Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Da en kompis visade bilder pa FB av "den godaste dessaren" bestaende av 2 barfyllda pankakor med en klick valvispad gradde kunden jag inte sta emot. Sa i gar kvall blev det pankakor med farska jordgubbar fran den lokala odlingen och en stor klick gradde till. Inte som dessert ... men som middag. Det blev betydligt fler pankakor an 2. Jag som verkligen tar en ara i att ata nyttigt och halsosamt. Hoppsan. :grin:

I kvall tanker jag fortsatta fordarvet ... jag kunde inte motsta en burk med "dill inlagd gurka" som kommer att friteras i kvall. Om jag har tillrackligt mycket olja, jag nar ett svagt hopp jag inte har tillrackligt med olja sa att det inte blir nagot i kvall utan att jag kan sta emot och ata nyttigt.:p

Jordnots oljan (for fritering) ar slut. (Tack och lov!:p) sa ikvall blev det ett par ny potatisar, en bison korv, allt stekt och serverat med jordnotssas och ett rejalt glas vin. :)

Da en kompis visade bilder pa FB av "den godaste dessaren" bestaende av 2 barfyllda pankakor med en klick valvispad gradde kunden jag inte sta emot. Sa i gar kvall blev det pankakor med farska jordgubbar fran den lokala odlingen och en stor klick gradde till. Inte som dessert ... men som middag. Det blev betydligt fler pankakor an 2. Jag som verkligen tar en ara i att ata nyttigt och halsosamt. Hoppsan. :grin:

I kvall tanker jag fortsatta fordarvet ... jag kunde inte motsta en burk med "dill inlagd gurka" som kommer att friteras i kvall. Om jag har tillrackligt mycket olja, jag nar ett svagt hopp jag inte har tillrackligt med olja sa att det inte blir nagot i kvall utan att jag kan sta emot och ata nyttigt.:p
Friterad gurka?

Jag bjöd mor, bror och brors sambo på chili con quorn, tortillachips, majs, tomat, gurka, riven ost, tacosås och gräddfil, och rabarberkaka och vaniljsås.

Far åt kyckling och potatis.

Det är sanslöst gott! Jag älskar dessutom hovmästarsås, borde haft det istället för potatisen...

Jag har nog bara fått hovmästarsås till gravad lax - som jag inte är jätteförtjust i - men vet inte om jag har provat till rökt. Låter som något jag borde göra dock - undrar om en variant med stark senap och mindre socker hade fungerat? Jag är ju smått besatt av dijonsenap...

Jag har nog bara fått hovmästarsås till gravad lax - som jag inte är jätteförtjust i - men vet inte om jag har provat till rökt. Låter som något jag borde göra dock - undrar om en variant med stark senap och mindre socker hade fungerat? Jag är ju smått besatt av dijonsenap...

Det gör det absolut! Jag tycker gravad lax kan vara för söt. Kallrökt är godare. Att göra egen är hovmästarsås är busenkelt, och så mycket godare.

Jag höll på att dö svältdöden så jag fräste snabbt upp lite grillkål ur en färdig påse från ica; en blandning av savoykål, mangold och purjo. La till riven vitlök och till detta råstekt potatis och lite mast kihar, som är en persisk typ av tzatziki fast gjord på yoghurt, gurka och mynta. Ett par skivor snabbfräst bacon till, och mjölk till såklart. Det tog ca 10 minuter att tillaga, snabbmat deluxe.

Jag är på en konferens där maten är vegan. Den är inte bara vegan. Den är också ekologisk, hyfsat närproducerad och bygger på råvaror i säsong.

Det är helt ok. Maten kunde för min del gärna ha kryddats mer, men för övrigt har jag inget att invända. UTOM det faktum att vegant nog inte riktigt fungerar om man är för strikt med närodlat och i säsong. Det blir helt enkelt inte riktigt mättande - helt enkelt på grund av för lite fett och protein. Nötter och bönor (inklusive alla sojaprodukter som finns) täcks ju inte in om det ska vara i säsong i närheten.

Jag kommer på mig med att äta enorma mängder utan att riktigt bli mätt. Och då är jag ändå van vid både vegetariskt och vegant. Jag tror att det är bönor, linser och nötter jag saknar.

Da det ar en av arets storsta BBQ dagar har idag, Memorial Day, sa har vi grillat hamburgare och jag gjorde kantarell "mojs" fran torkade hostkantareller att ha pa ... I stallet for pomes till gjorde jag en spenat/jordgubbs sallad med lok dressing till. :d Till det ett par glas vin fran min California collection, i kvall fran Sonoma Valley. SA gott ... i morgon blir det mer hart jobb pa farmen.

Ikväll äter jag politisk middag. Lax (rosa) med rödgrön sallad med lite svart i. Ja, jag var jättenöjd när jag kom på kopplingen när jag hade gjort salladen... som består av romanticatomater, rädisor, svarta oliver (och några överblivna gröna), rödlök, feta och några milda feferonisar.

Jag är på en konferens där maten är vegan. Den är inte bara vegan. Den är också ekologisk, hyfsat närproducerad och bygger på råvaror i säsong.

Det är helt ok. Maten kunde för min del gärna ha kryddats mer, men för övrigt har jag inget att invända. UTOM det faktum att vegant nog inte riktigt fungerar om man är för strikt med närodlat och i säsong. Det blir helt enkelt inte riktigt mättande - helt enkelt på grund av för lite fett och protein. Nötter och bönor (inklusive alla sojaprodukter som finns) täcks ju inte in om det ska vara i säsong i närheten.

Jag kommer på mig med att äta enorma mängder utan att riktigt bli mätt. Och då är jag ändå van vid både vegetariskt och vegant. Jag tror att det är bönor, linser och nötter jag saknar.

Men bönor borde det ju finnas, de kan odlas nära, torkas och förvaras och därmed vara i ständig säsong... Men, jag håller med dig veganskt, närodlad och säsong måste vara en knepig kost att lösa för oss i norr. Det lär bli bönor, lök, potatis och kål vintertid. Själv kör jag ballerinadieten den här veckan, idag med mousse... Till lunch blev det kelda toscansk tomatsopp med cremefraise parmesan/vitlök, krasse och surdegsknäcke sånt där tunt eko med en älg på förpackningen. Är hundvakt denna vecka och det är ett djur för många till samlingen, jag känner mig som en utfodrings- och motionmaskin.

Till middag idag åt jag stekt sparris med vitlök, labneh, citronvinägrett och romanticatomater, med en bit surdegsbröd till. Det var oändligt gott i all sin enkelhet, måste jag säga.

Jag ska fixa "lax med nåt", till det en bytta färskpotatis med örtjox (mynta, rosmarin, timjan, lime, vitlök, basilika, och dragon, det som växer på balkongen) som mixats med olivolja och flingsalt.
En stor sallad till och lättkokt salladslök.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 620
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 251
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka