Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mixoman Det var ändå ett gott försök. :) Men krabban är en av de arter som gynnas av miljösituationen. Så då förstår du ju själv att du inte bör äta dem. Västkusträkor, kunde kanske vara ett alternativ? De har fått rött ljus.

@Mixoman Det var ändå ett gott försök. :) Men krabban är en av de arter som gynnas av miljösituationen. Så då förstår du ju själv att du inte bör äta dem. Västkusträkor, kunde kanske vara ett alternativ? De har fått rött ljus.
Nästa gång blir det västkusträkor, tyvärr har jag en ganska miljövänlig bil men lite utsläpp ska den nog bjuda på till västkusten. :)

Jag har levt vidare på den satans köttfärssåsen (typ irländsk sade sambon) men gjorde om den till en moussaka. Sjunger sånger om den gröna ön och luktar vitlök.

Ost med ost och ost till middag här. Manchego, Pecorino Sardo och en sån där mild get-hårdost som jag inte vet vad den heter. Resterna av en större ostbricka, så kanske lite samma samma med två hårda fårostar, men inte mig emot. Tunt knäcke, paprika, tomatmarmelad och en tomat- och ramslökssalladsrest till. Smask och alltför lätt att okynnesäta långt över lagom.

Rosmarinsdoftande potatiskaka med kajp och rams, sallad på rädisor,alfaalfa, salta solrosfrön, soltorkad tomat, kalamata och grön färsk och kokt sparris och honungsgrillade lammracks. Hickorysås, Icas. Mjölk till.

I kvall blir det (snart, jag ar hungrig!) det sista av den Mexicansa kottfarslimpan med en ordentlig stek yta runt om (MUMS) med fyllda endiver till och ett glas gott California vin till. :)

Hörni, kan ni hjälpa mig lite? Jag äter till vardags inte kött annat än när någon bjuder mig. I frysen ligger det dock ett dåligt samvete som måste ätas upp - hjortfärs som en kompis kom med. Vad gör jag med färsen? Någon sorts biffar? Någon gryta(på färs, är det lönt? Blir det för höstigt?)? Biffar behövs det kanske något kompletterande, fetare kött till? Jag vill ogärna köpa mer kött.

Hjort är ganska magert så vill du inte köpa till exv fläskfärs så bör du tillaga något som blir saftigt som inte riskerar bli torrt. Köttfärslimpa med riven ost, och fetaost och ägg i smeten? Snabbfrästa köttbullar med ajvar och riven ost? En chili med slemproppar och massa riven morot och selleri? Tja, gör vad som helst man gör med vanlig färs, bara att du gör det saftigt. Hjortkött kan ätas rosa, bara som parentes.

Idag blev det blandade pasta sorter med gröna sojabönor (en favorit), broccoli och tomatsås på färska bifftomater, svarta oliver och cremefraise. Till efterätt blir det en slatt smulpaj på rabarber som blev över igår. Jag har en rabarber på mitt uteplats som är gigantisk och som jag älskar! Jag fick en avstyckad rotklump från min stallägare när den är fullt utvecklad så är den 2-3 m i bredd. Så nu har det blivit rabarberpaj två helger i rad. Tre själkar räcker till 4 portioner och de är mjälla och fina trots att de är så stora redan.

Istallet for att blanda i ett fetare kott i hjortfars kan du blanda i riven morot om du gor burgare. Da blir det saftigt och fint. :) Om man gor kottfarslimpa (med skorpsmulor och hela dratten) sa kan man ocksa blanda i riven morot och/eller hackade burktomater (utan "vattnet" i burken) for att det ska bli saftigt och inte behova anvanda fetare kott. :)

For att det ska smaka "skog" skulle jag krydda med enbar och kanske nejlikor, coriander och/eller fennel seeds (vet inte vad det heter pa Svenska) svart peppar och salt.

Hjort är ganska magert så vill du inte köpa till exv fläskfärs så bör du tillaga något som blir saftigt som inte riskerar bli torrt. Köttfärslimpa med riven ost, och fetaost och ägg i smeten? Snabbfrästa köttbullar med ajvar och riven ost? En chili med slemproppar och massa riven morot och selleri? Tja, gör vad som helst man gör med vanlig färs, bara att du gör det saftigt. Hjortkött kan ätas rosa, bara som parentes.

Istallet for att blanda i ett fetare kott i hjortfars kan du blanda i riven morot om du gor burgare. Da blir det saftigt och fint. :) Om man gor kottfarslimpa (med skorpsmulor och hela dratten) sa kan man ocksa blanda i riven morot och/eller hackade burktomater (utan "vattnet" i burken) for att det ska bli saftigt och inte behova anvanda fetare kott. :)

For att det ska smaka "skog" skulle jag krydda med enbar och kanske nejlikor, coriander och/eller fennel seeds (vet inte vad det heter pa Svenska) svart peppar och salt.

Tack! Lutar åt att jag försöker göra biffar med någon sorts ost(vilken om jag vill ha viltstuk?) och kanske riven selleri eller morot i. Jag äter väldigt sällan viltkött och vill gärna att det smakar just vilt. Funderar på om färsen kan drygas ut med slemproppar av något slag, eller är det dumt?

Jag gillar svarta (val drenerade och skoljda om man anvander burk) slemproppar i all mojlig mat och det blir jattegott i Buffalo fars i alla fall. :p

Jag skulle nog hellre nöja mig med bara ost och kanske morötter i dårå. Jag är inte så up to date med slemproppar längre eftersom jag inte ätit det på 20 år, så just den saken är jag dålig på att råda om. Om ost, en smakrik ost, som dock inte ska ta över all smak, lite lagom mild mögelost kanske, eller någon pecorino typ. :)
Krydda som hastflicka säger, enbär, vanlig svartpeppar, har du torkad svamp att tillgå är det toppen att smula i färsen.

Kvällens mat i typ direktsändning:
2014-05-10204449_zpsb1179d6b.jpg

En pytt på rester, kall kokt potatis, gul lök och en smal ungersk stark kabanoss, blandad sallad på ruccola, rödkål, spenat, lite morot, och hickorysås. Mjölk till såklart, det är ju lördag! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 565
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 244
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka