Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@monster1 jag hade ingen matlagningsgrädde hemma (inte buljong heller) så körde ett par teskedar mjöl, lite av kokvattnet från morötterna och en rejäl skvätt havremjölk. En stor tesked dijonsenap också för att göra det en smula mer intressant. Det tillfredsställde i alla fall mitt grönsaks-sug väldigt bra!

Det känns så typiskt svensk husmanskost att grönsaker äts i kombination med mjölkredning och/eller grädde. Jolmigt är ordet oavsett. :laugh:

Jordgubbstårta. Coca Cola.
Baguette, färskost med citron och gräslök, spenatpaj. Loka.
Chokladtårta, vispad grädde och jordgubbar. Earl Grey te.

I dag har vi varit pa 'kalas' med en hel massa kul manniskor. Det har atits pa brunet hela dagen och vi borjade med bubble och har sedan fortsatt MeV bade vitt och rott. Jag kommer inte att Kunna ata pa en vecka. Har blev det inte den legendariska jordgubbar tartan, utan en med hallon da vardinnan ar allergist. :p Gott var det I alla handelser.

Vi fick mycket att välja på i kväll. Flera olika sill, olika bröd, kex, ett par ostar, färsk potatis, potatissallad, grönsallad, tre olika såser/dressingar, grillad kyckling, kotlett och karré.
Sen dukade hon upp glass, kaffe, jordgubbar, choklad och skålar med chips, godis, popcorn och ostbågar... och som om att inte det vore nog kom det ut moccatårta och jordgubbstårta efter ytterligare någon timme.
Ingen risk att någon gick hungrig därifrån...
Öl, whiskey och cider för de som ville. Alkoholfri cider eller läsk för oss som var körbara eller barn. :-)

Sillunch igår. På kvällen lite grekinspirerade fläskkotletter (vitlök, citron, örter) på grillen, med ugnsrostade färskpotatisar i dragonolja, stekta kantareller och sallad med fetaost och svarta oliver.

Måste bara få skryta lite med gårdagens tårta min dotter gjorde:
2014-06-20100759_zpsa37d0d3c.jpg

Jordgubbstårta med fyllning av lemoncurd-grädde och vit choklad-fluff!
Hon har till och med gjort lemoncurden själv. Det var nästan så man inte ville skära sönder tårtan, och god var den!

I övrigt var vår midsommarmat mycket måttfull. Inte en enda sillbit i sikte. På kvällen avnjöts kokt färskpotatis, honungsmarinerad grillad fläskytterfilé, rödlökssmör (jäklar vad gott!), sallad på rädisor och fetaost.

Skilsmässoglass (päronsplittglass) och krisp på knäcksmet som kokats hårt, fått svalna tunnt och smulats.

Ja den var jättegod! Kanske att lemoncurden var liiiite för tydlig, så det ska hon minska på till nästa sån här tårta hon gör. Men delicious! :) Jag som typ avskyr tårtor och bjäfs, får gallsten av att se grädde visuellt, men den här tårtan var smarrig!

Ja den var jättegod! Kanske att lemoncurden var liiiite för tydlig, så det ska hon minska på till nästa sån här tårta hon gör. Men delicious! :) Jag som typ avskyr tårtor och bjäfs, får gallsten av att se grädde visuellt, men den här tårtan var smarrig!

Den ser absolutely fantastisk ut. Jag riktigt dragglar.

Igår frukost sen tre kroppkakor med lingon och lite grädde.

Chips till filmen.

Idag blir det potatisgratäng och grillspett :d

Och somrig tårta med jordgubbar, hallon och några blåbär.

I Grebbestad och ska bli bjuden på räkor, nybakt bröd och aioli. Jag trodde det skulle vara något grönt till också men det glömdes bort. ..

Ha, ha, kan ni äta i er familj utan att recensera och produktförbättra? Själv kritiserar jag och produktförbättrar jag mest min egen mat när jag äter den medan har någon annan lagat så gluffsar jag bara i mig :).

Ha, ha, kan ni äta i er familj utan att recensera och produktförbättra? Själv kritiserar jag och produktförbättrar jag mest min egen mat när jag äter den medan har någon annan lagat så gluffsar jag bara i mig :).
:D Nej, faktiskt inte. Vi säger alltid vad vi tycker om maten, och produktförbättrar hela tiden. Jag skulle nog bli väldigt förvånad om de som just ätit min mat inte säger vad det tycker och då menar jag att både positivt som negativt men inte minst konstruktivt! Man får sällan eller aldrig samma rätt två gånger här, vi ändrar nog väldigt väldigt mycket på det vi gör hela tiden. Sen betyder inte det att vi är perfektionister på jakt efter det fullkomliga, utan mer att vi är typen som vänder och vrider på allt, ser möjligheter i allt. På både gott och ont! :angel:
Men ja, matfamilj. Vi är likadana i hela släkten.

Kycklingsallad här, med fetaost och små krispiga baconbitar utöver romansallad, tomater, gurka, svarta oliver och rödlök. En variant på Rhode Island-sås till. Det var gott och alldeles lagom efter all mat igår.

I dag blev det fest igen. Middag hos en annan god van, den har gangen en jatte god, men oh sa "stabbig" kyckling gryta med potatis och en sallad, med jordgubbar till efterratt. Jag har nu atit for ett halvar ... minst. *raaap*

Lagar en rätt jag har varit sugen på länge, men hittar inte riktigt något recept. Vet strängt taget inte om rätten är något jag har drömt om.

I alla fall, jag TROR att det är en persisk rätt med basmatiris och välkryddad lammfärs i en pyttipannaliknande röra. Lammfärsen kryddad med vitlök, bockhornsklöver, gurkmeja, korianderfrön och och det som jag tror är bockhornsklöverfrön.

Det är roligt att köpa kryddor i invandrarmatinriktade butiker, och med språk jag inte förstår på kryddpåsarna, men det ger inte direkt ökad kontroll över matlagningen. :)

Serverar stekt spenat med vitlök och valnötter till, tror jag.

Funderar på om jag är sugen på rött vin, eller om jag är lite avslagen sedan igår. (Mycket generöst med hemkryddad nubbe igår, och jag kunde inte låta bli att prova flera - Vårbrodd, Porse, Johannesört och Malört.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 492
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 222
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
549
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka