Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pizza med rester på. Det innebär en salig örtröra, potatisskivor. (Stekta i vitlök och persilja) , fetaost och lite parmesan. Toppade med massa rosmarin och sparris. Den ska in i ugnen om nån minut, blir intressant

Spansk frittata på sista vinterpotatisen antar jag, ugnsrostad paprika med olivolja och flingsalt, kallmarinerad rökt kalkon, syltade tomater & sallad på isberg och rädisor.

Nu blir dagarna fram till lön riktigt urjävligt skitfattiga, så det blir att äta ur skåpen. Det är förjävla illa planerat att lägga midsommarhelgen på helgen innan lön tycker jag. Vart klagar man?

I mitt fall är det gårdagens pannkakor som blev över, värms i torr panna och smakar helt okej till frukost dagen efter.
Blir ok att värma i vanlig ugn också tycker jag, dock ej i micro.

Kl

Här blev det Kelda toscanska tomatsoppa med en halv färdig västerbottenpaj till. Jordgubbar till efterrätt.

Efter tre dagars kurs och absolut korsslutning i hjarnan blev det en Calzone med mycket (farska ;)) champinjoner och en halv flaska vin. Korsslutningen ar fortfarande ett faktum. Kanske jag kan tanka mat i morgon ... fast calzonen var helt underbar ... som jag langtat efter en sadan. lol

Tonfisksallad här. Gjorde en "dressing" på fiiinhackad rödlök, kapris, citron, dijon, vitvinsvinäger och olivolja som tonfisken fick gosa sig i några timmar. Sedan romansallad, gurka, tomater, majs, råa champinjoner, lite mer rödlök och kapris och ett par ägghalvor. Alldeles lagom en sådan här dag.

Vad beträffar gårdagens marinerade filé kan jag rapportera att den var minst lika god till lunch idag. Nog till och med godare, vitlöken och chilin hade "satt" sig riktigt gott under natten!

Dagens kulinariska sensation var hemgjord saffransglass med hallon hos en kompis. I övrigt har jag överlevt, men utan nämnvärda läckerheter.

Vad beträffar gårdagens marinerade filé kan jag rapportera att den var minst lika god till lunch idag. Nog till och med godare, vitlöken och chilin hade "satt" sig riktigt gott under natten!

Jag ska sluta tjata om fläskfiléer alldeles strax ;) Men - jag fick en snilleblixt häromdagen som jag inte förstår varför jag inte tänkt på innan...

Jag gillar skinka på smörgåsen. Skinka är apdyrt - lätt 200:- / kg. Men - svensk ytterfilé kostar 49:- denna veckan - jag marinerade en och helstekte, skivade tunt och voilà, pålägg i flera veckor säkert. Gott och förhållandevis magert, dessutom lättvarierat med marinad osv. beroende på tycke och smak.

Friterad jumbopomme, kött från frysen, jag troooor det var lycklig fläskfilé, och till det vitlökssmör, kokt och grillpannad och saltad färsk sparris, vitlöksfrästa champinjoner, sallad på isberg och rädisor & kapris, och en slatt keldas amerikanska barbecuesås. Vatten i glaset. Nu är det kö till köket, en dotter gör vitchokladfluff till en midsommartårta, och jag står på kö för tillträde till köket för jag ska baka salami & mozzarellabröd som ska ätas innan tårtan på en picknickfilt morrn.

Egna hamburgare med man-tager-vad-man-hittar-alldeles-för-nära-lön-tillbehör. Överblivna torra baguetter från förra helgen, delade och hjälpligt uppiggade i brödrosten. Med trött sallad, ketchup och bostongurka. Men fint nötkött till hamburgarna åtminstone! :p

Om vi ska titta in i mitt kök just nu, så jäser en hushållsassistentsbunke med en mycket grov surdeg se'n nå'n timme tillbaka i ugnen. Jag hackar hassel- och valnötter till den extravaganza med massor med andra nyttigheter som skall adderas degen imorrn bitti, innan avslutningsjäsningen för att se'n förmiddagsgräddas.

Tanken är att morgondagens kalasmiddags förrätt ska vila på ett löjligt färsk grovbröd, så att renköttet och kantarellstuvningen ovanpå vinner förstapriset i den mat-tävling jag lömskt tänker utlysa.

Om vi ska titta in i mitt kök just nu, så jäser en hushållsassistentsbunke med en mycket grov surdeg se'n nå'n timme tillbaka i ugnen. Jag hackar hassel- och valslemproppar till den extravaganza med massor med andra nyttigheter som skall adderas degen imorrn bitti, innan avslutningsjäsningen för att se'n förmiddagsgräddas.

Tanken är att morgondagens kalasmiddags förrätt ska vila på ett löjligt färsk grovbröd, så att renköttet och kantarellstuvningen ovanpå vinner förstapriset i den mat-tävling jag lömskt tänker utlysa.

Jag bara rättade ditt inlägg lite. Lycka till med tävlingen, det låter olutheranskt på midsommarbordet men dock mycket gott.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 497
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 240
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
549
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka