Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var det meningen att särbon (som anlände på kvällen) och jag skulle äta färskpotatis och sill. Vädret var så råkallt att jag kände att jag ville ha varm mat istället så det blev lite oxfilé och fläskfilé med kantarellsås och klyftpotatis av färskpotatis. Rädisor och babytomater fanns också.

I gar blev det renskav med kantareller och lite bacon, varlok en skvatt vin och lite creme fresh och sa hittade jag en burk med "Skandinaviska Skogskryddor" salt och peppar men det kandes "fadd" tills jag hackade i en jalapeno. :d Da blev det jatte gott. Inte "hot" bara lite mer 'markbart'. Jag tar nog med en burk "Skogskryddor" hem. :D

Jag skulle vilja ha ett råd.

När man gör sushi på lax, ska man frysa laxen ett par dygn först, har jag fått lära mig. Och det står alltid i de svenska recepten att man ska göra så. Det har med någon parasit att göra.

En annan fördel med att frysa laxen, är att man lättare kan skära mycket snyggare tunna skivor, om man skär när laxen är så där lite halvtinad.

Jag planerar att laga laxcarpaccio om några dagar, och i receptet ska man då så klart frysa laxen först, för det är ett svenskt recept.

Men! Jag tycker inte alls att det blir lika gott om man fryser laxen! Faktum är att jag oftast struntar i frysningen, på grund av detta. Och fiskbitarna är då mycket godare och mindre sladdriga.

Gör jag fel när jag fryser laxen? Jag har helt enkelt lagt den, paketerad, i frysen, men finns det något hemligt knep här som jag inte har kommit på? Kan man frysa laxen på nåt smart vis så att den inte tappar stinget när man tinar den? Eller tina den på nåt smart vis, om det är det som är haken?

(Eller ska jag helt enkelt göra som jag brukar, och strunta i det där med parasiterna? Det har ju gått bra hittills.)

Salmo salar behöver inte frysas, vildfångad absolut och odlad ska inte behöva frysas i normalfall - det kan stå på märkningen om fisken är odlad på parasitriskfritt sätt. Men den mesta odlade behöver inte frysas.

Jamendåså! Finemang! Det mesta av de lax jag kommer i kontakt med är givetvis odlad. Alla mina problem lösta! Tack!

De använder alltså odlad normalt sett på sushiställen, då, antar jag? Eftersom deras lax inte är så där sladdrig som min blir om jag fryser den. Eller ja, på tråkiga sushiställen är ju allt sladdrigt, avslaget eller segt, men på hyfsade ställen.

@Petruska: Fast jag tycker inte min blir sladdrig när jag fryser den. Jag skär den i sushibitar innan frysningen och slår in bitarna i ett folieark så de blir styckfrysta.

Jag vet att det ska gå bra ändå utan att frysa men jag törs inte chansa med tanke på mitt immunförsvar.

PP-burgare med friscobröd, skuren sallad och jumbokapris. Hickorysås i botten. Jag har klämt i mig två, och sneglar på de två resterande bröden. Hmm.

Jag är i skogen iförd glitterdojjor och alla kläder jag hade med... 10 grader och regn sedan midsommar. Bedrövligt. Började tappert med sill men vi har gått över på grytor och soppor.
Fortsätter det såhär vill jag hem innan helgen.

@Hyacinth: Jag känner med dig, det här är inte sillätarväder! Jag har tom fått lov att elda i vedspisen för det har varit så rått i huset.

samma här, vi eldar på rätt bra, blir iskallt annars och rått. Idag köpte jag en fleecejacka och imorgon ska vi åka och köpa strumpor. Misär.

Campari och röd grapefruktjuice till efterrätt, vi åt en gryta på Bambis mamma och herr kantarell till middag.

Jag får semester på fredag. Det ska jag fira med att - enligt planen, hur det blir i verkligheten är en annan sak som vi ännu inte vet något om - bjuda kompisar på en middag som ska inledas med Aperol Spritz som serveras i en för ändamålet urgröpt vattenmelon, dekorerad helst med pappersparasoller och tomtebloss. Helst vill jag också att melonbitar och jordgubbar ska flyta omkring i vattenmelonskålen med en liten regnbågsflagga i varje.

Sen tänker jag att säsongens skörd ska ingå i samtliga rätter, dvs fläderblommor, jordgubbar och rabarber, enligt följande:

Flädersmakande laxcarpaccio med olika betor samt senapskräm.
Stekta små laxbitar med rabarbersås, en lite het rabarbersås med sambal oelek i.
Fläderbräserad fänkål.
Sallad med jordgubbar och mozzarella - och sparris och oliver och spenat och allt jag kan komma på utom nötter pga allergi hos en av gästerna.
Rabarberbröd.

Till dessert någon form av tårta som innehåller jordgubbar, rabarber och fläder.

Eftersom den här middagen ska inleda semestern, inte avsluta den, får det inte finnas något som tar särskilt lång tid att laga eller som kräver extraordinära förberedelser.

@Petruska Det låter verkligen som att äta sommar - gott och superfräscht. :d

Dagens lunch blev lite mindre glamorösa linssallad med äpple och färskpotatis + kokt ägg. Men i morgon på självaste lönedagen blir det en cykeltur ner till hamnen och sedan frosseri på något smaskigt från fiskbutiken. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 490
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 222
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
549
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet