädde men det väljer jag att inte låtsas om. Tyvärr var ostmackan man fick till en besvikelse, som en halvtorr skiva Skogaholmslimpa med en fyrkantig bit plastost på.

Och wha'? Fontana sur körsbär? Det låter fantastiskt gott, är det en juice helt enkelt?

Mina smaklökar säger söt körsbärssaft, sån man blev bjuden på av vuxna som bodde på landet när man var hemma i sverige och hälsade på. Men den heter sur körsbär. Finns på willys. Min lokala ica har fontana, men inte sur körsbär.

Min lokala Ica har också Fontanajuicer, men bara apelsin, tomat- och grapefruktsvarianterna.

Tomatjuice älskar jag men föredrar grönsaksvarianten med massor av Tabasco.

Apelsin tål jag inte särskilt bra.

Och grapefrukt ÄLSKAR jag när den är osötad, men jag lyckades koppla mitt senaste "skov" med täta riktigt stora grand mal-anfall till dagar då jag antingen ätit grapefrukt eller druckit grapefruktjuice, så jag vågar inte riktigt. Min medicin "ska" inte reagera på grapefrukt, men jag vet ju att många andra läkemedel gör det och i och med kopplingen mellan anfall och intag så vågar jag inte chansa.

Men - jag ska fråga om de kan tänka sig att ta in några sur körsbär för det låter himla gott! Min mormor brukade koka klarbärssaft som var lite sådär lagom sur så det drar sig i körtlarna bak i munnen och himmel så gott det var!

Ja, grapefrukt är som sagt välkänd som antagonist för många. Inte bara i kombination med läkemedel utan även i sig så det förvånar mig inte.

Jag sippar juicen just nu till frukost och näe, jag kan inte säga annat än att den är söt! Den kanske heter sur körsbär för att körsbärssorten heter så?
Jaja, men förvänta dig inte så speciellt sur smak iallafall, jag litar inte riktigt på att mina smaklökar är så exakta, men surt? Nae den är mer söt än sur! :)

Visst är det konstigt att surt är så gott? Jag älskar Brämhults citronlemonad men första gången jag smakade den hade jag önskat att den vore ännu surare (har för mig att det är 7g socker/100). Men nu har jag vant mig och dricker den ändå.

Jag har i och för sig alltid föredragit surt framför annat, hellre druckit citronjuice än apelsinjuice, alltid föredragit sura sorbeter framför gräddiga söta glassar tex, men jag börjar ana att min smak också förändrats med åren, jag uppskattar mer och mer syrlighet. Jag gillar inlagda saker bättre nu än förr, jag uppskattar vinägersyrlighet mer. Och ju mer åt ser sura/syrliga jag går, desto sötsliskigare blir det söta. Liksom? Syrliga karameller, tantvarning eller va? :arghh:

Kan vi inte kalla det vuxenvarning, det känns lättare att leva med? Jag gillar nämligen också vinägersyra mer än förr, har sett det som en vuxensmak.

Men syrliga karameller, så långt har jag inte kommit! Bara ordet karameller liksom :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 464
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 208
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31